رئیس کل بانک مرکزی یمن و سفیر آمریکا وضعیت نقدینگی بانک یمن را بررسی کردند

محمد زمام رئیس کل بانک مرکزی یمن با متیو تولر سفیر آمریکا در یمن، وضعیت نقدینگی و مالی یمن را بررسی کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، این دو مسئول، در دیداری که روز گذشته در ریاض داشتند به اموری همچون افت ارزش ارز ملی و راه‌های کمک به بانک مرکزی از طریق جلسات چهارگانه اشاره کردند.
در این میان، تاریخ جلسه آتی گروه چهارگانه اقتصادی (سعودی، امارات، امریکا و بریتانیا) در ۲ نوامبر آینده تعیین شد که قرار است در آن گزارش صندوق مالی بین المللی و تایید برنامه‌های حمایت از بانک و ارز یمن بررسی شود.
در این دیدار همچنین اقدامات بانک مرکزی از جمله راهکارهای فعال کردن منابع مالی از طریق منابع غیر تورمی به خصوص بعد از تصمیم بانک مرکزی برای برداشتن سودهای بانکی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
سفیر آمریکا مکانیزم بانک مرکزی در خصوص صدور گزارش‌ها و شفافیت تعامل آن با حجم درآمدها و جزئیات هزینه‌ها را تحسین کرد.

وی بر حمایت آمریکا از تلاش‌های بانک مرکزی مجدداً تاکید کرد و آمادگی آن را برای ادامه تامین مالی پروژه تقویت ساختار سازمانی و زیر ساخت بانک در همه استان‌ها به موجب پروژه‌ای که صندوق بین المللی پول در حال تهیه آن است، اعلام کرد.
گفتنی است، بانک مرکزی یمن اعلام کرد اقدامات لازم در خصوص پوشش اعتبارها از طریق استفاده از سپرده سعودی برای بار پنجم به مبلغ ۶۱ میلیون دلار انجام شده‌است. از سوی دیگر موافقت‌های لازم برای اعتبارات جامانده قبلی به مبلغ ۶۶ میلیون دلار نیز حاصل شده‌است.

بانک مرکزی تاکید کرد روش‌های بیرون کشیدن مبالغ مالی تسهیل شده و در عرض کمتر از ۸ روز صورت می‌گیرد تا تمام اعتبارهای درخواست شده از سوی تمام استان‌ها و از جمله تاجران استان حضرموت را پوشش ‌دهد بطوریکه تمام در خواست‌ها روز یکشنبه تایید و صادر می‌شود.
رئیس بانک مرکزی اعلام کرد تمام اعتبارات روز یکشنبه اعطا می‌شود و تاکید کرد ضرورت وارد کردن ریال یمنی به خزانه‌های بانک مرکزی عدن از روز ۵ شنبه تا یکشنبه، به همه تاجران ابلاغ شد.
وی در خصوص نرخ دلار اعلام کرد تا پایان روزکاری دوشنبه ۲۹ اکتوبر، نرخ هر دلار ۵۸۵ ریال یمنی خواهد بود.