هونگ چونگ هیم، معاون موسسه اقتصاد بین الملل کره جنوبی - عکس از شرق پارسی

هونگ چونگ هیم، معاون موسسه اقتصاد بین الملل کره جنوبی – عکس از شرق پارسی

اشاره: سطح ارتباط تجاری ایران و کره جنوبی سطح پایینی نیست. این کشور سالها است که مراودات تجاری مختلفی با ایران داشته است. اما تحریم ها علیه ایران خللی در روابط تجاری ایران و کره جنوبی وارد کرد به طوری که واردات نفت کره جنوبی از ایران با مشکل مواجه شد و دیون پرداختی کره جنوبی به ایران که بر اساس گزارش بانک مرکزی که ۶/۵ میلیارد دلار بود با وقفه مواجه شد.

در حاشیه همایش “ارتباطات فرهنگی و اقتصادی کره جنوبی با ایران” که چهارشنبه دوم اردبیهشت ۹۳ در محل بنیاد ایران شناسی در تهران برگزار شد، فرصتی به وجود آمد که با دکتر هونگ چونگ هیم، معاون موسسه اقتصاد بین الملل کره جنوبی، گفت و گویی داشته باشیم.

وی که به همراه ده نفر دیگر از فعالان فرهنگی و اقتصادی به ایران آمده بودند درباره فضای به وجود آمده بعد از توافق هسته ای ابراز خوشبینی کرد اما گفت که معتقد است تحریم ها بسیار جدی است و کره جنوبی هم از آنجایی که روابط خوبی با آمریکا دارد به این سادگی ها نمی تواند به شکل گذشته ارتباط اقتصادی با ایران داشته باشد.

***

شرق پارسی: شما چند بار به ایران آمدید و چه تصوری از ایران داشتید و اکنون ذهنیت شما درباره ایران چگونه است؟

هونگ چونگ هیم: من تا به حال سه بار به ایران آمده ام که نخستین بار آن دوازده سال پیش بود و سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ هم به ایران آمدم. به نظرم اکنون فضای ایران بسیار متنوع و گسترده شده است. با توجه به این تنوع من خیلی خوشبین هستم که اتفاقات بهتری در روابط اقتصادی ایران و کره جنوبی رخ دهد.

با توجه به این نکته که کره جنوبی کشور ناشناخته ای برای ایران نیست، روابط اقتصادی ایران و کره جنوبی را چگونه می بینید؟ ؟

ایران و کره جنوبی از سالها پیش روابط اقتصادی داشته اند، اما این طور نیست که فرصت بهبود برای روابط اقتصادی زیاد باشد بنابراین به نظر من ما باید از فضای فعلی استفاده کنیم کره جنوبی تکنولوژی بسیار پیشرفته ای دارد و کالاهای مختلفی تولید می کند و ایران هم بازار خوبی برای کره جنوبی محسوب می شود. بازرگانان ایرانی هم در سال های گذشته روابط خوبی را با کره جنوبی برقرار کردند و ما بیشتر می توانیم با هم تعامل داشته باشیم.

اما در زمانی که تحریمها علیه ایران برقرار بود کره جنوبی از ایران فاصله گرفت و به حلقه تحریم کنندگان پیوست.

بله، مردم فکر می کنند تا قبل از سال ۲۰۱۱ روابط خیلی بهتر بود اما این طور نیست. کره جنوبی خیلی علاقه داشت در زمان تحریمها روابط خیلی خوبی با ایران داشته باشد اما کره جنوبی رابطه بسیار قوی و صمیمی با آمریکا دارد و این رابطه اجازه نمی داد که ما با آمریکا قطع رابطه و آن روابطمان را مخدوش کنیم تا با ایران ارتباط داشته باشیم.

به خاطر همین کره جنوبی تصمیم گرفت سطح روابط خود را با ایران کاهش دهد. اما با اتفاقاتی که به تازگی رخ داده به ویژه در زمینه پرونده هسته ای ایران و نیز باز شدن فضای سیاسی و اقتصادی در ایران، سطح روابط کره جنوبی و ایران بهتر خواهد شد. اما به نکته ای اشاره کنم و آن این است که ما به روش سومی فکر می کنیم که دو طرف را داشته باشیم. من طی سالهای گذشته هم از ایران دیدار داشتم و تحریمها را اگرچه مهم می دانستیم اما معتقدیم که باید روابط ما همیشه مناسب باشد.

با توجه به این نکته که تا مدتی دیگر توافق ژنو در مسیر نهایی شدن قرار می گیرد، کره جنوبی در این مدت باقی مانده آیا برنامه ای دارد، و چه کاری را انجام خواهد داد؟

بسیار علاقه مند هستیم که روابط از دست رفته را احیا کنیم و به یک نقطه ثابت و پایداری برسیم و خیلی خوشبین هستیم که این اتفاق روی دهد.

در این مدت کره جنوبی وارد چه فضای جدید اقتصادی خواهد شد و آیا کار جدیدی را انجام خواهد داد؟

ما از ایران نفت وارد می کنیم و یکی از کسانی هستیم که واردات نفت بالایی از ایران داریم و در زمان تحریم ها هم عدم ورود نفت به کره جنوبی مشکلاتی را فراهم کرده بود اما در موارد متعددی می توانیم کار اقتصادی انجام دهیم. ما علاقه مند هستیم با کشورهای منطقه مانند پاکستان و افغانستان که ایران هم نقش مثبتی در آنها دارد همکاری اقتصادی وسیعی داشته باشیم.. ایران موقعیت استراتژیک خوبی دارد که می تواند در گسترش این روابط به ما کمک کند.

پس از توافق هسته ای ژنو کشورهای مختلفی هیاتهای تجاری به ایران فرستادند. چرا از کره جنوبی هیاتی به ایران نیامد؟

درست می گویید. ما برای اعزام هیات اقتصادی به ایران برنامه داریم و حضور ما در این همایش هم نشان دهنده این است که به دنبال احیای روابط اقتصادی با ایران هستیم.

زمان آن مشخص شده است؟

به زودی…

هیات اقتصادی کره جنوبی قبل از اینکه توافق شش ماهه ژنو به پایان برسد به ایران می آید یا بعد از آن؟

برای ما لازم و ضروری است که ارتباط با ایران را حفظ کنیم و تا آخر امسال هیات اقتصادی کره جنوبی به ایران می آید.

به نظر شما در این مدت برای ورود تجار کره ای به ایران و احیای روابط اقتصادی، موافقت آمریکا که رابطه خوبی هم با کره جنوبی دارد لازم است؟

به آن معنایی که شما فکر می کنید باید از آمریکا اجازه بگیریم نیست، اما ما با آمریکا همیشه در ارتباط هستیم و با آنها هماهنگ عمل می کنیم و تا آخر امسال هم همانطور که گفتم بازرگانان کره ای به ایران می آیند.

شما هم معتقد هستید که تا وقتی توافق هسته ای نهایی نشود ارتباط تجاری با ایران سخت و دشوار است؟

این نکته مهمی است و نمی توان از آن غفلت کرد تا مسئله ایران کاملا حل نشود، هر گونه فعالیتی بسیار دشوار و سخت خواهد بود. من خیلی آرمانگرا نیستم ولی وقتی به یک اوضاع ثابت برسیم امکان فعالیت بهتری خواهیم داشت. البته تحریمها به زودی برداشته نمی شود و خیلی هم به این مسئله خوشبین نیستیم اما ترجیح می دهیم تحریمها را دور بزنیم تا از مسیرهای دیگری وارد بشویم.

چرا قبلا تحریمها را دور نزدید؟

خیلی سخت بود اما مایل هستیم که این کار رخ دهد.