ترو واریورانتا معاون امور پادمان‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی - عکس از رویترز

ترو واریورانتا معاون امور پادمان‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی – عکس از رویترز

تنها یک روز پس از وقوع انفجار در اطراف سایت نظامی پارچین در شرق تهران، هیاتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد تهران شدند و گفتگو با مقامات ایرانی را آغاز کردند.

بر اساس گزارش ها، این هیات که ریاست آنرا ترو واریورانتا معاون امور پادمان‌های این نهاد بین‌المللی بر عهده دارد از روز سه شنبه در تهران درباره مسائل حل نشده بین ایران و آژانس به گفتگو می پردازد.

ایران و آژانس در سومین گام همکاری‌های فنی برای حل ۵ موضوع تفاهم کرده بودند که دو موضوع آن به دلیل زمان بر بودن، باقی مانده است. ایران همچنین دو گام دیگر شامل ۱۳ اقدام عملی را انجام داده است. هیات اعزامی آژانس درباره این دو موضوع با مسئولان سازمان انرژی اتمی گفت‌و‌گو می کند.

گفته می شود در سفر این هیأت به تهران، مقامات ایرانی بر اساس توافق‌نامه ژنو که در آذر ماه ۹۲ به امضای ایران و کشورهای ۱+۵رسید موظف هستند دسترسی این هیأت به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ و کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره‌سازی را فراهم کنند.

از سوی دیگر رضا نجفی” سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر در گفتگو با ایرنا با اشاره به این سفر ضمن هشدار به آژانس درباره درز اطلاعات هسته ای ایران که در اختیار این نهاد سازمان ملل قرار گرفته گفته بود: «مساله مایه تاسف این است که حفظ اطلاعات طبقه بندی شده در آژانس دوباره رعایت نشده و در حالی که ایران و آژانس مشغول برنامه ریزی بودند، خبر آن توسط یک رسانه غربی منتشر شده است.»

وی تاکید کرد: «موضوع یکبار دیگر نگرانی ایران در مورد وجود جاسوسی در آژانس را تایید می‌کند.»

سفر این هیأت به تهران با انفجاری در شرق تهران همزمان شده است که درباره علت، مکان دقیق و چگونگی آن اطلاعات زیادی در دسترس نیست.

سحام‌نیوز مدعی شده است که در این انفجار که ظاهرا در سایت نظامی پارچین رخ داده، دو نفر جان باختند و مردم که وحشت‌زده شده بودند به خیابان‌ها آمدند.

در همین حال سازمان صنایع دفاع وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که این انفجار بر اثر آتش سوزی در یک کارگاه تولید مواد «ناریه» (آتش زا) در شرق تهران بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی است ایران در سایت «پارچین» فعالیت‌های هسته‌ای انجام می‌دهد اما ایران هرگونه فعالیت هسته‌ای در این مرکز را انکار می‌کند و می‌گوید «پارچین» فقط یک مرکز نظامی است و به این دلیل که در آن فعالیت‌های هسته‌ای انجام نمی‌شود، لازم نیست که دسترسی هیأت اعزامی به این تأسیسات را فراهم کند.