جنگجویان حوثی یمن کنترل صنعا پایتخت این کشور را در دست گرفتند - عکس از آژانس عکس خبری اروپا

جنگجویان حوثی یمن کنترل صنعا پایتخت این کشور را در دست گرفتند – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

حوثی ها هیچ نیازی نخواهند داشت تا برای تصرف صنعا پایتخت یمن درگیر مبارزات خونین شوند. تحولات خطرناک جاری در این کشور حاکی است که حوثی ها به شکلی غافلگیرکننده نسبت به دولت تفوق دارند. هیچ ارتش یا نهاد دولتی قادر به مقاومت نیست. حتی قبیله حاشد، به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین قبائل یمن نتوانست در مقابل حوثی ها بایستد.

در همین حال، همه دیگر قدرت های این کشور از صحنه خارج شده و خلاء ایجاد شده را در اختیار حوثی ها گذاشته اند. آنها به عنوان گروه ها و جناح های مستقل از این شرایط نفع می برند، اما در مجموع، کشور در این قضیه بازنده است.

روشن است که عبدالمالک حوثی رهبر حوثی ها با یکی از بزرگترین دلالان قدرت از رژیم رییس جمهور سابق علی عبدالله صالح، ائتلاف کرده است به طوری که وی به عبدالمالک حوثی و جنبش آن در تصرف پایتخت در چنین زمان کوتاهی کمک کرده است. از این روشن تر آنست که حوثی ها از تمام نقائص در نهادها و نظام سیاسی یمن بهره برداری کرده اند، نقائصی که ثمره علی عبدالله صالح و رژیم او است.

عبدالمالک حوثی قصد دارد بر درخواست هایش بیافزاید و از جمله استقلال برای تصمیم گیری حوثی ها را به آن اضافه کند و این در حالی است که جنبش او اجازه یافته است بار دیگر سلاح در دست گیرد و آنها در تمام تصمیمات وزیران کابینه مورد مشورت قرار می گیرند. حتی اگر جریان تحولات به گونه ای شود که تنش ها به شدت تشدید شود، عبدالمالک حوثی همچنان قادر خواهد بود به آسانی ملتی شیعه و حوثی را تشکیل دهد. اگر وی اقدام به این کار کند، تصور کسی که در مقابل او ایستادگی کند، دشوار خواهد بود.

آیا یمن به خاطر اقدامات حوثی، به خانه ای در تصرف ارواح خبیثه تبدیل شده است؟

آثار میراث باقی مانده از علی عبدالله صالح رییس جمهور سابق، یمن را در مسیری قرار داده که ظاهرا تنها به تجزیه این کشور منتهی می شود. یکی از بدترین آثار این مساله، قدرت به سرعت رو به زوال دولت یمن است، که بعضی گروه های سیاسی را به فکر سرنگونی آن انداخته است.

شاید حتی بتوان گفت که قدرت رهبر حوثی ها، راه های گشوده در مقابل او، ائتلاف او، و قدرت او برای اعمال قدرت در کشور، بیش از خود دولت یمن است.

در این میان القاعده منتظر نواخته شدن سوت پایان است تا آن موقع بازی خود را با برنده نهایی چالش کنونی، که تا آن زمان خسته از درگیری و بی یار و یاور خواهد بود، آغاز کند. بگذارید لحظه ای سناریوی احتمالی آینده را تصور کنیم: حوثی ها از یک سو قدرت را در دست می گیرند، القاعده از سوی دیگر، و گروهی سوم یعنی جدایی طلبان در شمال هم در تصویر قرار دارند – و در این میان جای دولت یمن کاملا در این سناریو خالی است.

از سوی دیگر جمال بنعمر فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، به رغم آنکه از سه سال پیش این سمت را در اختیار گرفته هیچ دستاوردی به نام خود ثبت نکرده است. در شرایطی که رییس جمهور یمن معتقد است شورشیان حوثی برای سرنگون کردن مسلحانه حکومت توطئه می کنند، بنعمر مسائل را به گونه ای دیگر می بیند.

او هرگز توفیق نیافته است آنها را وادارد یک امتیاز سیاسی بدهند، در حالی که دولت یمن به خاطر اقدامات او امتیازات زیادی داده است. حتی توافق صلح اسرارآمیز اخیر که او برای آن میانجیگری کرد برای اندام حوثی ها دوخته شده بود. درگیری های اخیر که هم اکنون در صنعا جریان دارد نشانه آنست که شورشیان حوثی نه تنها نمی توانند هیچ توافقی را مراعات کنند بلکه حتی اقدامات مسلحانه خود علیه دولت را هم پی می گیرند. امروز بنعمر با حوثی ها مذاکره می کند و شاید فردا طرف گفتگوی او القاعده باشد.

حوثی ها در تلاش برای به دست گرفتن حکومت از سه سلاح برای تصرف دل ها و فکرها بهره می گیرند: نخست، درخواست برای برقراری دوباره یارانه سوخت، اقدامی به نهایت عوامفریبانه؛ دوم، انجام «تظاهرات صلح آمیز»، ابزاری درست برای مقصودی نادرست که آنها هم در ابتدا صلح آمیز و آرام بودند اما بعد تغییر ماهیت دادند و طی آنها به ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی حمله شد و یا مجلس و دانشگاه های مختلف تصرف شد؛ و سوم – که بهترین کارت در دستان حوثی ها است – «اصلاحات»، مقوله ای معروف که خیلی گروه ها برای آنکه آنرا به عنوان آرمان خود معرفی کنند، رقابت دارند، حتی اگر این به اصطلاح اصلاحات در عمل به کنترل در آوردن حکومت را شامل شود – چیزی که البته اعلام آن به تاخیر خواهد افتاد تا زمانی که حامی اصلی این گروه یعنی تهران در این باره چراغ سبز را نشان دهد.

متاسفانه آنهایی که واقعا به یمن در این دوره حساس و خطرناک خیانت می کند خود یمنی ها هستند. قبائل این کشور که مدت ها وحدت این ملت را حفظ کرده و با حوثی ها جنگیده بودند، اکنون ناگهان با این گروه شیعی ائتلاف ایجاد کرده اند. این مردم یمنی هستند، و نیز آن افسرانی که با خیانت به کشورشان، اقدامات حوثی ها را تسهیل کردند و توافقات محرمانه ای با این گروه می بندند.

حتی آنهایی که گول شعارهای جذاب حوثی ها را خوردند و به همراه این گروه در تظاهرات شرکت کردند، آنها نیز یمنی هستند.

بله، دشمن خارجی وجود دارد که برای تبدیل یمن به ابزاری در دستان حوثی ها کمک کرده است، اما این خود یمنی ها هستند که در عمل این کار را کردند.

چه چیزی در انتظار یمن است،کشوری که زمانی آن اندازه شاد بود؟