سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی پیش از دیدار با نخست وزیر فرانسه در پاریس – عکس از خبرگزاری فرانسه

سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی پیش از دیدار با نخست وزیر فرانسه در پاریس – عکس از خبرگزاری فرانسه

منابع فرانسوی و سعودی نزدیک به گفتگوهای اخیر بین مقامات بلندپایه عربستان سعودی و فرانسه در جریان سفر سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد سعودی به پاریس گفته اند که هر دو طرف از نتیجه مذاکرات ابراز رضایت کرده اند.

در حالی که دیدار سه روزه ولیعهد سعودی از پاریس روز پنج شنبه به پایان رسیده است، این منابع از فضا و نیز نتایج این مذاکرات بین دو طرف «کاملا ابراز رضایت» کرده اند.

شاهزاده سلمان، که معاون نخست وزیر و وزیر دفاع نیز هست، روز چهارشنبه با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه دیدار و درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی مورد توجه دو طرف از جمله عراق، سوریه و لبنان به گفتگو پرداخت. در این دیدار شاهزاده سعود الفیصل، وزیر خارجه و مقامات بلندپایه دیگری از عربستان و فرانسه نیز حضور داشتند.

فابیوس در این دیدار گفت که دولت فرانسه به خاطر موقعیت عربستان سعودی و نفوذ بین المللی اش اهمیت زیادی برای این دیدار قائل است، و شاهزاده سلمان نیز در مقابل از این سفر و ملاقات هایش با مقامات فرانسوی که به نفع هر دو کشور هستند ابراز خرسندی کرد.

فابیوس در پی این دیدارها گفت: «رییس جمهور و نخست وزیر فرانسه موضوعات جدی را به ویژه درباره تحولات عراق، سوریه و لبنان با شاهزاده سلمان مطرح کردند. وی افزود که «مواضع ما خیلی نزدیک شده و هدف آن دستیابی به صلح و مقابله با تروریسمی است که همگان را تهدید می کند.

فابیوس درباره مساله عراق گفت فرانسه امیدوار است حیدر عبادی نخست وزیر منتخب بتواند به زودی دولتی فراگیز تشکیل دهد و فرانسه نیز اکنون در حال برنامه ریزی برای برگزاری کنفرانسی بین المللی درباره بحران کنونی در این کشور است.

منابع فرانسوی به الشرق الاوسط گفته اند که مقامات فرانسوی جزئیات این کنفرانس را در اختیار طرف های سعودی اشان قرار داده اند.

به گفته این منابع، عربستان سعودی در این مرحله هیچ اعتراضی را درباره هویت طرف های منطقه ای و بین المللی که ممکن است در این کنفرانس شرکت کنند مطرح نکرده است. قرار است فرانسه از ایران نیز برای شرکت در این کنفرانس دعوت کند، به شرط آنکه حضور وی در ائتلافی بین المللی علیه داعش از مذاکرات جاری هسته ای جدا نگاه داشته شود.

ولیعهد عربستان سعودی همچنین روز چهارشنبه با ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه دیدار کرد.
شاهزاده سلمان، جدای از ملاقات با مقامات دولتی، با جک لانگ رییس نهاد جهانی عرب نیز ملاقات کرد. شاهزاده در این ملاقات حمایت خود را از فعالیت های این نهاد ابراز کرد. این نهاد به تازگی نمایشگاهی را با عنوان «حج» در پاریس برگزار کرده و همچنین در صدد برگزاری برنامه های دیگری است که عربستان سعودی در بعضی از آنها مشارکت خواهد داشت.