دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه ایران - عکس از تسنیم

دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه ایران – عکس از تسنیم

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در ایران می گوید یکی از اهداف عملیاتی این سپاه در صورت بروز جنگ، از بین بردن نیروی دریایی آمریکا است.

دریادار علی فدوی روز سه شنبه در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: «طبیعی است که ما همیشه انجام آموزش‌ها، تمرینات و رزمایش‌ها را برای مقابله با اهداف عملیاتی در دستور کار خود داریم و آمریکایی‌ها و همه دنیا هم می‌دانند که یکی از اهداف عملیاتی نیروی دریایی سپاه، از بین بردن نیروی دریایی آمریکا است.»

وی گفت: «در صحنه جنگ باید طرف مقابل را از بین برد والا این خود شما هستید که نابود می‌شوید. جنگ دریایی با جنگ زمینی بسیار متفاوت است و وقتی شناور شما غرق شد، شما در آن صحنه شکست خورده‌ اید و زمانی که شناور دشمن غرق شود، او شکست خورده آن صحنه خواهد بود.»

این فرمانده عالیرتبه سپاه تصریح کرد: «آمریکایی‌ها مدعی ابرقدرتی‌ هستند و یکی از شاخصه‌ها و نمادهای این ابرقدرتی را نیز توان نظامی‌شان عنوان می‌کنند. از طرفی تمام توان نظامی آمریکا یک توان دریاپایه است لذا برای اینکه بتواند به جاهای دیگر برود و اهداف استعماری‌اش را دنبال کند، این کار تنها از طریق نیروی دریایی‌اش ممکن است.»

وی افزود: «دلیل این امر این است که آمریکایی‌ها به هیچ وجه اطمینان ندارند که از کشورهای جنوبی خلیج فارس بتوانند در بزنگاه، بخوبی استفاده کنند.»

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: «آمریکایی‌ها هم حساب می‌کنند که سر بزنگاه که بخواهند از پایگاهی که مثلا در عربستان ساخته‌‌اند استفاده کنند، بدلیل اتفاقاتی که رخ می‌دهد، امکان پذیر نخواهد بود. در قطر و کویت هم به همین صورت است.»

اظهارات این فرمانده سپاه در حالی صورت می گیرد که مقامات غربی به ویژه آمریکا پیش از این با ابراز نگرانی از فعالیت های نظامی و دفاعی ایران تلاش کرده اند موضوع فعالیت های دفاعی و موشکی ایران را هم در چارچوب مذاکرات هسته ای بگنجانند.

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور سیاسی، بهمن ماه سال ۹۲ (فوریه ۲۰۱۴) به اعضای کمیته سنا در امور بین الملل گفته بود که آمریکا قصد دارد در دیدار روز ۱۸ماه فوریه در وین، مسائل دفاعی را نیز در زمینه برنامه هسته ای ایران مطرح کند.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، بهمن ماه سال ۹۲ به شبکه تلویزیونی «پرس تی وی» گفت: «من به وندی شرمن و دیگر نمایندگان «گروه ۱+۵» می گویم که مسائل تدافعی ایران قابل بحث و بررسی نیستند. ما قصد نداریم به موازات مسایل هسته ای، مسائل دیگری را نیز بحث و بررسی کنیم. مسائل تدافعی – خط قرمز ما است».

فرمانده نیروی دریایی سپاه در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «طبق قوانین حقوق بین‌الملل، ما حق قانونی داریم که تنگه هرمز و خلیج فارس را کنترل کنیم لذا اگر شناورهای آمریکایی به اخطار سپاه جواب ندهند، بلافاصله مشاهده می‌کنند که تعداد زیادی از شناورهای ما اطراف آنهاست و یا سامانه‌های موشکی ما روی آنها قفل کرده است که البته عموما این اتفاق نمی‌‌افتد.»

فدوی در ادامه این گفتگو با بیان اینکه جمهوری اسلامی این توانمندی را دارد که امنیت را با کمک کشورهای منطقه در خلیج فارس برقرار کند، تصریح کرد: ما برای حفظ امنیت تنگه هرمز وظیفه شرعی هم داریم یعنی واجب است اقداماتی انجام می‌دهیم تا مردم دنیا و خلیج فارس در آرامش باشند.

در حال حاضر، آمریکا و شماری دیگر از کشورهای غربی در منطقه خلیج حضور نظامی دارند و ایران نیز در فواصل زمانی نسبتا کوتاه به انجام مانورهای دریایی و موشکی مبادرت می ورزد.