«گره کردها» «ژنو ۳» را تهدید می کند و مخالفان در انتظار توضیحات پیش از اعلام موضع خود

پیشروی نیروهای اسد در درعا با حمایت جنگنده های روسی و شبه نظامیان افغانی

گروهی از نیروهای نظامی بشار اسد پس از آن که با حمایت هوایی جنگنده های روسی و شبه نظامیان حامی نظام شهر شیخ مسکین در استان درعا در جنوب سوریه را به کنترل در آوردند در یکی از خیابان های شهر جشن گرفته اند – عکس از خبرگزاری فرانسه

روز گذشته دعوت نامه های شرکت در مذاکرات «ژنو ۳»، که قرار است روز جمعه آینده برگزار شود فرستاده شد. بدین ترتیب مشارکت هیئت سومی در مذاکرات متشکل از «شورای دموکرات سوریه»، در کنار نظام و «کمیسیون عالی مذاکره کنندگان» قطعی شد، که این لیست تحت حمایت روسیه است.

اما به نظر می رسد ترکیه با ادامه فشارهای خود و تهدید به تحریم مذاکرات سوریه در صورتی که «حزب اتحاد دموکراتیک» کردستان در آن شرکت کند، موفق شده است. به طوری که تا بعد از ظهر امروز دعوت نامه به صالح مسلم، رهبر حزب نرسیده است، در حالی که نام وی در لیست سومی که به استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه تحویل شده بود قرار داشت.

در همین چارچوب، قدری جمیل رئیس جبهه ملی تغییر و آزادی، که ضمن لیست «شورای دموکراتیک سوریه» شرکت کرده است گفت: «ما به عنوان هیئتی که از نظر تعداد و صلاحیت ها با هیئت کمیسیون عالی برابر هستیم به ژنو می رویم، و آن گونه که شایع می شود به عنوان مشاور نمی رویم». جمیل برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد، حتی اگر کمیسیون عالی مذاکره کنندگان در مذاکرات ژنو شرکت نکنند، او شرکت خواهد کرد. وی سخن گفتن درباره باقی ماندن اسد در قدرت در آینده را زود دانست.

قرار بود کمیسیون عالی مذاکره کنندگان ائتلاف مخالفان سوریه موضع خود از شرکت یا عدم مشارکت در نشست ژنو را طی جلسه روز گذشته خود در ریاض قطعی کند.

سالم المسلط سخنگوی مخالفان گفت توافق مثبتی نسبت به دعوت نامه دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه، و پذیرش «ژنو ۳» وجود دارد. وی تأکید کرد که تصمیم نهایی جلسات مخالفان امروز اعلام خواهد شد.

المسلط طی تماسی تلفنی با «الشرق الأوسط» توضیح داد: « روز گذشته پیامی برای بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد ارسال شد، که شامل سؤالاتی در خصوص برخی نقاط از خود دبیرکل است، چرا که یک چیز در «ژنو ۳» برای ما اهمیت دارد، و آن این است که تنها هیئت مذاکره کنندگان از مخالفان، همان کمیسیون عالی مذاکره کننده است، و همچنین طرف دوم هیئت نظامی است، بدون این که طرف سومی وجود داشته باشد».

در زمینه میدانی، حملات هوایی روسیه روز گذشته کمک کرد که نیروهای نظام سوریه کنترل شهر الشیخ مسکین در استان درعا را پس از چند ماه از آغاز حملات بر ضد نیروهای مخالفان در این شهر استراتژیک که در مسیر جاده بین المللی دمشق – درعا قرار گرفته است به دست گیرند.

یک منبع از مخالفان تأکید کرد که نیروهای نظام بشار اسد پیشرفت به دست آمده را به دنبال همکاری با «کارشناسان ایرانی و شبه نظامیان افغانی» محقق کردند، که کمبود تعداد خود را در جبهه شیخ مسکین جبران کرد. وی توضیح داد مبارزان افغانی به عنوان نیروی جنگنده زمینی و تحت نظارت کارشناسان ایرانی در حمله شرکت کردند، اما تا کنون موفق به کنترل کامل شهر نشده اند و درگیری های سنگینی میان نیروهای مخالف و نیروهای نظام با متحدان آن در جبهه غربی جریان دارد.

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post