ملک بن سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین و گابریلا میچتی معاون رئیس جمهور آرژانتین روز گذشته در ریاض دیدار کردند (واس)

ملک بن سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین و گابریلا میچتی معاون رئیس جمهور آرژانتین روز گذشته در ریاض دیدار کردند (واس)

ریاض – نایف الرشید

ملک سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین و گابریلا میچتی معاون رئیس جمهور آرژانتین درباره روابط دو جانبه و راهکارهای توسعه و تحکیم همه جانبه روابط بحث و تبادل نظر کردند.

ملک سلمان روز گذشته (یکشنبه) معاون رئیس جمهور آرژانتین و هیئت همراه وی را در دفتر خود در کاخ یمامه به حضور پذیرفت.

از سوی دیگر، میچتی ضمن تاکید بر اهمیت روابط عربستان و کشورش به همکاری دو کشور در زمینه انرژی هسته ای اشاره کرد. او در حاشیه سفر به ریاض در نشست خبری در ریاض افزود هدف عمده از سفر به عربستان، گشودن درهای همکاری و تحکیم و توسعه روابط بازرگانی و همچنین، بحث و گفت و گو در خصوص مسائل امنیتی و سیاسی و راهکارهای تقویت روابط در این زمینه است. وی به این نکته اشاره کرد که آرژانتین آماده همکاری موثر با کشورهای منطقه است.

وی خاطر نشان کرد کشورش در مرحله تغییر و تحول به سر می برد و دولت نماینده اکثریت مردم است. و این مساله، عامل ثبات در کشور به شمار می رود و باعث می شود تا دولت با جدیت اقدامات خود را با هدف تحکیم همکاری های اقتصادی و ارتباط با کشورهای جهان پیش ببرد.

میچتی گفت عربستان و آرژانتین از ظرفیت ایفای نقش راهبردی در توسعه روابط برخوردار هستند. وی به این نکته اشاره کرد که حجم سرمایه گذاری و مبادلات بازرگانی از آنچه دو کشور می توانند به آن دست یابند کمتر است.

وی از همکاری های مشترک بین دو کشور در زمینه توسعه انرژی هسته ای پرده برداشت و افزود کشورش می تواند یکی از کشورهای صادر کننده مواد غذایی به عربستان سعودی باشد.

معاون رئیس جمهور آرژانتین آمادگی کشورش برای تحکیم همکاری های دولتی در بخش احداث قطار و بازرگانی و سرمایه گذاری و همچنین پژوهش های علمی را اعلام کرد. وی گفت کشورش تمایل به جذب سرمایه گذاری عربستان در بخش نفت و انرژی دارد.

این مقام آرژانتین درباره نقش مقامات ایران در بمبگذاری مرکز یهودیان بوینس آیرس در سال ۱۹۹۴ میلادی گفت “در حالیکه شواهد فراوانی مبنی بر دست داشتن برخی ایرانیان در این بمبگذاری در آرژانتین وجود دارد ایران به مسئولیت های خود مبنی بر تحویل دادن متهمان به دست داشتن در این بمبگذاری ها عمل نکرده است. بدین ترتیب، دولت آرژانتین یک کمیته جدید برای پیگیری پرونده بمبگذاری ها که برخی از افراد ایرانی در آن دست داشتند تشکیل داده است. اما اگر ایران همچنان از موضع خود در این باره کوتاه نیامد در اینصورت احتمال صدور حکم غیابی برای متهمان را بررسی می کنیم.” وی در ادامه افزود “ما از ایران می خواهیم که به قوانین پایبند باشد نه اینکه تنها به فکر دفاع از خود باشد.”

او گفت کشورش هر گونه اقدامات تروریستی یا اقداماتی که در راستای دامن زدن به تحرکات فرقه گرایانه صورت بگیرد را محکوم خواهد کرد. این مقام آرژانتین افزود “اگر ایران واقعا در راستای گسترش تروریسم در منطقه خاورمیانه گام بر می دارد در این صورت موضع آرژانتین مشخص است. آرژانتین به اصول مبارزه با گسترش تندروی و تروریسم پایبند است.”

وی گفت هیچ گونه فعالیت یا تخلف یا پولشویی توسط گروه موسوم به “حزب الله” لبنان در کشورش انجام نمی شود. او خاطر نشان کرد کشورش و دو کشور برزیل و اروگوئه در راستای انجام عملیات مشترک امنیتی و مقابله با عوامل تروریستی و تاجران مواد مخدر در اماکنی که گمان می رود در آنجا فعالیت های تروریستی و عملیات مسلحانه صورت می گیرد همکاری می کنند.

میچتی در پاسخ به پرسشی در خصوص مشکلات ناشی از فعالیت تاجران مواد مخدر در آرژانتین گفت “آرژانتین بر خلاف مکزیک و کلمبیا با مشکلات بزرگی در خصوص تاجران مواد مخدر روبرو نیست. کشور ما اقداماتی در خصوص توسعه و تقویت راهکارهای مبارزه با مواد مخدر در پیش گرفته است.”

وی یاد آور شد “از زمانی که اجلاس سران کشورهای لاتین و عربی در عربستان برگزار شد حجم همکاری ها بین آرژانتین و کشورهای عربی و عربستان هم افزایش یافت.” وی تاکید کرد بوینس آیرس و ریاض در مرحله وضع سیاست هایی در راستای پیشرفت و گشایش در روابط هستند.

میچتی درباره “چشم انداز عربستان ۲۰۳۰” گفت “چشم انداز عربستان یک طرح ابتکاری سطح بالا است که منجر به تحکیم همکاری ها بین دو کشور می شود.”