لحج: بسام القاضی

ذکری زن یمنی که در منطقه‌ای بین استان‌های لحج و الضالع زندگی می‌کند، با ترس و نگرانی عمیقی که همه وجود و جسم ضعیفش را در بر گرفته به چشمان من می‌نگرد و می‌گوید: «نمی‌توانم فرزندانم را اینگونه ببینم، هیچ مادری نمی‌تواند این را تحمل کند. فرزندم غسان به سوء تغذیه و سرطان غدد مبتلاست و عرفات به انسداد مجاری تنفسی، ما هرلحظه و هر ثانیه و هر روز به دلیل وضع فرزاندمان درد می‌کشیم، اما کاری از دستمان برنمی‌آید».
به گزارش الشرق الاوسط، منطقه ریمه در شهرستان مسیمیر که در مجاورت منطقه شان در شهرستان ازارق استان ضالع قرار دارد، از فقر شدید رنج می‌برد و بر اساس آمار رسمی تقریبا هزار کودک در این منطقه به دلیل گرسنگی در خطر مرگ قرار دارند.
صحنه‌های مربوط به کودکان مسیمیر که از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند بسیار دردناک و نمونه‌ای از درد و رنج بزرگی است که دامن‌گیر کودکان منطقه المنیسه یکی از فقیرترین مناطق یمن شده است.
محمد السید مدیر دفتر بهداشت در مسیمیر گفت: «تقریبا تمام موارد ابتلا به سوء تغذیه در همه روستاهای منطقه ثبت شده است. از ژانویه تا اکتبر ۲۰۱۸ تقریبا ۳۷۰۰ کودک زیر ۵ سال مبتلا به سوء تغذیه را ثبت کرده‌ایم».
بر اساس آمار ماهیانه ۸۵ کودک، روزانه ۳ کودک و هر ۸ ساعت یک کودک به سوء تغذیه حاد و وخیم مبتلا می‌شوند.
السید در ادامه گفت: «وضعیت سلامتی و محیط زیست مسیمیر در صورت عدم مداخله سازمان‌های بین‌المللی بدتر خواهد شد. مهمترین نیازهای ما در زمینه بهداشتی و درمانی، پزشکان عمومی و اطفال و تأمین کافی و مداوم دارو است. تنها نقش دولت و مقامات داخلی فقط تسهیل ورود و فعالیت سازمان‌های بین‌المللی است».
بسام المطیری مسئول هماهنگی‌های سازمان‌های بین‌المللی نیز گفت: «وضعیت انسانی در المسیمیر بسیار وخیم و دردناک است و اغلب خانواده‌های این منطقه زیر خط فقر هستند. دلیل این وضع جنگ، دلایل اقتصادی و زیست محیطی مانند خشکسالی و مرگ گوسفندان و زنبورها و همچنین افزایش بی‌رویه قیمت‌ها است».