عبدربه منصور هادی

عبدربه منصور هادی

کویت ـ الشرق الاوسط ـ در حالی که کنفرانس گفتگوی ملی یمن به پایان می رسد، الشرق الاوسط در حاشیه اجلاس سران عربی آفریقایی با رئیس جمهور عبدربه منصور هادی درباره مسائلی که کشورش با آنها روبرو است، و همینطور روابط گسترده تر یمن با جهان عربی و آفریقایی و مبارزه این کشور با تروریسم گفتگو کرده است.

وی در گفتگوی اختصاصی با الشرق الاوسط همچنین روابط تاریخی مصر و یمن را مورد تاکید قرار داد و از مردم مصر خواست هنگامی که هر دو کشور در حال تجربه دوران انتقالی هستند، از تجربه یمن به عنوان الگو بهره گیرند.

الشرق الاوسط: نتایج نشست شما با عدلی منصور رئیس جمهور مصر در کویت و طی اجلاس سران عربی آفریقایی چه بود؟

عبدربه منصور هادی: بسیار خوب بود. روابط ما با مصر هرگز قطع نشده است. دولت و ملت مصر جایگاه ویژه ای در میان یمنی ها دارند. ثبات مصر، ثبات ما است و بنابراین ما از رئیس جمهور منصور خواستیم با ما هم کلام شود و از تجربه یمن درس بگیرد. راه حل هر مشکلی گفتگو است. ما این شیوه را آزمودیم، و ثابت شد که این بهترین روش است.

پرسش: آیا موافقت کردید به دیدار یکدیگر بروید؟

در یمن ما مشکلات بزرگ زیادی داریم، بنابراین هر دیداری از قاهره فقط پس از پایان ـ و انشاالله موفقیت ـ گفتگوی ملی صورت خواهد گرفت.

پرسش: آیا از نظر شما احتمال همکاری با آفریقا درباره مسائلی چون مهاجرت، مبارزه با تروریسم و مهار القاعده، که حمایت از آن گسترش یافته است، در آینده وجود دارد؟

چند روز پیش ما کنفرانسی را درباره مهاجرت، علل آن و لطمه ای که بر کشورهای پذیرنده مهاجران می زند، برگزار کردیم. کشورهای شورای همکاری خلیج، سازمان های بین المللی و گروه هایی که در زمینه مهاجرت کار می کنند، در آن شرکت کردند. مشکل اینست که یمن به شاخ آفریقا نزدیک است و ماهانه صدها آواره از اریتره و سومالی به یمن می آیند. ما اکنون یک میلیون و یکص دهزار مهاجر سومالیایی داریم که مشاغلی را گرفته اند که می توانست در حل مشکل بیکاری که یمن از آن رنج می برد کمک کند.

اجلاس سران عربی آفریقایی، علاوه بر وضعیت دشوار اقتصادی با توجه با شرایط پیچیده منطقه ای و بین المللی برگزار شد که چالش های دشواری را پیش روی ما قرار داده است. بنابراین ما باید برای سازماندهی، توسعه و تقویت رشد اقتصادی کار کنیم، چرا که بیشتر این مشکلات ناشی از فقر، بیسوادی، بیماری و نبود منابع است. من انتظار دارم این مشارکت جدید که رهبری آن بر عهده کویت قرار دارد به جهشی قابل توجه به منظور حل مشکلات و کمکی موثر برای حل و فصل این موضوع حیاتی منجر شود.

پرسش: بیانیه کویت کمک به کشورهای پذیرنده مهاجران را مورد تاکید قرار داد. آیا این به کاهش خسارت ها کمک خواهد کرد؟

سازمان ملل هم اکنون با آموزش این مهاجران در اردوگاه های محل زندگی شان تا حدودی به کاهش این بار از دوش یمن کمک می کند. اما شمار عظیمی از این مهاجران از سومالی، اریتره، اتیوپی و سودان هستند که با تکیه بر ارتباطات بین کشورهای شاخ آفریقا در همه استان های یمن جابجا می شوند. ما به کمک نیاز داریم که بتوانیم این بار را تحمل کنیم.

بنابراین ما در ۱۱ نوامبر بیانیه ای صادر کردیم که توصیه های زیادی درباره حل و فصل مشکل مهاجرت غیرقانونی از طریق تقویت این موضوع در قانون و حمایت بیشتر از برنامه های بازگرداندن مهاجران و پناهندگان به کشورهای مبدا و حل و فصل علل مهاجرت را شامل می شود.

پرسش: درباره اقدامات ضد تروریسم و مبارزه با القاعده، که در دوره انتقالی در یمن فعال بوده است چطور؟ از اجلاس ویژه سران در این زمینه چه انتظاری دارید؟

القاعده سازمانی با شاخه های فرا منطقه ای است است که تقریبا در همه کشورهای جهان حضور دارد. ما به خاطر حملات مسلحانه این گروه متحمل خساراتی شده ایم. آخرین آنها حمله به ایست بازرسی بود که طی آن شماری از نیروهای امنیتی کشته شدند. این مبارزه ای دائمی برای ریشه کن کردن آنها است، و این چالشی بسیار بزرگ است. ما از جامعه بین الملل می خواهیم به ریشه کن کردن این تهدید خطرناک کمک کنند، تهدیدی که امنیت و ثبات جهان را به خطر می اندازد. ما معتقدیم که نتیجه مهم اجلاس سران عربی آفریقایی در کویت، حرکت در جهت از میان بردن دزدی دریایی و تروریسم در همه اشکال آن بود و نیز اهمیت همکاری امنیتی بین تمام کشورهای عربی و آفریقایی.

پرسش: پاسخ این درخواست ها چه بوده است، به ویژه از آنجا که شما از واشنگتن و مسکو هم دیدار کرده اید؟

اکنون همکاری زیادی به ویژه با عربستان سعودی و اروپا وجود دارد. ما همکاری های مشترکی با عربستان سعودی و آمریکا داریم.

در اینجا باید به کاهش فعالیت های القاعده در یمن نسبت به سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به لطف همکاری با عربستان سعودی و کشورهای خلیج اشاره کنم. زمانی که القاعده استان آبیان را اشغال کرد و دولت خود را تشکیل داد. ما همکاری امنیتی وسیعی را علیه آنها ترتیب دادیم و در پاکسازی آنها و تخلیه آبیان از هواداران القاعده موفق شدیم. آنها پس از آن به حملات موردی گاه به گاه علیه یمن روی آوردند.

در نتیجه عملیات علیه القاعده، اعضای آن رفته رفته به مناطق دیگری که شاهد قیام هایی بودند مانند سوریه، مصر، لیبی و به طور کلی شمال آفریقا و یا مناطق دیگر گریختند.

پرسش: اولویت های جهان عربی و آفریقایی در زمینه رشد اقتصادی چیست؟

نخستین اولویت سرمایه گذاری در امور زیربنایی و امکانات عمومی است، و همینطور علاقه به امنیت کشاورزی و غذایی وجود دارد، ضمن آنکه نباید ارتباط کشورهای عربی و آفریقایی را در زمینه های جاده سازی، برق و شبکه های ارتباطاتی به منظور تسهیل حمل و نقل و سرمایه گذاری را فراموش کرد. از جمله دیگر اولویت های مشترک می توان به تامین مالی شرکت های تجاری و کاهش محدودیت های گمرکی، حمایت از بخش خصوصی و دیدار مردم و مقامات است تا این دو منطقه بتوانند بهتر با هم آشنا شوند.