نقض گسترده و آشکار حقوق بشر توسط حوثی‌ها در الحدیده

کشتی‌های ایرانی اقدام به تهدید صیادان یمنی در خلیج عدن و دریای سرخ می‌کنند

فهد کفاین وزیر شیلات و آبزیان یمن روز گذشته کشتی‌های ایرانی موجود در آب‌های یمن در خلیج عدن و دریای سرخ را متهم به تهدید صیادان یمنی کرد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، وی خواستار متوقف کردن تجاوزهای ایران و دخالت آن در امور یمن شد.
اظهارات وزیر یمن با محکوم کردن نقض گسترده حقوق بشر توسط حوثی‌ها در الحدیده همزمان شد که از شهروندان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده، ساختمان‌ها و راه‌های شهر را منفجر کرده و محیط بندر را مین گذاری کرده تا از پیشروی نیروهای ارتش یمن جلوگیری کنند.
فهد کفاین در حین حضور در استان شبوه برای تحویل ۱۰۰ قایق به صیادانی که قایق‌های خود را در اثر گردباد مداری از دست دادند، عنوان کرد کشتی‌هایی ایرانی صیادان یمنی را اذیت کرده و آنها در بندر یمن و از جمله در دریای سرخ تهدید می‌کنند.
وی از جامعه جهانی خواست تا مسئولیت متوقف کردن تخلفات ایران، دخالت‌های آن در امور یمن و همچنین حمایت آن از شبه‌نظامیان کودتاچی حوثی را بر عهده بگیرد.
وی همچنین در خصوص فعالیت‌های حوثی‌ها در رابطه سوء استفاده از صیادان یمنی، ربودن آنها،مخفی کردن اجباری آنها و منع کردن آنها از کار کردن با حمایت آشکار ایران سخن گفت.
در این میان، گزارش‌های بین‌المللی نیز از حضور کشتی‌های ایرانی در دریای سرخ خبر دادند و احتمال دادند این قایق‌ها خدمات لجستیک به حوثی‌ها تقدیم می‌کنند که از جمله آنها قاچاق اسلحه از طریق قایق‌های ماهیگیری به سواحل الحدیده در دریای سرخ است.
وزیر یمنی در خصوص تقدیم قایق به صیادان ضرر دیده تاکید کرد که وزارت ثروت دریایی به نوبه خود در زمینه تقدیم قایق و موتور به صیادان ضرر دیده بر اثر گردباد و جنگ حوثی‌ها علیه ملت و وطن فعالیت می‌کند.
مرحله اول تقدیم کردن این قایق‌ها شامل توزیع ۱۰۰ قایق در استان‌های المهره، شبوه، ابین و تعز است و مراحل بعد در دیگر استان‌های ساحلی یمن توزیع خواهد شد.
بر اساس اظهارات ناظران بر امور یمن، حوثی‌ها از چهار سال پیش بعد از کودتای خود علیه حکومت قانونی یمن از قایق‌های صیادان در جهت تبدیل آنها به قایق‌های جنگی استفاده می‌کنند. این کار قایقرانی یمن را در معرض تهدید قرار داده و باعث به خطر افتادن جان صیادان شده‌است.
از سوی دیگر ائتلاف رصد نقض حقوق بشر یمن، استفاده حوثی‌ها از منازل یمنی‌ها در مناطق بیمارستان الثوره، الربصه و دانشگاه الحدیده و تبدیل آنها به سربازخانه‌های نظامی، کاشت مین در این شهر، اشغال ساختمان‌های بلند این شهر و تبدیل بخش‌های زیرزمینی آنها به انبار مهمات را محکوم کردند.
در بیانیه آمده‌‌است که این ائتلاف حوادث اخیر الحدیده و وضعیت انسانی آن در نتیجه وجود شبه‌نظامیان کودتاچی حوثی در مناطق مسکونی که پر از شهروندان است را پیگیری کرده و استفاده از آنها توسط حوثی‌ها به عنوان سپر انسانی و به وجود آمدن رعب و وحشت در میان شهروندان را محکوم می‌کند.
این بیانیه همچنین حوثی‌ها را متهم به اخراج بیماران و پزشکان بخش اورژانس «بیمارستان ۲۲ می» کرد. حوثی‌ها دربخش اورژانس مستقر شده و آن را تبدیل به سربازخانه‌های نظامی کردند و از حرکت‌ آمبولانس‌ها برای نقل شهروندان مجروح ممانعت می‌کنند.
ائتلاف رصد نقض حقوق بشر یمن این اقدام حوثی‌ها را عامل به وجود آمدن فاجعه‎‌ای برای کارمندان و بیماران بیمارستان دانسته و آن را نقض آشکار حقوق بشر و قواعد حقوق بین‌المللی بشردوستانه عنوان کرد.
این ائتلاف از تمام جهات درخواست کرد که از شهروندان حمایت کرده و راه‌های خروجی ایمن برای خارج شدن آنها از شهر الحدیده ایجاد کنند.
این ائتلاف همچنین خواستار اجازه ورود کمک‌های انسانی و مراعات قواعد حقوق بین‌المللی بشردوستانه شد.