شورای امنیت برای حمایت از طرح صلح گریفتیس در یمن آماده می‌شود

گریفیتس: ولیعهد سعودی شخصاً از توافقات سوئد حمایت کرد

نیویورک: علی بردی

مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل در امور یمن از شورای امنیت خواست تا مجوز نقش نظارتی سازمان ملل بر آتش‌بس در الحدیده و اطمینان از تحویل کمک‌های انسانی فوری به میلیون‌ها نیازمند را تصویب کند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، وی به صورت ویدئو کنفرانس، گزارشی از نشست طرفین درگیری در سوئد به شورای امنیت ارائه کرد.
وی عنوان کرد در طول این هفته از طریق مذاکرات سوئد به نتایجی رسیدند که از ۱۳ دسامبر به اجرا درآمد.
وی با اشاره به اینکه همه اطراف درگیری از خودگذشتگی کردند، از شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و حمایت شخصی وی از این مذاکرات و همچنین پیگیری عبد ربه منصور رئیس‌جمهور یمن تشکر کرد.
وی اشاره کرد که توافق‌ها شامل عقب‌نشینی مرحله‌ای اما سریع دو طرف درگیری از سه بندر الحدیده و خود شهر است که در چارچوب آتش‌بس کل شهر صورت می‌گیرد.
وی از سازمان ملل متحد خواست که بر اجرای کامل این توافق نظارت کند و عنوان کرد: من مطمئن هستم که شورای امنیت می‌خواهد به این نیاز توجه کند.
وی تأکید کرد داشتن یک رژیم نظارتی قوی و صحیح نه تنها اساسی است بلکه یک نیاز فوری است و دو طرف به ما گفتند که از آن استقبال خواهند کرد.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد دلیل تمرکز توجه‌ها به بندر الحدیده را اینگونه توضیح داد: این بندر تنها خط ارتباطی حیاتی برای برنامه‌های انسان دوستانه‌ای است که جان میلیون‌ها یمنی به آن وابسته است.
گریفیتس ادامه داد: پیش‌بینی از قحطی گسترده، حل و فصل مسئله الحدیده را ضروری و اساسی کرده‌است. به خاطر همین، حل و فصل این موضوع پیرامون مسایل انسان دوستانه و نیازهای اولیه زندگی بوده‌است.
وی تصریح کرد: اجازه دادن به سازمان ملل برای ایفای نقش خود در این بندر، نخستین گام حیاتی است. ما باید در روزهای آینده به این خواسته دست یابیم. سازمان ملل متحد باید رهبری نظارت بر ترابری از طریق بنادر دریای سرخ، الصلیف و راس عیسی را بر عهده بگیرد.
وی همچنین اظهار کرد: مبنای اساسی عمل به این توافقنامه‌ها بر پایه مراجع سه‌گانه است؛ طرح کشورهای شورای همکاری خلیج و سازوکار اجرایی آن، دستآوردهای مذاکرات ملی یمن و قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت.
مارک لوکاک معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسان دوستانه و کمک‌های اضطراری نیز روز گذشته در نشست شورای امنیت، گزارشی از شرایط انسانی کشور یمن ارائه کرد.
لوکاک عنوان کرد توافقنامه الحدیده ما را به متوقف کردن اقدامات خصمانه نزدیک می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ۲۰ میلیون یمنی یا به عبارتی دو سوم شهروندان یمن بر اساس آمار سازمان‌های جهانی از کمبود غذا رنج می‌برند، بر ضرورت عمل به توافقنامه الحدیده و اجرای سریع آن توسط دو طرف درگیری اشاره کرد.
وی تأکید کرد فاجعه‌ای دردناک در یمن در جریان است که در حال بدتر شدن است. میلیون‌ها یمنی از گرسنگی و بیماری رنج می‌برند و پیام آنها به جهان این است که خواستار پایان جنگ هستند.
وی خواستار متوقف کردن اقدامات خصمانه، حمایت از کمک‌رسانی‌های غدایی و نیازهای ضروری، تسهیل عملیات کمک‌رسانی، ثبات اقتصاد یمن، تأمین مالی طرح واکنشی سازمان ملل و ارتباط دو طرف درگیری با گریفیتس برای اجرای توافقات سوئد شد.
عبدالله السعدی نماینده دائم یمن در سازمان ملل نیز مشاورات سوئد را قدمی جدی برای ایجاد اطمینان دانست که نویدبخش تحقق صلح است.
وی از شورای امنیت خواست که دستور اجرای قطعنامه‌هایی را بدهد که برای یمن صادر کرده‌است و از جمله آنها قطعنامه ۲۲۱۶ برای پایان جنگ است.
وی عنوان کرد: ما هم‌اکنون نیازمند صدور قطعنامه‌های بیشتر نیستیم.