بحاح در عدن: بازگشت نهایی است و برای بازگرداندن امنیت در تمامی استان ها تلاش می کنیم * پیام هادی به بان کی مون: شرکت ما در مذاکرات در گرو نقشه راه اجرای «۲۲۱۶»

بحاح در حال قدم زدن با برخی از مسؤلان محلی پس از بازگشت به عدن – عکس از الشرق الأوسط

بحاح در حال قدم زدن با برخی از مسؤلان محلی پس از بازگشت به عدن – عکس از الشرق الأوسط

دولت یمن به نمایندگی خالد بحاح نخست وزیر این کشور و هفت وزیر دیگر روز گذشته از ریاض پایتخت عربستان سعودی به عدن منتقل شد. این گام شامل انتقال مقر رسمی کار دولت بود که به طور موقت در عربستان مدیریت می شد. پس از دستاوردهای بزرگ نظامی که ارتش ملی و عناصر مقاومت مردمی با حمایت نیروهای ائتلاف عربی در چارچوب عملیات «طوفان قاطع» به دست آوردند، این گام مهم، در راستای «بازگرداندن دولت» از سلطه کودتا گران در صنعا اتخاذ شد. بازگشت بحاح تأکیدی بر اطمینان بخشی دولت است که می گوید با وجود این که هر از گاهی عملیات هایی از سوی سلول های خفته انجام می شود، اما عدن به یک شهرستان امن تبدیل شده است، به طوری که مقامات یمنی این گونه عملیات را عملیاتی فردی توصیف می کنند که بر اوضاع امنیت عمومی در این استان تأثیر نمی گذارد.

دولت بحاح از زبان سخنگوی خود، راجح بادی، بازگشت خود را نهایی توصیف کرد و اعلام کرد که روند انتقال کامل است و این یک بازگشت موقت نیست. بادی افزود: «این بازگشت برای اداره کردن امور کشور از داخل یمن است». با این حال وی، ادامه رفت و آمد برخی از وزرا بین عدن و ریاض را دور از ذهن ندانست. بدر باسلمه وزیر حمل و نقل یمن نیز به نوبه خود تأکید کرد که اولویت های کار دولت در حال حاضر بازگرداندن امنیت و ثبات در عدن و دیگر استان های آزاد شده است.

در همین راستا، خالد الیمانی سفیر یمن در سازمان ملل اعلام کرد که پیامی به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل داده است که بیان کننده موضع دولت از گفتگوهایی است که با حمایت سازمان جهانی انجام می شود، و خواستار اعتراف علنی حوثی ها مبنی بر تعهد به اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ می باشد. الیمانی به «الشرق الأوسط» گفت: «مذاکرات را به درخواستی ربط دادیم که اسماعیل ولد الشیخ احمد نقشه راهی ارائه دهد که پایبندی حوثی ها به اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ را توضیح می دهد.

از سوی دیگر، سفیران کشورهای گروه ۱۸ که از ابتکار عمل خلیج درباره یمن حمایت می کنند، روز گذشته در مقر دبیرخانه شورای همکاری خلیج در ریاض جلسه ای برگزار کردند و تحولات یمن را مورد بحث و بررسی قرار دادند. ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل توضیحات مختصری در مورد تلاش های انجام شده با هدف رسیدن به یک توافق در یمن، ارائه داد.