طالبان پاکستان در وزیرستان جنوبی در حال گشت زنی هستند. عکس 5 آگوست 2012 – گتی ایمجز

طالبان پاکستان در وزیرستان جنوبی در حال گشت زنی هستند. عکس ۵ آگوست ۲۰۱۲ – گتی ایمجز

رویترز، اسلام آباد/پیشاور – طالبان پاکستان روز یکشنبه اعلام کرد در راهبردی که هدف آن تقویت روابط با رهبری مرکزی القاعده است، اردوگاه هایی را در سوریه ایجاد کرده و صدها نفر را به این کشور اعزام کرده است تا در کنار شورشیان مخالف بشار اسد رئیس جمهور سوریه بجنگند.

خبرگزاری رویترز در خبری به نقل از منابع خود در اسلام آباد و پیشاور اعلام کرد به نظر می‌رسد باگذشت بیش از ۲ سال از آغاز شورش‌ها علیه حکومت بشار اسد در سوریه، این کشور به عامل جذب نیروهای خارجی سنی مذهبی تبدیل شده است که با هجوم به این کشور خاورمیانه درصدد پیوستن به کاری هستند که آنرا جهاد علیه ستمگران شیعه می دانند.

این شبه نظامیان خارجی در کنار گروه‌های شبه نظامی نظیر جبهه النصره که از سوی آمریکا به عنوان شاخه‌ای از القاعده قلمداد شده فعالیت می کنند و اغلب از کشورهای اطراف مانند لیبی و تونس می آیند که در پی بهار عربی با مناقشه ای مشابه روبرو شدند.

فرماندهان طالبان در پاکستان روز یکشنبه اعلام کردند تصمیم گرفته اند به این مبارزه بپیوندند و گفتند که صدها تن از نیروی طالبان برای جنگ در کنار “دوستان مجاهدشان” به سوریه رفته اند.

یکی از فرماندهان بلندپایه طالبان به رویترز گفت: “هنگامی که برادران نیاز به کمک ما داشتند ما صدها نیروی مبارز را نزد دوستان عربمان فرستادیم. گروه طالبان پاکستان به زودی ویدئوهایی را درباره پیروزی‌های خود در سوریه منتشر خواهد کرد.”

این خبر، شرایط موجود در سوریه را پیچیده تر می کند، جایی که رقابت بین ارتش آزادیبخش سوریه و اسلامگرایان از قبل بسیار جدی بوده است. اسلامگرایان، نیرویی کوچک تر اما مؤثرتر را اداره می کنند که هم اکنون کنترل اغلب بخش های شمال سوریه را که در اختیار شورشیان است در دست دارند.

تنش بین دو گروه بار دیگر روز پنج شنبه بالا گرفت زمانی که در درگیری در شهر بندری لاذقیه، گروه شبه نظامی وابسته به القاعده یکی از فرماندهان بلندپایه ارتش آزادیبخش سوریه را ترور کرد.

از سوی دیگر این خبر زمانی منتشر می شود که نیروهای اسد، با حمایت نیروهای شیعه حزب الله و ایران، در میدان نبرد سوریه به پیروزی هایی دست یافته اند.

یک فرمانده دیگر طالبان پاکستان که خواست نامش فاش نشود گفت: “تصمیم برای اعزام نیرو به سوریه به درخواست “دوستان عرب” صورت گرفته است.”

وی به خبرگزاری رویترز گفت: “از آنجا که برادران عرب ما برای حمایت از ما به اینجا آمدند، ما نیز باید به آنها در کشورهای خودشان کمک کنیم و این کاری است که ما در سوریه انجام دادیم.” وی افزود: “ما در سوریه اردوگاه‌های خود را تاسیس کرده‌ایم. برخی از افراد ما به آنجا می روند و پس از مدتی مبارزه باز می گردند.”

طالبان پاکستان که با عنوان تحریک طالبان شناخته می شوند عمدتا در مناطق پرشورش پشتون نشین حاشیه مرز افغانستان فعالیت می کنند، مکانی که از مدتها پیش پایگاه شبه نظامیان از جمله طالبان و متحدان القاعده آنها بوده است.

شبه نظامیان طالبان در پاکستان که با طالبان افغانستان ارتباط دارند، اصولا برای سرنگونی دولت پاکستان و برقراری قرائتی رادیکال از اسلام می جنگند و ارتش، نیروهای امنیتی و غیرنظامیان را هدف می گیرند.

اما آنها همچنین از روابط نزدیک با القاعده و دیگر گروه های جهادی برخوردارند که به نوبه خود مبارزانشان را به منطقه قبیله نشین ناامن پاکستان در مرز افغانستان موسوم به مناطق قبیله نشین تحت مدیریت فدرال می فرستند.

در آخرین تحول در این روند، یک مقام امنیتی محلی اعلام کرد، دست کم دو مبارز خارجی در جریان حمله هواپیماهای بدون سرنشین در وزیرستان شمالی کشته شده اند.

به گفته احمد رشید، نویسنده سرشناس پاکستانی و کارشناس امور طالبان، اعزام نیروهای طالبان به سوریه ممکن است به عنوان اقدامی در جهت ابراز وفاداری با متحدشان یعنی القاعده شناخته شود.

رشید که در شهر لاهور پاکستان مستقر است گفت: “طالبان پاکستان به عنوان نوعی جانشین القاعده باقی مانده اند. تمام این خارجی ها در مناطق قبیله نشین تحت نظارت یا آموزش طالبان پاکستان قرار دارند.”

وی گفت: “آنها مانند جهادگران بین المللی عمل می کنند، دقیقا با همان برنامه القاعده. به نظر من این روشی است برای تقویت روابط با گروه های مبارز سوری… و گسترش حوزه نفوذشان.”