روسای جمهور ایران، چین و روسیه در اجلاس سیکا-خبرگزاری فرانسه

روسای جمهور ایران، چین و روسیه در اجلاس سیکا-خبرگزاری فرانسه

روسای جمهور ایران، روسیه و چین که گفته می شود هم پیمان هستند، در شانگهای به دور هم آمدند و به نظر می رسد این گردهم آیی در جهت تقویب روابط دوستانه سه جانبه خواهد بود.

حسن روحانی رییس جمهور ایران و ولادمیر پوتین رییس جمهور برای شرکت در چهارمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) به چین سفر کردند.

چین ساختار امنیتی آسیا به همراه روسیه و ایران

ژی جینپینگ، رییس جمهور چین روز سه شنبه ۳۰ اردیبهشت (۲۰ مه) در نخستین روز این اجلاس خواستار تشکیل ساختار جدیدی برای همکاری های امنیتی در آسیا با حضور کشورهای ایران و روسیه شد.

در این درخواست نامی از ایالات متحده آمریکا برده نشده است و به نظر می رسد پکن که واشنگتن را رقیب استراتژیک خود می بیند و قصد دارد تا نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد ، به دنبال خارج کردن آمریکا از معادلات منطقه است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رییس‌جمهور چین که در حضور روسای جمهور ایران و روسیه سخنرانی می‌کرد گفت: «ما نیاز به ابداع همکاری امنیتی خود و ایجاد یک ساختار همکاری‌های امنیتی در سطح منطقه هستیم.»

به نظر می رسد با توجه به عدم وجود رابطه دیپلماتیک بین ایران و آمریکا و همچنین تنش های به وجود آمده در روابط غرب و روسیه، چین می تواند هم پیمان جدی تری برای این دو کشور محسوب شود و شاید می توان گفت که این همکاری سه جانبه می تواند نوعی شکل گیری قدرت های شرقی در مقابل قدرت های غربی باشد.

روحانی: همکاری ایران و روسیه زمینه ساز منطقه ای امن خواهد بود

دیدار حسن روحانی و ولادمیر پوتین-خبرگزاری فرانسه

دیدار حسن روحانی و ولادمیر پوتین-خبرگزاری فرانسه

در حاشیه اجلاس سیکا روسای جمهور ایران و روسیه در روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت دیدار کردند و بر تقویت روابط دو کشور تاکید کردند.

حسن روحانی در این دیدار با اشاره به اینکه روابط کشورش با روسیه «روز به روز گرم تر و صمیمی تر می شود» گفت: «روسیه نه تنها همسایه و دارای تاریخی عمیق در روابط با ایران است بلکه مطمئناً توسعه همکاری ها و مشارکت های دو کشور زمینه ساز ایجاد منطقه ای امن خواهد بود.»

رییس جمهور ایران، همفکری ها و همکاری ایران و روسیه در جهت ایجاد صلح در منطقه طی ماه های گذشته را بسیار مؤثر دانسته است. ولادمیر پوتین نیز با تایید صحبت های روحانی گفت که «مواضع دو کشور حتی در شرایط بحران زده بین المللی در یک جهت بوده است.» به نظر می رسد اشاره هر دو رییس جمهور ایران و روسیه، به مسئله بحران سوریه بوده است.

پوتین با اشاره به پروژه های مشترکی که بین دو کشور در حال انجام است، خواستار توسعه روابط با ایران در همه زمینه ها شد. روحانی نیز با تاکید بر گسترش روابط همه جانبه دو کشور گفت: « توسعه مناسبات میان ایران و روسیه نه تنها به نفع دو کشور و دو ملت است بلکه همه ملت های منطقه از این رابطه بهره مند خواهند شد.»

پوتین قرارداد سی ساله صادرات گاز به چین را امضا کرد

روسیه و چین قرارداد گازی سی ساله امضا کردند-رویترز

روسیه و چین قرارداد گازی سی ساله امضا کردند-رویترز

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در جریان سفرش به چین قرارداد سی ساله صادرات گاز به ارزش میلیاردها دلار را که شرکت گازپروم روسیه و شرکت ملی نفت چین از ده سال پیش برای این قرارداد مذاکره می‌کردند، را امضا کرد.

ارزش رسمی قرارداد گاز میان دو کشور اعلام نشده است، اما گفته می‌شود ارزش آن نزدیک به چهارصد میلیارد دلار برآورد شده است.

کشور روسیه که از مدت ها قبل تلاش داشت تا بازار انرژی دیگری به غیر از اروپا را به دست آورد، اما به نظر می رسد بعد از بحران اوکراین و فشارهای غرب این تلاش روسیه جدی تر شد ه است به طوری که روسیه با امضای این قرارداد موفق شد، گاز خود را به چین صادر کند.

بر اساس گزاری بی بی سی، پس از اعلام خبر امضای این قرارداد، ارزش سهام گازپروم روسیه ۲ درصد افزایش یافت.

بر اساس این قرارداد که امروز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت (۲۱ مه) امضا شد، روسیه از سال ۲۰۱۸ سالانه ۳۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به چین صادر خواهد کرد.

مذاکرات دو کشور به دلیل بحث بر سر قیمت گاز صادراتی به مدت ۱۰ سال به طول انجامید و در این مدت چین از ترکمستان گاز وارد می کرد که در حال حاضر این کشور بزرگ‌ترین تامین کننده گاز چین است.

چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه است و حجم روابط تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۳ به ۹۰ میلیارد دلار رسید و دو کشور درصدد آن هستند که آن را تا پایان دهه فعلی به ۲۰۰ میلیارد دلار برسانند.