گفت و گوی الشرق الاوسط با مدیر عامل دی‌اچ‌ال خاورمیانه

نور سلیمان مدیر عامل دی اچ ال در خاورمیانه و شمال آفریقا

مدیر عامل منا در گفتگوی اختصاصی با الشرق الاوسط درباره نقش محوری خاورمیانه در صنعت نقل و انتقال بین المللی و طرح های شرکتش برای آینده، به ویژه عربستان سعودی صحبت کرد و بر اهمیت نقش شرکت های لجستیکی در اقتصاد جهانی تأکید کرد.

شرکت دی اچ ال اکسپرس خود را مهم‌ترین شرکت امور لجستیک در جهان معرفی می کند که به ارائه خدمات ارسال سریع در سراسر دنیا با هواپیما، کامیون، کشتی و قطار می پردازد.

این گفتگو در مواردی کوتاه تر شده است.

الشرق الاوسط: با توجه به شمار فزاینده شرکت‌های ارسال کالا و نامه در خاورمیانه، نظر شما درباره سطح کنونی رقابت در بازارهای منطقه ای چیست؟

نور سلیمان: بازار سعودی یکی از بزرگترین بازارها در خاورمیانه است و اهمیت فراوانی برای اقتصاد منطقه دارد. بر اساس بررسی های اخیر که توسط دویچه پست دی اچ ال صورت گرفته است، عربستان و کشورهای خلیج هم اکنون از جمله با نفوذترین کشورها در اقتصاد بین الملل هستند. این مسئله موجب ایجاد فشار دائمی در جهت توسعه صنایع خدمات رسانی در این منطقه به ویژه در حوزه لجستیک شده است، فعالیت هایی که به نوبه خود راه را برای رقابتی جدید در عرصه صنایع حمل و نقل باز می کند. این تحول فرصت های جدیدی را در امور مختلف به وجود می آورد و منافعی برای بازارهای محلی به وجود می آورد چرا که فضایی را برای ایجاد فعالیت های اقتصادی جدید ایجاد می کند، به شرط آنکه خدماتی که این شرکت های اقتصادی جدید ارائه می دهند نیازهای بازار را برطرف کند.
در همین حال صنایع حمل و نقل، در کنار رقابت شدید، نوعی شمشیر دو لبه ایجاد می کنند: از یک سو هجوم بیزینس ها و فعالیت های اقتصادی جدید شاخصی مثبت از رشد اقتصادی است، مشروط به اینکه این بیزینس ها به سطحی بالا از کارایی برسند، از سوی دیگر صنایع حمل و نقل فعالیتی نیست که در آن کارایی ضعیف پدیده ای متمرکز و موضعی باشد. صنعت حمل و نقلی که دارای کارایی باشد، بخشی حیاتی از یک نظام اقتصادی فعال است، اگر شرکت های حمل و نقل جدید عموما بی دقت و مسامحه کار باشند، همه آسیب می بینند: نه فقط خود شرکت حمل و نقل بلکه همینطور همه صنایعی که به آنها خدمات می دهد. به عنوان شرکتی که خدمات حمل و نقل سریع را از ۴۰ سال پیش ارائه می داده، ما خود را به استاندارد بالای کیفیت و نوآوری که برای حفظ تحرک اقتصادی ضروری است، متعهد می دانیم.

پرسش: اخیرا شرکت های تجارت الکترونیکی هم رقابتی فزاینده داشته اند. شرکت های حمل و نقل سریع مانند دی اچ ال چه نقشی در رشد تجارت الکترونیک ایفا کرده اند و تاثیر این صنایع بر یکدیگر چگونه است؟

پاسخ: خوب، دنیای اطراف ما با سرعتی بسیار بیشتر از گذشته در حال تغییر است. به عنوان مثال، تلفن های خانگی تنها پس از ۴۰ سال توانستند کاربران فعال خود را به ۱۰ میلیون نفر برسانند، در حالی که برنامه های پیام کوتاه سریع در مدت ۶ ماه پس از راه اندازی به این شمار از کاربران دست یافتند. این تجارت الکترونیک است. این تجارت یکی از محرکان اصلی اقتصاد جهانی است و انتظار می رود ارزش آن امسال به یک و شش صدم تریلیون دلار برسد. این تجارت پارسال با نرخ ۲۰ درصد رشد کرد، و انتظار می رود سال آینده میزان رشد آن باز هم بیشتر باشد. شرکت های حمل و نقل در قلب این رشد هستند: آنها راه حل هایی ابتکاری ارائه می دهند که بهره وری در هزینه و زمان را بهبود می بخشند. توفیق اقتصادی بر مبنای همکاری همه کسانی که در روند آن دخیل هستند صورت می گیرد. این همکاری تنها به نفع شرکت های حمل و نقل، تولید کنندگان و مشتریان تجارت الکترونیک نیست، بلکه به همه حتی رقبا اجازه می دهد خدمات خود را به شکلی موثرتر و با سوددهی بیشتر ارائه دهند.

پرسش: دی اچ ال چه سهمی از بازار در عربستان سعودی و نیز در خاورمیانه دارد؟

پاسخ: دی اچ ال اخیرا شاهد رشدی واضح در چندین منطقه در جهان بوده است. در سال ۲۰۱۲ در آسیا، خاورمیانه، آفریقا و اروپای شرقی، دی اچ ال حدود ۳۶ تا ۴۷ درصد از بازارهای محلی را در کنترل داشت که این میزان به معنای ۸ میلیارد دلار در حمل و نقل سریع در طول سال است. ما اطمینان داریم که این آمار طی سال ۲۰۱۳ به رشد خود ادامه می دهد.

پرسش: اقتصاد تا چه اندازه بر خدمات لجستیک و شرکت های حمل و نقل سریع تکیه دارد؟

پاسخ: واضح‌ترین نمونه وابستگی تجاری به حمل و نقل سریع، تجارت الکترونیک است. بدون دسترسی جهانی به مراکز حمل و نقل سریع و شبانه روزی، تجارت الکترونیک نمی توانست حضور قوی را که اکنون شاهد آن هستیم داشته باشد. اما این مسئله به شرکت های اینترنتی محدود نمی شود: خدمات سریع دی اچ ال اکسپرس فاکتوری بنیادی در خطوط تولید برای هر صنعتی است. تقریبا هیچ فعالیت تجاری یا صنعتی نمی تواند بدون حمل و نقل خوب، ادامه یابد.

پرسش: نظر شما درباره شرایط خاورمیانه و شمال آفریقا چیست؟

پاسخ: جهان امروز شاهد انفجاری بزرگ در تجارت های دوجانبه در سه منطقه است: جنوب آسیا و حوزه اقیانوس آرام، خاورمیانه و آمریکای لاتین. عملیات حمل و نقل در این مناطق با پیشرفتی قابل توجه روبرو بوده است، در حالی که مراکز تجاری سنتی بیشتری دچار رکود شده اند. این انتقال همان چیزی است که از سال‌ها قبل پیش بینی آنرا می کردیم و تحولی است که به صورت جدی برای آن آماده می شدیم. ما پارسال مرکز توزیع حیاتی بزرگی را در چین افتتاح کردیم و ناوگان جمبو جت‌های خود را که هواپیماهای بویینگ ۷۷۷ را هم شامل می شود، گسترش دادیم.
در همین حال، ما همچنان با چندین طرح و ایستگاه مرزی در عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر و مغرب از توسعه در خاورمیانه حمایت می کنیم. کارایی این سرمایه گذاری‌ها با توجه به لوایح افتخاری که دی اچ ال از چندین کشور در منطقه دریافت کرده روشن می شود: فقط پارسال، دی اچ ال لوایح افتخاری را از عربستان سعودی، امارات، کویت و مغرب دریافت کرد و بالاتر از همه اینها این بود که دی اچ ال به عنوان محبوب‌ترین شرکت حمل و نقل در آسیا معرفی شد. این نشان می دهد که پیشروی ما به خاورمیانه و شمال آفریقا محدود نمی شود، بلکه در سراسر جهان گسترده است.

پرسش: چالش‌هایی که دی اچ ال با آنها روبرو شده است، به ویژه در کشورهایی که از بحران های سیاسی رنج می برند چیست؟

پاسخ: طبیعتا دی اچ ال از نبود امنیت و سوخت در مناطق آشوب زده در خاورمیانه نگران می شود. برای ما غیرممکن است بدون آنکه از ایمنی کارکنان خود در منطقه ای اطمینان پیدا کنیم به انجام وظیفه بپردازیم. سوخت نیز برای هر کاری که ما انجام می دهیم ضروری و بنیادی است و بدون آن ما نمی توانیم کامیون‌های خود را بین شهرها به حرکت درآوریم یا به نقل و انتقال نامه و کالا بین شهرها بپردازیم. بنابراین ما دائما بر اوضاع نظارت می کنیم تا امنیت کارکنان و محموله‌هایمان حفظ شود. ما همچنین طرح هایی را برای شرایط غیر مترقبه برنامه ریزی کرده ایم تا در موارد اضطراری به کامیون ها و خودروهایمان سوخت برسانیم.

پرسش: نقش خدمات لجستیک را در رونق دوباره اقتصاد منطقه چطور ارزیابی می کنید؟

پاسخ: ما همه می دانیم که خاورمیانه و شمال آفریقا دارای منابع غنی طبیعی مانند گاز و مواد معدنی هستند، و این رفاه حیاتی موجب تحرک اقتصادی در منطقه می شود و خواهد شد. اما مکان جغرافیایی مزیت رفاهی است که نباید از نظر دور کرد. خاورمیانه چهارراه خطوط تجاری است، و این منطقه به محور نظام اقتصاد جهانی تبدیل شده است، موقعیتی که باید به شدت بر آن سرمایه گذاری کنیم.
ما این روند را دبی، ریاض، منامه و قاهره به علت نقش مهم این شهرها در منطقه آغاز کرده ایم. اما همچنان نیاز داریم به اقدامات حمایتگرانه خود ادامه دهیم تا زمانی که خاورمیانه جایگاه واقعی خود را به عنوان مرکز تجارت جهانی و کلید دسترسی به آسیا، منطقه اقیانوس آرام، اروپا و آفریقا بیابد. ماهیت این رونق دوباره بدون شک لجستیکی خواهد بود.

پرسش: اهمیت گشایش ایستگاه‌های جدید توزیع در عربستان سعودی برای دی اچ ال چیست؟

پاسخ: ما محموله‌ها را بین بیش از۵۰۰ بندر در بیش از ۲۲۰ کشور جهان حرکت می دهیم. تخمین میزان محموله‌هایی که به این کشورها یا از آنها وارد یا خارج می شود غیرممکن است، اما اینها به شدت بر یکدیگر تاثیر می گذارد. به عنوان مثال محموله‌ای از برزیل به دبی بر رضایت مشتری ما در شرایطی که ما در دو طرف خدمات می دهیم، تاثیر می گذارد. وقتی در نظر بگیرید که ما تقریبا ۳ هزار تن محموله را هر ماه فقط در عربستان سعودی جابه جا می کنیم، راحت‌تر می توانید بفهمید چرا این اندازه علاقه‌مندیم منابع مالی را به ساختارهای زیربنایی‌مان در این کشور تزریق کنیم.

پرسش: دی اچ ال منابع مالی را برای گشایش دو ایستگاه حمل و نقل در دمام و ریاض اختصاص داده است. این ایستگاه ها چه نفعی برای عربستان سعودی و نیز دی اچ ال دارند؟

پاسخ: این ایستگاه‌ها بدون شک مقدار زیادی به توان عملیاتی دی اچ ال در عربستان سعودی می افزاید. آنها به ما اجازه می دهند خدمات بیشتری به مشتریان خود ارائه کنیم، اعتبار خود را به شدت افزایش دهیم، از انتظارات مشتریان سعودی پیشی بگیریم و جنبه راهبردی جدیدی را به خدمات حمل و نقل سریع خود در این پادشاهی اضافه کنیم. این کشور به علت جغرافیای منحصر به فردش، که ویژگی آن فضای باز و مرزهای مشترک با کشورهای متعدد است، برای سرمایه گذاری بسیار مناسب است. بازار سعودی پس از سالها وابستگی به امکانات سنتی به استفاده از ایستگاه های مرزی در قلب بزرگ‌ترین شهرهای این کشور از جمله ریاض، دمام و جده روی آورده است. این کار افق‌های جدیدی را به روی منطقه می گشاید.

پرسش: طرح‌های دی اچ ال برای خاورمیانه چیست؟

پاسخ: تا جایی که به عربستان سعودی مربوط می شود، اخیرا اعلام کرده‌ایم که ما در حال اجرای فاز نخست ایستگاه مرزی‌مان در فرودگاه بین المللی ملک فهد در دمام هستیم، ایستگاهی که در کنار ایستگاه مرزی دیگر قبلی در فرودگاه ملک خالد در ریاض فعالیت ما را گسترش می دهد. ما همچنان فعالانه سرگرم گسترش برنامه هایی در هر یک از شهرهای این کشور تا سال ۲۰۱۵ هستیم. درباره تمامی منطقه باید بگویم، ما طرح های مهمی در امارات عربی متحده، عمان، اردن و مغرب داریم، در کنار پروژه بزرگ شهرک باراندازی در فرودگاه بین المللی قاهره که به زودی به اجرا در می آید.

گفت و گو از مساعد الزیانی

الشرق الاوسط:
Related Post