آرم سازمان سیا - آژانس خبری فرانسه

آرم سازمان سیا – آژانس خبری فرانسه

کاخ سفید اعلام کرد که در آستانه انتشار گزارشی درباره روش های خشن بازجویی از سوی سازمان سی آی ای در ارتباط با پرونده های مظنونان تروریستی، تدابیر امنیتی در اطراف پایگاه‌های دیپلماتیک و سفارت‌های آمریکا در سراسر جهان در اطراف جهان را تشدید کرده است.

این گزارش ۴۸۰ صفحه‌ای قرار است امروز سه‌شنبه ۱۸ آذر از سوی کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا منتشر شود. یک سخنگوی کاخ سفید گفت که سفارتخانه ها و سایر مراکز تدابیری احتیاطی را به خاطر «نشانه هایی از وجود تهدیدهای بیشتر» علیه این مراکز اتخاذ می کنند.

در این گزارش به ۱۰۰ مورد از نوع برخورد با مظنونان تروریسم اشاره شده که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ توسط نیروهای آمریکایی بازداشت شده‌اند. انتظار می رود که این گزارش جزئیات عملیات سی آی ای علیه القاعده پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را فاش کند.

به عنوان نمونه در این گزارش به مورد عبدالرحمن ناشری، متهم به حمله به کشتی آمریکایی «کول» در سال ۲۰۰۰ اشاره شده که در جریان بازجویی، او را «با یک دریل روشن» تهدید کرده‌اند؛ بنا بر این گزارش از این دستگاه مته تنها برای تهدید استفاده شده و با این وسیله شکنجه بدنی صورت نگرفته است.

تا کنون انتشار این گزارش به دلیل اختلافات در واشنگتن بر سر بخش هایی که باید فاش شود چند بار عقب افتاده است.

این گزارش خلاصه ای از کل گزارش شش هزار صفحه ای است. گزارش کامل که از سوی کمیته اطلاعاتی سنا تهیه شده محرمانه باقی خواهد ماند. این دست از بازداشت‌ها و بازجویی‌ها پس از حوادث یازده سپتامبر از سوی جرج بوش، رئیس جمهوری وقت، اعمال شد، اما وی با پایان یافتن دوره ریاست‌جمهوری‌اش بخش‌هایی از این برنامه را خاتمه داد.

پس از او نیز، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری جدید، برنامه موسوم به «فنون تقویت‌شده بازجویی» را ممنوع کرد. وی اذعان کرده است که شیوه های به کار رفته علیه زندانیان القاعده معادل شکنجه بوده است.
گزارش سنا توسط کمیته اطلاعات سنا تحت نظر سناتور فاینستاین تهیه شده است

شیوه هایی مثل احساس خفگی در آب، سیلی، حقارت، سرمازدگی و محرومیت از خواب از جمله شیوه های خشن بازجویی بودند. در گزارش کمیته اطلاعاتی سنا آمده است که این فنون شدید بازجویی تغییری در نتیجه بازجویی‌ها نداده و در صورت استفاده از روش‌های عادی بازجویی نیز «همان مقدار اطلاعات به‌دست می‌آمد.»

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که دولت اوباما از انتشار گزارش سنا استقبال می کند اما نشانه هایی هست که ممکن است باعث تشدید خطر علیه مراکز دیپلماتیک یا سایر مراکز آمریکا در اطراف جهان شود.

مقامات ایالات متحده احتمال می‌دهند که انتشار جزئیات پرونده‌های بازجویی‌های یادشده ممکن است ناآرامی‌هایی را به‌ وجود آورد و به این خاطر برخی تدابیر را اتخاذ کرده‌اند.

از جمله این تدابیر تقویت امنیت در سفارتخانه‌ها، پایگاه‌های نظامی، و دیگر ساختمان‌های مربوط به آمریکا در سراسر جهان است.

آبان‌ماه گذشته دولت آمریکا اعلام کرد که در هیچ شرایطی در مورد مسئله شکنجه بی‌تفاوت نبوده ولی در برابر کمیته ضد شکنجه سازمان ملل متحد، اعتراف کرد که پس از حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ میلادی، «از این مرز فراتر رفته است».

پیش از آن در مردادماه نیز باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته‌بود که ایالات متحده پس از رخداد یازده سپتامبر برخی از بازداشت‌شدگان القاعده را شکنجه کرده‌ است.