عکس دو گروگان سوئدی مارتین رین (33 ساله) و توماس اولسون (50 ساله) که از نوار ویدویی که تلوزیون سوئد پس از آزادی آنها توسط سازمان اطلاعات فلسطین پخش کرده بود گرفته شده است (عکس از خبرگزاری فرانسه)

عکس دو گروگان سوئدی مارتین رین (۳۳ ساله) و توماس اولسون (۵۰ ساله) که از نوار ویدویی که تلوزیون سوئد پس از آزادی آنها توسط سازمان اطلاعات فلسطین پخش کرده بود گرفته شده است (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سازمان اطلاعات فلسطین با انجام عملیاتی به آزاد سازی دو گروگان سوئدی که از سال ۲۰۱۳ توسط جبهه النصره در سوریه بازداشت شده بودند، اقدام کرد. این عملیات با نظارت شخصی محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین انجام شد. بنا به گفته یک منبع عالی رتبه در سازمان اطلاعات فلسطین، این عملیات که « عملیات جبران نیکی» نامگذاری شد، برای قدر دانی از اعتراف دولت سوئد به تشکیل دولت مستقل فلسطینی صورت گرفت.

این منبع گفت که مذاکرات، که به علت ترس از متوقف شدن و یا شکست عملیات و دیگر موارد به صورت کاملاً محرمانه انجام شده بود از چندین پایتخت و برای چند هفته به طول کشید.

وی افزود تنها طرفی که اطلاع مستقیم از روند عملیات داشت، سازمان اطلاعاتی اردن بود که به فلسطینی ها اسناد و مدارکی برای کمک به آنها در هنگام ورود به قلب خاک سوریه داده بود.

روز پنجشنبه گذشته، فردی از سازمان اطلاعات فلسطین به خاک سوریه نفوذ کرد و دو گروگان را تحویل گرفت. یک خودرو این گروگان ها را به بیرون پرتاب کرده و از محل گریخت سپس گروگان ها با پای پیاده به خاک اردن منتقل شده و از آنجا به کمیته بحران، که سازمان اطلاعات سوئد در امان تشکیل داده بود، انتقال داده شدند.

مقامات مسؤل سوئد اوائل سال جاری از محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان به هنگام سفر به سوئد خواسته بودند برای آزادی گروگان ها همکاری کند. عباس با ماجد فرج رئیس سازمان ملی اطلاعات تماس گرفته و از او خواست اطلاعاتی در این زمینه به دست آورد.