رویترز گزارش می‌دهد؛
سایت‌های ایرانی با پوشش کشورهای دیگر

سایت اینترنتی نایل نت آنلاین به مصری‌ها قول می‌دهد، برای گسترش افق آزادی بیان در جهان عرب به آنها از دفترش در قلب میدان التحریر در قاهره «اخبار حقیقی» می‌رساند؛ دیدگاه‌های سایت دربارهٔ آمریکا با دیدگاه‌هایی که رسانه‌های رسمی مصری منتشر می‌کنند و از روابط گرم میان دونالد ترامپ و قاهره خرسندند، یکی نیست. در مقاله‌ای که اخیراً این سایت منتشر کرده، رئیس‌جمهوری آمریکا را پس از اینکه در سخنانش در سازمان ملل به ایران حمله کرد، به باد تمسخر گرفته و او را بازیگر کم مایه تئاتر خوانده که آمریکا را به مضحکه تبدیل کرده‌است.
به گزارش الشرق الاوسط، تا مدتی پیش تعداد بازدیدکنندگان صفحه سایت نایل نت آنلاین بر فیس‌بوک و تویتر و اینستگرام به ۱۱۵ هزار نفر می‌رسید. اما شماره تلفن‌های سایت از جمله ۰۱۲۳۴۵۶۷۸۹ خاموش‌اند و نقشه‌ای بر فیس‌بوک دفتر سایت را وسط خیابان نشان می‌دهد نه در یک ساختمان. ساکنان در منطقه میدان التحریر از جمله دکه‌دار روزنامه‌فروش و مأمور پلیس می‌گویند، نام این سایت قبلاً به گوش‌شان نخورده بود. دلیل آن هم این است که سایت نایل نت آنلاین بخشی از برنامه تبلیغاتی برای تأثیر گذاشتن بر افکار عمومی مصری است و از دفترش در تهران اداره می‌شود.
این سایت یکی از ۷۰ سایت روی اینترنت است که رویترز کشف کرد. همه این سایت‌ها مشغول انتشار تبلیغات ایران در ۱۵ کشور جهان است. رویترز به کمک کارشناسان امنیت فضای سایبری و شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگارانی که اخیراً پرده از چهره آن برداشته‌اند به این کشف رسید.
سایتی که رویترز کشف کرد بیش از نیم میلیون بازدیدکننده در ماه دارد و در شبکه‌های اجتماعی که تعداد بازدیدکنندگانشان به یک میلیون می‌رسد برای آنها تبلیغ می‌شود.
این سایت‌ها نشان می‌دهند که چطور چهره‌های سیاسی در سراسر جهان به چنین روش‌هایی متوسل می‌شوند تا با ارائه اطلاعات دروغین و گمراه کننده روی اینترنت بر افکار عمومی تأثیر بگذارند. این کشف‌ها به دنبال اتهاماتی مطرح شد که برنامه‌های تبلیغاتی گمراه کننده روسیه توانست بر افکار رأی دهندگان ایالات متحده و اروپا تأثیر بگذارند.
جان برینان رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) به رویترز گفت: ایرانی‌ها در کاربرد اینترنت توان بالایی دارند. برخی اعضای سیستم‌های اطلاعاتی ایران در کار با اینترنت بسیار موفق عمل می‌کنند.
سایت‌ها به کمک جست‌وجوهای شرکت فایرآی و کلیرسکای برای امنیت سایبر کشف شدند. این سایت‌ها در دوره‌هایی از سال ۲۰۱۲ فعال شدند. مثل هر سایت خبری و رسانه‌ای عادی دیگر به نظر می‌رسند، اما فقط دوتای آنها رابطه‌شان با ایران را نشان داده‌اند.
رویترز نتوانست مطمئن شود که دولت ایران پشت این سایت‌ها قرار دارد و هیچ مقام دولتی ایران در تهران و لندن به پرسش‌های رویترز پاسخ ندادند، اما همه سایت‌ها به یکی از دو روش با ایران ارتباط دارند برخی از آنها اخبار، ویدئو و کاریکاتورهایی را منتشر می‌کنند که موسسه‌ای به نام اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی (آی.یو.فی.ام) در اختیارشان می‌گذارد و اعلام کرده که دفتر مرکزی‌اش در تهران است.
نامه‌هایی که با پست الکترونیک به مؤسسه (آی.یو.فی.ام) فرستاده شد برگشت خورد و این نشان می‌داد آدرس‌های مورد نظر مانند شماره تلفن‌های مذکور در سایت‌شان تعطیل‌اند. اسنادی که روی سایت اصلی مؤسسه وجود دارند اعلام می‌کنند، «مواجهه با کبریا… و دولت‌های غربی و تلاش‌های جبهه مقدم جریان صهیونیزم است» از اهداف آنهاست.
سایت نایل نت آنلاین به پرسش‌هایی که به آدرس الکترونیکی‌اش فرستاده شد، پاسخ نداد. رویترز موفق نشد شرکت‌هایی را که این سایت یا سایت‌های دیگر را مدیریت می‌کنند بشناسد.

حقیقت پنهان
سایت‌های برنامه تبلیغاتی ایران در ماه آگوست رسوا شدند، وقتی که شرکت‌های فیس‌بوک، توییتر وآلفابت شرکت مادر برای گوگل، ماجرا را رو کردند. شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی صدها حسابی را که برای این سایت‌ها تبلیغ کرده بودند یا پیام‌های جهت‌دار ایرانی منتشر کرده بودند را مسدود کردند. فیس‌بوک ماه گذشته اعلام کرد که ۸۲ صفحه و گروه و حساب مرتبط به برنامه تبلیغاتی ایران را بست. این حساب‌ها و صفحات توانسته بودند یک میلیون بازدیدکننده در ایالات متحده و بریتانیا جذب کنند.
سایت‌هایی که رویترز کشف کرد وسعت بیشتری دارند. محتوای‌شان را به شانزده زبان مختلف از آذری تا اردو منتشر می‌کنند که در کشورهای توسعه نیافته از اینترنت استفاده می‌کنند و مورد هدف‌اند تا برسند به خوانندگانی در جوامعی که زیر نظارت محکم سانسور قرار دارند، همچون کشور مصر که از سال ۲۰۱۷ صدها سایت خبری در آن بسته شد.

از این سایت‌های خبری ایرانی:
-سایت خبری به نام (فجر غربی دیگر) اعلام می‌کند بر «حقیقت اعلام نشده» تمرکز می‌کند. این سایت وزیر دفاع پاکستان را فریب داد و اسرائیل را تهدید اتمی کرد.
-ده سایت که خوانندگان یمنی را هدف قرار داده‌اند، جایی که ایران از سال ۲۰۱۵ جنگی نیابتی با کشور سعودی همپیمان ایالات متحده دارد.
-دریچه رسانه‌ای که در سودان اخبار روزانه و کاریکاتورهای طنز منتشر می‌کند. رویترز موفق نشد با هیچ‌کدام از اداره کنندگانش تماس برقرار کند.
-سایتی به نام (ریلی نوفوستی) یعنی «اخبار حقیقی» برای خوانندگان روس.
همه اخبار این سایت‌ها دروغین نیستند. اخبار حقیقی هم منتشر می‌شود همراه با کاریکاتورهای سرقتی در کنار سخنان رهبر معظم ایران آیت الله خامنه‌ای. حمایت سایت‌ها از حکومت ایران کاملاً آشکار است و دشمن‌انگاری کشورهایی که با تهران مخالف‌اند به خصوص اسرائیل و سعودی و ایالات متحده. مقاله‌ای که سایت نایل نت آنلاین در آن گفته بود که ترامپ ایالات متحده را مضحکه ساخت، از مقاله‌ای گرفته شده که پیش از آن در شبکه تلویزیونی رسمی ایران منتشر شده بود.
برخی سایت‌ها دارای سرعت انتشارند. سایتی به نام خبرگزاری یمن پرس مرتب اخباری با عنوان «جرایم سعودی علیه یمنی‌ها در بیست و چهار ساعت گذشته» منتشر می‌کند. نامه‌های الکترونیک به شخصی که بتوان با او در خبرگزاری تماس گرفت نرسید. او خودش را عرفات شروح معرفی می‌کند. نامه‌ها همه برگشت خوردند. آدرس خبرگزاری ما را به شماره تلفنی در هتلی در صنعا پایتخت یمن رساند، اما کارکنان هتل گفتند تا حالا چنین نامی به گوش‌شان نخورده بود.
هویت سابق دارندگان برخی سایت‌ها و آدرس‌شان در سوابق ثبت نام‌های سابق در اینترنت ثبت شده. روشن شد که تعداد ۱۷ سایت از میان ۷۱ سایت، دفتر مرکزی‌شان در تهران است یا شماره تلفن یا فکس ایرانی داشته‌اند. اما گردانندگان فعلی سایت‌ها نه ظاهر می‌شوند و نه می‌توان به شرکت‌هایی که آنها را اداره می‌کنند رسید و آنچه آنها را به ایران ربط می‌دهد فهمید.