Categories: جهان

یمن برای رای اری یا خیر به «هادی» به پای صندوق آرا رفت

انتخابات ریاست جمهوری یمن روز سه شنبه دوم اسفند ماه برای انتخاب تنها نامزد آن یعنی «عبدربه منصور هادی» برگزار شد.

انتخابات ریاست جمهوری یمن روز سه شنبه دوم اسفند ماه برای انتخاب تنها نامزد آن یعنی «عبدربه منصور هادی» برگزار شد. او که معاون علی عبدالله صالح بوده و سابقه فعالیت در نیروهای مسلح این کشور را نیز در کارنامه خود دارد، توانست ۹۹ درصد آرای اخذ شده را از آن خود کند.

علی عبدالله صالح، ریس جمهور یمن که سی و سه سال بر مسند قدرت مانده بود، سرانجام روز یکشنبه ۷ اسفند قدرت را به معاون خود تسلیم کرد. از ۱۰ میلیون و ۲۴۳ هزار نفر واجد شرایط برای شرکت در انتخابات، بیش از ۶ میلیون و ۶۶۰ هزار یمنی در این انتخابات شرکت کردند. شهرهای صنعا و تعز شاهد بیشترین درصد مشارکت در انتخابات بود و به طور میانگین نسبت مشارکت در انتخابات بیش از ۶۰ درصد بود.

عبد ربه منصور هادی که از اهالی جنوب یمن است، سال‌های طولانی از هواداران علی عبدالله صالح بوده و در میان مخالفان یمنی نیز از محبوبیت خوبی برخوردار است. هم‌اکنون او به مدت ۲ سال ریاست دولت انتقالی را برعهده خواهد داشت. منصور هادی در انتخابات ریاست جمهوری یمن، تنها نامزد توافقی حزب کنگره ملی و گروه‌های مخالف اللقاء المشترک بود.

طی کنفرانسی مطبوعاتی صالح، رییس جمهور پیشین یمن، قدرت را به رییس جمهور منتخب منصور هادی واگذار کرد

با این حال هرچند به نظر می‌رسد که عبد ربه منصور هادی نفوذ واقعی در محافل سیاسی یمن نداشته باشد اما وی توانسته است به عنوان بازیگر اصلی عرصه سیاست در زمان غیبت علی عبدالله صالح و حضورش در عربستان برای تکمیل روند درمانی‌اش ایفای نقش کند. منصور هادی با این اقدامات در دوره غیبت علی عبدالله صالح توانست اعتماد مخالفان را جلب کند و مخالفان یمن با وی درخصوص توافقنامه انتقال قدرت مذاکره کنند.

علی عبد الله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن، که همچنان که عهده‌دار سمت ریاست حزب « کنگره عمومی مردم » – حزب حاکم – نیز هست روز دوشنبه در مراسم انتقال قدرت قول داد از عبد ربه منصور رئیس جمهور منتخب این کشور حمایت کند. صالح در این مراسم گفت :« ما همچنان به رئیس جمهور یمن برای بازسازی آنچه بحران موجب ویرانی آن شده است کمک می‌کنیم. ما از همه هموطنان می خواهیم کنار رهبری سیاسی بایستند.»

عبد ربه منصور هادی در سال ۱۹۴۵ در استان ابین از مناطق جنوبی کشور یمن متولد شد و در سال ۱۹۶۴ از مدرسه نظامی در یمن جنوبی فارغ التحصیل شد. پس از آن وی آموزش‌های خود را در انگلیس گذراند. گفته می‌شود که عبدربه منصور هادی هیچ نقشی در استقلال یمن جنوبی از انگلیس در سال ۱۹۶۷ ایفا نکرد.

در سال ۱۹۸۶ که درگیری‌های خونباری در عدن پایتخت یمن جنوبی بین رهبران احزاب سوسیالیست به وجود آمد، علی ناصر محمد، ‌رییس جمهوری وقت یمن جنوبی در آن زمان به یمن شمالی که ریاست آن را علی عبدالله صالح در دست داشت رفت و عبدربه منصور هادی نیز وی را در این سفر همراهی کرد.

این اقدام آغازی برای مذاکرات وحدت یمن شمالی و جنوبی به شمار آمد. در سال ۱۹۹۰ وحدت دو بخش یمن اعلام شد اما ساکنان جنوب یمن بار دیگر در سال ۱۹۹۴ اعلام کردند که از شمال این کشور جدا می شوند.

علی عبدالله صالح نیز با زور ارتش معترضان جنوبی را سر جای خود نشاند. در همین درگیری‌ها بود که علی عبدالله صالح، عبدربه منصور هادی را به عنوان وزیر دفاع خود انتخاب کرد و در چهار اکتبر ۱۹۹۴ وی به عنوان معاون علی عبدالله صالح تعیین شد.
با وجود اعتراض‌های مخالفان انتخابات اخیر ریاست جمهوری یمن، عبد ربه منصور هادی ۶۶ ساله توانست با کسب شش میلیون رای به عنوان رئیس جمهور موقت برای مدت دو سال زمام امور را در دست بگیرد و به انتقال قدرت کمک کند.

انتخابات یمن با حضور همه اقشار جامعه برگزار شد.

با این حال معترضان به این انتخابات معتقد هستند که آمریکا و عربستان سعودی با حمایت از عبد ربه هادی زمینه برگزاری این انتخابات فرمایشی را فراهم کرده اند. آن‌ها همچنبن عبد ربه هادی را متهم به پیروی از سیاست‌های علی عبدالله صالح دانسته و بر ضرورت ادامه حرکت‌های اعتراضی فعالان انقلابی تاکید دارند.

مخالفان یمنی انتظار آن را دارند تا از طریق ادامه تظاهرات‌ واکنش خود را نشان بدهند و جنبش اعتراضی آنان در یمن ادامه یابد چرا که باور دارند تا زمانی که صالح و همه سران فاسد دولت وی به پشت میله‌های زندان نروند، انقلاب‌شان به پایان نخواهد رسید.

این انتخابات درحالی برگزار شد که چندین شعبه اخذ رای در روز دوشنبه (۱ اسفند، ۲۰ فوریه) در استان عدن و یک شعبه در شهر بندری المکلا، درست یک روز پیش از این همه‌پرسی هدف بمب‌گذاری قرار گرفتند.

مخالفان برگزاری انتخابات همچنین جاده‌های منتهی به پنج روستا در استان الضالع را مسدود و ارسال صندوق‌های رای برای مسئولان برگزاری انتخابات به این مناطق را غیرممکن کردند. گروه‌های مخالف کشور از جمله جنبش جدایی‌طلبان جنوب و گروه شیعی جنوب این انتخابات را تحریم کرده بودند و خواستار برکناری این رژیم، که با سران دوره حکومتی صالح ارتباط دارد، شدند.

نماینده حوثی‌ها در کمیته سازمان دهی انقلابیون جوان، با بیان این که آمریکا و عربستان گردانندگان انتخابات یمن هستند، گفت: تحریم انتخابات ریاست جمهوری حق مسلمی است که قانون اساسی آن را برای افراد، گروه ها و احزاب قایل شده است.

با این حال هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا این اتفاق را “گامی مهم و دمکراتیک” خواند. انتخابات یمن در چارچوب توافقنامه انتقال قدرت که مورد حمایت شیخ نشینان جنوب خلیج فارس قرار دارد، برگزار شد. از سوی دیگر، باراک اوباما رئیس‌جمهوری امریکا حمایت واشنگتن از منصور هادی را اعلام کرده است. وی در نامه‌ای خطاب به معاون رئیس جمهور یمن گفت یمن می‌تواند الگویی از انتقال قدرت مسالمت‌آمیز در خاورمیانه باشد.

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post