ولادیمیر پوتین (راست) حسن روحانی

ولادیمیر پوتین (راست) حسن روحانی

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود، خواستار «اتخاذ تمهیداتی برای عبور هرچه سریع‌تر از مرحله اجرای توافقات بیشکک» و رسیدن به «مرحله اقدامات مهم‌تر در روابط دو کشور» شد.

به گزارش پایگاه خبری ریاست جمهوری ایران، این گفت‌وگو شامگاه پنج‌شنبه، ۲۲ اسفند، و «در راستای پیگیری و اجرای توافقات به عمل آمده میان روسای جمهوری دو کشور در اجلاس بیشکک انجام گرفت».

به گزارش رادیو فردا، حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ۲۲ مهر سال جاری، در حاشیه سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که در بیشکک، پایتخت قرقیزستان، برگزار شد، برای نخستین بار با یکدیگر دیدار کردند.

در آن هنگام، صدای روسیه به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، خبر داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور، و حسن روحانی قرار است درباره همکاری‌های نظامی و تکنولوژیکی میان دو طرف گفت‌وگو کنند.

در همان زمان روزنامه روسی «کومرسانت» خبر داده بود که آقای پوتین برای تحویل سامانه‌های ضدهوایی آنتی ۲۵۰۰، دیگر همکاری‌های نظامی و ساختن یک نیروگاه هسته‌ای دیگر در ایران طرحی تهیه کرده بود که آن را در دیدار با حسن روحانی ارائه داد.

این روزنامه نوشته بود که رئیس جمهور روسیه تصمیم گرفته است تا موضع خود را درباره ارائه تسلیحات استراتژیک و پیشرفته به ایران نرم‌تر کند.

روسیه و ایران در سال ۲۰۰۷ قراردادی را به امضا رساندند که بر مبنای آن، روسیه در ازای دریافت ۸۰۰ میلیون دلار، پنج سامانه دفاعی موشک اس-۳۰۰ با برد متوسط و بلند به ایران تحویل می‌داد.

روسیه علی‌رغم دریافت پول این تجهیزات، آن قدر از تحویل آنها به ایران به بهانه‌های مختلف خودداری کرد تا این که شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ۱۹۲۹ در ژوئن ۲۰۱۰ (خرداد ۱۳۸۹) در رابطه با پرونده هسته‌ای، فروش تسلیحات نظامی به ایران را ممنوع کرد.

دولت روسیه اعلام کرد که در پایبندی به تحریم‌های بین‌المللی، سامانه‌های اس-۳۰۰ را به ایران تحویل نمی‌دهد.

این مسئله باعث شد تا ایران از این کشور به دادگاه بین‌المللی داوری در ژنو سوئیس شکایت کرده و خواستار غرامتی چهار میلیارد دلاری شود.

«مرحله مهم»

پایگاه ریاست جمهوری ایران گزارش داده است که در بخش دیگری از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و روسیه، آقای روحانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی گفته که «طرفین در مرحله مهمی برای رسیدن به مذاکرات نهایی قرار دارند».

او با اشاره به «نقش مثبت روسیه به عنوان یکی از اعضای مهم ۱+۵» ابراز امیدواری کرد که سایر اعضای مذاکره‌کننده نیز با «تعامل سازنده و عمل دقیق به تعهدات خود، به حل سریع‌تر مسئله کمک کنند».

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، رئیس جمهور روسیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از «تسریع در اجرای توافقات به عمل آمده در بیشکک» استقبال کرد و به «تشریح برخی از اقدامات انجام گرفته از سوی مسئولان روسی در همین چارچوب به‌ویژه در حوزه مسائل اقتصادی» پرداخت.

ولادیمیر پوتین همچنین وعده داد که کشورش تمام تلاش خود را می‌کند تا «موضوع هسته‌ای ایران به نتیجه نهایی برسد».

رئیس جمهور روسیه در پایان از همتای ایرانی خود برای شرکت در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر که سپتامبر سال جاری در آستاراخان برگزار می‌شود دعوت کرد.