قاهره: نادیا عبد الحلیم

«گروه ارکستر جوانان عرب فیلارمونیا» با کنسرت های موسیقی شان در کشورهای فراوان نام و شهرتی دست و پا کرده اند و به موفقیت چشمگیری دست یافتند. دلیل این توجه و اهتمام جهانی به این گروه همان ایده جالب و بی نظیر در برقراری پل ارتباطی و گفتگو میان شرق و غرب و تمدن عربی و غربی است.

کما اینکه نوازندگان این گروه از مهارت فراوانی در نوازندگی برخوردارند و به همین دلیل، این گروه هم طراز گروه های ارکستر معروف جوانان در جهان شده است. برخی از رسانه های غربی به ویژه در آلمان این گروه را به عنوان گروه برتر در جشنواره های بین المللی معرفی کنند و کشورهای فراوانی به دنبال دعوت از این گروه برای اجرای کنسرت در کشورهایشان هستند.

این گروه در کشورهای جهان با نام « Arab Youth Philharmonic Orchestra « AYPO شناخته شده و نخستین ارکستر عربی در منطقه عربی به شمار می رود. ۹۵ دختر و پسر جوان ۱۸ تا ۲۵ ساله از ۱۱ کشور عربی در این ارکستر عضویت دارند. هر چند این گروه را نمی توان جزو گروه های هنری یا فرهنگی دسته بندی کرد اما یک نیروی فرهنگی عربی قدرتمند به شمار می رود که در صدد همگرایی بین جوانان به عنوان یکی از ابزارهای یکسان سازی فرهنگی میان جوانان است.

این گروه توسط دکتر فوزی الشامی رییس سابق آکادمی هنر در مصر و معاون رییس اتحادیه بین المللی دانشکده های موسیقی در ژنو در سال ۲۰۰۶ راه اندازی شد. الشامی در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت ایده راه اندازی این گروه از اواخر دهه نود میلادی به ذهنش رسید. این تنها یک ایده نبود! یک رویای بزرگ بود که بعد از چندین سال برنامه ریزی و آماده سازی و پشت سر گذاشتن موانع فراوان تحقق یافت.

او افزود «در سال ۱۹۹۷ وقتی رییس آکادمی هنر بودم این ایده مرا وسوسه می کرد. علاقه اروپایی به گروه های ارکستر جوان را دنبال می کردم و با توجه به مهارت های هنری نوازندگان عرب به خودم گفتم چرا ما مثل اروپایی ها یک گروه ارکستر عرب نداشته باشیم».

او درباره هدف اصلی راه اندازی این گروه می گوید «این گروه با هدف ایجاد اتحاد و همبستگی میان کشورهای عربی تاسیس شد و بدین منظور جوانان موسیقدان در یک پروژه هنری بزرگ گرد هم آمدند. این گروه همچنین بخش تمدنی عربی درخشان را به مردم کشورهای دیگر نشان می دهد».

موفقیت های چشمگیر این گروه نشان می دهد که رویای دکتر الشامی به واقعیت تبدیل شده است. این گروه که در میان بقیه ارکسترهای جوانان در جهان ویژگی خاصی دارد به موفقیت های بزرگی دست یافته است.

این گروه در سال ۲۰۰۶ زیر نظر وزارت فرهنگ سوریه در دمشق و در سال ۲۰۰۷ زیر نظر انجمن عربی آلمانی و هیات تبادل علمی آلمان وابسته به دانشگاه بن کنسرت اجرا کرده و در «جشنواره شومان » شهر بن و «جشنواره مبتکران جوان » شهر بایرویت شرکت کرد. اجرای یک کنسرت در شهر اشتایناخ هم از کارهای این گروه است. رهبری ارکستر در این اجراها را والتر میگ به عهده داشت. این گروه برای حضور در بزرگ ترین جشنواره جهانی گروه های ارکستر جوانان به رهبری هاینر پولمن آلمانی در برلین و جشنواره های جهانی و عربی دیگر دعوت شده اند.

الشامی در ادامه خاطر نشان کرد «این گروه همه کشورهای عربی را صرفنظر از نظام حاکم یا جانبداری از یک گروه سیاسی یا فکری دور هم جمع کرده است. همه اعضای گروه یک موسیقی اجرا می کنند و تصویر فرهنگی درخشانی از جهان عرب به اروپایی ها ارائه می دهند».

ایوب سغروت نوازنده ساکسیفون از کشور مراکش می گوید «خوشحالم از اینکه تنها کسی هستم که کشورم را در این گروه نمایندگی می کنم. ایده بی نظیر و اهداف این گروه توجه مرا جلب کرد. احترام من به این ارکستر بعد از پیوستن به آن دو چندان شد. سازمان دهی و مدیریت خوب و نوازندگان با مهارت های هنری بالا و محیط دوستانه از جمله ویژگی های این گروه است».

مروه الشرقاوی دانشجوی دانشگاه آمریکایی شارقه و یکی از نوازندگان این گروه می گوید «من با این گروه در جشنواره Young Euro Classic برلین بودم و این مناسبت هرگز از یادم نمی رود. این بزرگ ترین جشنواره گروه های ارکستر جوان در جهان است. گروه ما آهنگ های کلاسیک و عربی جالبی اجرا کرد که مورد تحسین همه قرار گرفت. هنوز صدای کسانی که برای تشویق کردن ما ایستاده بودند توی گوشم است».

ادهم احمد یکی از نوازندگان این گروه و دانشجوی دانشکده موسیقی در مصر می گوید «این یکی از ویژگی های منحصر به فرد این گروه است که در کنار مهارت در نواختن آهنگ های کلاسیک جهان آثار عربی در این حوزه را هم ارائه می کند. هیچ ارکستری را در جهان سراغ ندارید که کارهای موسیقدانان عرب را بنوازند. این به گروه ویژگی خاصی می بخشد تا جایی که بلیت کنسرت های گروه دو ماه پیش از برگزاری آن تمام می شود».