دولت امارات متحده عربی دستور عفو فوری ماتیو هیدجز شهروند بریتانیایی را صادر کرد که پیش از این به تهمت تجسس برای بریتانیا دستگیر شده‌بود.
به گزارش «الشرق الاوسط»، شیخ خلیفه بن زاید امیر امارات متحده عربی دستور آزادی هیدجز را به همراه زندانیانی دیگر به مناسب چهل و هفتمین سالروز ملی امارات صادر کرد.
گفتنی است جابر الملکی مدیر اجرایی بخش استراتژی شورای ملی رسانه‌ها نوار ویدیویی ارائه کرد که در آن هیدجز عنوان کرده‌بود عضو اطلاعات بریتانیا است و به عنوان دانشجوی ذکترا خود را به منابع مورد نظر معرفی می‌کرد.
هیدجز در این نوار ویدیویی که امروز (دوشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی پخش شد همچنین اذعان کرد در خصوص سیستم‌های نظامی که امارات خریداری می‌کند، تحقیق و تجسس می‌کرد.
در این راستا دادگاه تجدید نظر ابوظبی چهارشنبه گذشته به جرم جاسوسی برای یک کشور بیگانه هیدجز را محکوم به زندان کرد.
وزارت خارجه و همکاری بین‌المللی امارات نیز اعلام کرد خانواده هیدجز به شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان نامه‌ای ارسال کرده و درخواست بخشش برای هیدجز کردند.
خبرگزاری امارات متحده عربی نیز عنوان کرد وزارت امور رئیس کشور پس از آن اعلام کرد شیخ خلیفه بن زاید دستور عفو فوری هیدجز را صادر کرد.
در واقع هیدجز به مناسبت روز ملی امارات که هر ساله تعدادی از زندانیان در آن عفو می‌شوند مورد بخشش قرار گرفت و پس از طی روند اداری اجازه خروج به وی داده می‌شود.
ادله پرونده هیدجز از طریق تفتیش دستگاه‌های الکترونیکی وی، اطلاعات سیستم امنیتی و اطلاعاتی امارات و دلایلی که خود هیدجز تقدیم کرد، جمع‌آوری شد.
از جمله اطلاعاتی که در پرونده به دست آمد تأیید وجود سیستمی برای آموزش عناصری به منظور تجسس در امور سری دیگر کشورها است.
دادگاه امارات نیز از طریق سازمان‌های اطلاعات امارات مطمئن شد که وی با سازمان‌های اطلاعات خارجی در ارتباط است.