نیویورک: علی بردی

مایکل لینک، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد دربارهٔ حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین تأکید کرد؛ نواره غزه پس از رکود اقتصادی، افزایش ۷۰ درصدی بیکاری در میان جوانان، آلودگی گسترده آب آشامیدنی و وخیم‌ترشدن سیستم بهداشتی، به یک مکان غیرقابل زندگی تبدیل شده‌است.
به گزارش الشرق الاوسط، وی از تمام طرف‌های درگیر، به ویژه اسرائیل خواست تا این «فاجعه» را پایان دهند.
لینک در گزارش خود به کمیته اجتماعی و حقوق بشری و فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: «اسرائیل از ورود من به سرزمین‌های اشغالی جلوگیری کرد».
وی واقعیت کنونی را بدبینانه توصیف کرد و از کشته شدن ۲۰۰ فلسطینی در هفت ماه گذشته به دست نیروهای امنیتی اسرائیل در تظاهرات مسالمت‌آمیز روزهای جمعه در مرزهای غزه با اسرائیل خبر داد.
در بین کشته‌شدگان ۴۰ کودک نیز دیده می‌شود.
او از جامعه جهانی خواست تا اقدامی قاطعانه برای متوقف کردن پیش‌روی‌های بی‌رویه اسرائیل و گسترش شهرک سازی در کرانه باختری از طریق تصویب طرح‌های قانونی محلی اتخاذ کند.
وی در این گزارش یادآور شد: «در طول این پنج دهه از اشغال، اسرائیل به‌طور مداوم حاکمیت خود را بر کرانه باختری تحمیل کرده‌است».
وی افزود: «کنست اسرائیل، در سال گذشته تعدادی از قوانین را تصویب کرد و به دولت چراغ سبز اجرای اقدامات رسمی بیشتر جهت گسترش نفوذ اسرائیل نشان داد.»
وی ضمن هشدار به قوانین بین‌المللی در ممنوعیت جدی الحاق سرزمین‌ها، فعالیت‌های توسعه‌طلبانه اسرائیل در اعلام رسمی و خصوصی‌سازی واگذاری زمین‌ها و تلاش‌های آن برای مستندسازی حاکمیت رسمی بر آینده فلسطین اشغالی را غیرقابل قبول دانست.
وی از جامعه بین‌المللی خواست اقدامات لازم را در دریافت اطمینان از پایبندی تل‌آویو انجام دهد.
لینک همچنین گفت که اسرائیل به ندرت دیده شده‌است تاوان سرکشی و توسعه‌طلبی آرمانی خود در الحاق سرزمین‌ها را پرداخت کند.
مایکل لینک با اشاره به شفاف بودن قوانین بین‌المللی در این زمینه تأکید کرد: «مشکل بزرگ این مسئله در این درگیری بسیار روشن است و آن این است که جامعه بین‌الملل در آنچه باید اجرا شود ناتوان است».
از سوی دیگر، ریاض منصور نماینده دائم فلسطین اظهار کرد که بحران انسانی تاکنون «بسیار جدی است».
وی انتقال رو به رشد شهرک‌نشینان به سرزمین‌های اشغالی را باعث ایجاد «محیطی اجباری برای کوچ مردم فلسطین» توصیف کرد و گفت: «بدتر شدن تمام جنبه‌های وضعیت زندگی، ناشی از ۱۰ سال محاصره غیراخلاقی است».
منصور «قتل عمدی را ناقض جدی مفاد کنوانسیون ژنو» دانست و اقدامات فزاینده تهاجمی اسرائیل برای تبدیل توسعه‌طلبی نامشروع خود با سرپوش قانونی را نادرست توصیف کرد.
وی از دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش و دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواست، مأموریت گزارشگر ویژه را تسهیل و اسرائیل را مجبور به پایبندی به اجرای آن کنند.