«الشرق الأوسط» پشت پرده را فاش می کند

1456700500453099500

تحقیقات امنیتی با عناصر گروه ایرانی متهم به جاسوسی در عربستان سعودی فاش کرد که این گروه با علی سیستانی مرجع دینی در ارتباط بودند تا برای افزایش تعداد شیعیان در مکه یک مرکز ویژه شیعیان در این پایتخت مقدس ایجاد کنند. این افراد همچنین با حدود ۲۴ کارمند ایرانی در عربستان سعودی در ارتباط بودند که اکثر آن ها در جایگاه دیپلمات بودند.

«الشرق الأوسط» از منابع آگاه عربستانی اطلاع یافت که سفارت ایران در ریاض و کنسولگری آن در جده و نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی، در عملیات جاسوسی شرکت داشتند و عناصر این گروه را حمایت می کردند و در مناطق مختلفی مانند منازل و یا در خودروهای شخصی با آن ها دیدار می کردند. این منابع می گویند که سازمان اطلاعات ایران مبالغ مالی مقطعی و همچنین حقوق منظم ماهیانه را فراهم می کرد که برای اجاره کردن خانه به اعضای این گروه پرداخت می شد. علاوه بر این بین جلساتی میان عناصر این گروه و ارگان های ارشد ایران، مانند علی خامنه ای رهبر این کشور و همچنین جلسات دیگری در خارج از ایران مانند لبنان و ترکیه و مالزی و چین تنظیم می کردند.

این گروه جاسوسی برای پرداخت به جاسوسان در عربستان سعودی ارز خارجی استفاده می کرد، به طوری که یک تحلیل گر اقتصادی که در یکی از بانک ها کار می کند به اطلاعات ایران کمک کرد تا ارز را از ریال ایرانی به ریال عربستانی تبدیل کند و از طریق کیف های دیپلماتیک کارمندان سفارت ایران در ریاض به تهران منتقل شوند. این منایع توضیح دادند که یکی از عناصر این گروه (که متشکل از ۳۰ نفر عربستانی و یک نفر ایرانی و یک افغانی است)، یک شهروند عربستانی است که ۴۵ سال دارد و به تدریس درس های دینی اشتغال دارد و در ایران با افرادی دیدار می کرد که نام آن ها به علت نقش داشتن در بمب گذاری سال ۱۹۹۶  مجموعه مسکونی نظامیان آمریکایی در منطقه الخبر عربستان سعودی در لیست های تروریستی بین المللی قرار دارد. این افراد عبارتند از ابراهیم الیعقوب، عبد الکریم الناصر، ابو جعفر محمد الحسین معروف به محمد الصایغ و احمد المغسل.