پرچم ایران در مقر سازمان ملل در وین – عکس از آژانس خبری فرانسه

پرچم ایران در مقر سازمان ملل در وین – عکس از آژانس خبری فرانسه

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با تایید سفر معاون و هیئتی از این سازمان به ایران در هفته آینده، «نگرانی» جمهوری اسلامی از «وجود جاسوسی» در این نهاد بین‌المللی را تکرار کرد.

به گزارش رادیو فردا، رضا نجفی، نماینده ایران در این سازمان زیرمجموعه سازمان ملل، روز جمعه، ۱۱ مهر، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از این که «اطلاعات طبقه‌بندی شده در آژانس دوباره رعایت نشده» و خبر سفر هفته آینده کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایطی که ایران و آژانس «مشغول برنامه‌ریزی بودند»، توسط «یک رسانه غربی» منتشر شده ابراز تاسف کرد.

روز پنج‌شنبه و ساعاتی قبل از انتشار خبر گفته‌های نماینده ایران، خبرگزاری رویترز به نقل از «دیپلمات‌ها» در وین گزارش داده بود که کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته آینده به ایران سفر و با مقام‌های ایرانی دیدار می‌کنند.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که انتشار این خبر در رویترز، «یک بار دیگر نگرانی ایران در مورد وجود جاسوسی در آژانس را تایید می‌کند».

رضا نجفی خطاب به مسئولان این نهاد بین‌المللی و یوکیا آمانو، دبیرکل آن، تعهد آژانس برای «حفظ اطلاعات محرمانه» جمهوری اسلامی را یادآوری کرده است.

به گزارش پنج‌شنبه، ۱۰ مهر، رویترز، کارشناسان آژانس در سفر به ایران تلاش خواهند کرد تا پاسخ تهران به پرسش‌ها و ابهامات این نهاد درباره تحقیقات بر روی ساخت بمب اتمی را از جمهوری اسلامی دریافت کنند.

این سفر بیش از یک ماه پس از پایان ضرب‌الاجل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران برای پاسخ دادن به پرسش‌هایی صورت می‌گیرد که مانع نتیجه‌گیری آژانس درباره ماهیت و اهداف برنامه اتمی جمهوری اسلامی می‌شود.

خبر سفر احتمالی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در روزی منتشر شد که ۳۵۴ قانونگذار آمریکایی در نامه‌ای به جان کری، وزیر امور خارجه این کشور، نسبت به «خودداری ایران از همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» ابراز نگرانی کردند.

این نمایندگان گفته‌اند که تلاش‌های آژانس برای دریافت اطلاعات از ایران درباره «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ایش «عقیم» مانده است و این مسئله در کانون مناقشات قرار دارد.

موضوع «آزمایش‌ چاشنی‌های انفجاری» و «شبیه‌سازی کامپیوتری مرتبط با انفجار هسته‌ای» دو موردی هستند که به گفته یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس، هنوز از سوی ایران درباره آنها شفاف‌سازی صورت نگرفته است.

ایران می‌گوید اگرچه پیشتر به این پرسش‌ها پاسخ داده اما همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد.

جمهوری اسلامی و شش قدرت هسته‌ای هفته نخست مهرماه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک یا یکدیگر مذاکره کردند و قرار است دور جدید مذاکرات هسته‌ای در اواسط ماه جاری میلادی انجام شود.