افزایش قیمت دیه موجب شده تا گردش مالی این بخش از اقتصاد ایران به رقمی نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان برسد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از ابتدای امسال نرخ دیه ۳۱٫۶ درصد افزایش پیدا کرد. در بیمه نامه های سال گذشته میزان سقف تعهد بیمه ها ۱۵۲ میلیون تومان بود ولی پس از الحاقیه جدید این نرخ به ۲۰۰ میلیون تومان رسید.

بیمه مرکزی اعلام کرده بود که حق بیمه در مقایسه با افزایش دیه، حدود ۸ درصد کمتر افزایش داده شده و این کاهش به عنوان تخفیف داوطلبانه صنعت بیمه در راستای اجرای سیاست های دولت تدبیر و امید و حمایت از بیمه گذاران در نظر گرفته شده است.

براساس جداول ابلاغی در تاریخ اول اردیبهشت ماه جاری، حداکثر حق بیمه سالیانه بیمه اجباری شخص ثالث انواع وسایل نقلیه با اعمال ۵ درصد تخفیف موضوع بند ه تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ و تخفیف داوطلبانه صنعت بیمه برای تعهدات بدنی (دیه) به میزان ۲۰۰ میلیون تومان و تعهدات مالی ۵ میلیون تومان، توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام شد.

براساس اطلاعاتی که منتشر شده سال ۹۱ بیش از ۱۹ هزار و ۸۹ نفر در حوادث رانندگی جان باخته اند.

طی ۳۳ سال گذشته، حدود ۸۰۰ هزار نفر براثر تصادف در جاده های درون شهری و برون شهری کشته و ۹ میلیون نفر هم راهی بیمارستان‌ها شدند. براین اساس سال گذشته که حدود ۱۹ هزار نفر در حوادث رانندگی کشته شده اند، باعث شده تا با نرخ دیه ۹۴ میلیون تومانی، ۱۷۸۶ میلیارد تومان گردش مالی در کشور ایجاد شود.

سایت پایش پرس در گزارشی اطلاعاتی در مورد گردش مالی بازار دیه کشور منتشر کرده است. براین اساس در صورتی که تعداد حوادث جاده ای در سال ۹۳ نیز مانند سال گذشته باشد، حداقل گردش مالی این بازار به ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می رسد. سال گذشته تنها بیمه ایران بابت تصادفات جرحی در ۶ ماهه نخست سال ۹۲ فقط در تهران ۹۳ میلیارد تومان دیه فوت و جرح پرداخت کرده است.

همین طور این شرکت بیمه ای درسال ۹۱ نیز بیش از ۲۲۵ میلیارد تومان به حادثه دیدگان تصادفات درون شهری استان تهران پرداخت کرده که طبق بررسی های آماری ۳۰ درصد این خسارات بابت دیه فوت به وراث متوفی و ۷۰ درصد بابت دیه جرح به حادث دیدگان بوده است. اطلاعات اولیه نشان می دهد که هزینه کفن و دفن در قبرستان های بزرگی مانند بهشت زهرا به طور متوسط ۷۰۰ هزار تومان است. براین اساس سالیانه ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه متوسط کفن و دفن افراد فوت شده در تصادفات رانندگی می شود. براین اساس گردش مالی این بخش از اقتصاد ایران سالیانه به ۲ هزار و ۸۶۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان می رسد.

گردش مالی به وجود آمده براثر نرخ دیه و تلفات جانی رانندگی ۱۳۸۴-۱۳۹۳