«الشرق الأوسط» علل پنهان فرار آن ها را فاش می کند

یهودیان یمن پس از رسیدن به اسرائیل طی سفری مخفیانه در مرکز مهاجرت تل آویو – عکس از خبرگزاری فرانسه

یهودیان یمن پس از رسیدن به اسرائیل طی سفری مخفیانه در مرکز مهاجرت تل آویو – عکس از خبرگزاری فرانسه

منابع آگاه برای «الشرق الأوسط» فاش کردند ۱۷ یهودی یمنی که صبح روز گذشته به تل آویو رسیدند، سفر خود را پس از هماهنگی با طرف های بین المللی، از استان عمران و صنعا آغاز کردند. این منابع همچنین توضیح دادند که عملیات خروج یهودیان یمن از طریق یک پرواز هوایی از فرودگاه صنعا به فرودگاه ملکه علیا در امان پایتخت اردن رسیدند، و از آن جا با پروازی دیگر به اسرائیل منتقل شدند. با این حال به دست آوردن نظر رسمی از مقامات اردن تا اواخر روز گذشته امکان پذیر نشد.

بنا به اطلاعات ویژه ای که «الشرق الأوسط» به دست آورد، یهودیان یمن خانواده حاخام سلیمان یعقوب النهاری از منطقه خارف در استان عمران (ساکنان محله الکرسعه در بازار جدید ) در شمال صنعا هستند که هفت نفر هستند، در حالی که بقیه فراد از کسانی هستند که به یهودیان شهرک مسکونی (توریستی) در صنعا شناخته می شوند که در اصل از یهودیان «آل سالم» هستند که حوثی ها در اوایل سال ۲۰۰۷ آن ها را مجبور به ترک شهرها و روستاهای خود در استان صعده  کردند.

در حالی که برخی منابع از پرداخت مبالغ هنگفتی به شبه نظامیان حوثی به عنوان رشوه ای برای تسهیل خروج آن ها سخن می گویند، یک منبع نزدیک به یهودیان یمن به «الشرق الأوسط» گفت: «ترس انباشته شده نزد یهودیان از بی ثباتی کشور و جنگ موجود، دلیل عمده خروج آن ها به شمار می آید».

مسؤل  آژانس یهودی که عملیات قاچاق یهودیان یمنی به اسرائیل را رهبری کرد فاش کرد که قبلاً و در حدود دو ماه پیش برای خروج آخرین مجموعه یهودیان یمن تلاش شد، اما این تلاش با شکست روبه رو شد.