در پی انتشار گزارش‌هایی دربارهٔ دیپورت تعدادی از اتباع ایرانی توسط کشور گرجستان در روزهای اخیر، مقامات ایران تأیید کردند که تا روز یکشنبه ۱۱ آذر حدود ۲۰۰ ایرانی به دلایل مختلف از مرزهای گرجستان بازگردانده شده‌اند. در این میان برخی منابع عامل این رویداد را سیاست‌های ضدمهاجرتی رئیس‌جمهور جدید گرجستان و همچنین همراه داشتن مواد مخدر در میان گردشگران دانستند.

به گزارش الشرق الاوسط، افزایش شمار ایرانیانی که از ورود آنها به گرجستان جلوگیری شده، واکنش مراجع دیپلماتیک ایران را در پی داشته‌است. ایران می‌گوید در هفته‌های اخیر از ورود ۲۰۰ شهروند ایرانی به گرجستان ممانعت شده، و آمار مقام‌های مرزی گرجستان حاکی از ممانعت از ورود نزدیک به دو هزار ایرانی در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی است.
مقایسه این آمار با تعداد ۲۶۲ هزار گردشگر ایرانی که در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۸ به گرجستان سفر کرده‌اند، نشان می‌دهد که از هر ۱۳۳ مسافر ایرانی، از ورود یک نفر به گرجستان جلوگیری شده‌است.
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این اتفاق در مرزهای زمینی و هوایی گرجستان رخ داده‌است.
بهرام قاسمی گفت تعدادی از مسافران ایرانی مدارک لازم را برای سفر به گرجستان نداشته‌اند و «برخی آژانس‌ها و گروه‌ها هم که صلاحیت لازم را نداشتند با گرفتن مبالغی از شهروندان برای عزیمت آنها به این کشور اقدام کرده‌اند.»
اتباع ایران برای سفر به گرجستان و اقامت در این کشور تا ۴۵ روز نیاز به ویزا ندارند. این کشور در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد تفریحی، مهاجرتی و تجاری ایرانیان تبدیل شده‌است.
در پی تحولات اخیر سفارت ایران در گرجستان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که تماس‌های زیادی دربارهٔ منع ورود ایرانی‌ها به گرجستان دریافت کرده و «اقدامات مقتضی را در دستور کار قرار داده‌است و از مسیرهای دیپلماتیک موضوعات را پیگیری می‌کند.»
پیشتر رسانه‌های ایران گزارش داده بودند که بین نهم تا یازدهم آذر حدود ۵۰ شهروند ایرانی از ورود به گرجستان منع شده‌اند در حالی که بعضی از آنها هم بلیط برگشت و هم بیمه مسافری داشته‌اند.
قاسمی گفت که ایران از این موضوع «گلایه‌مند» است و در حال گفت‌گو با دولت گرجستان برای روشن شدن وضعیت است.
به گفته قاسمی «اندک افرادی» هم غیر از نداشتن مدارک لازم متهم به حمل مواد مخدر در سفر به گرجستان شده‌اند. او گفت «اینها هم در حد اتهام بوده و سفارت وظیفه دارد که دربارهٔ این افراد پیگیری کند و نتیجه روشن شود.»
حدود شش ماه پیش هم گزارش‌هایی دربارهٔ بستن حساب‌های گروهی از ایرانیان در گرجستان منتشر شده بود. در آن زمان مقام‌های ایرانی این اقدام را به رعایت نکردن قوانین مبارزه با پولشویی نسبت دادند.
از سوی دیگر، سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس گزارش‌ها دربارهٔ اخراج شماری از شهروندان ایرانی در مبادی ورودی گرجستان را به‌طور ضمنی تأیید کرد و گفت که «از مسیرهای دیپلماتیک» این موضوع را پی‌گیری می‌کند.
بیانیه این سفارتخانه شامگاه یکشنبه یازدهم آذر در رسانه‌های داخلی بازتاب یافته که عنوان می‌کند «خبرهای مکرری» دربارهٔ «دیپورت غیرمعمول اتباع ایرانی در مرزهای مختلف گرجستان به ویژه در روزهای اخیر» دریافت کرده‌است.
در این میان، خبرگزاری فارس در گزارشی احتمال داد که انتخاب سالومه زورابیشویلی به عنوان رئیس‌جمهور جدید گرجستان در این رویداد نقش داشته و عنوان می‌کند که «سیاست‌های ضدمهاجرتی او» این روند را تشدید کرده‌است. سالومه زورابیشویلی هفته گذشته به عنوان رئیس‌جمهور منتخب گرجستان انتخاب شد، و قرار است دو هفته دیگر کار خود را به عنوان رئیس‌جمهور آغاز کند.
گزارش فارس همچنین از اقدام افسران زن گرجی در تفتیش بدنی مسافران زن ایرانی «در بالاترین سطح» خبر داده و نوشته که این تفتیش «به بهانه واهی همراه داشتن مواد مخدر» انجام شده‌است.
این در حالی است که در ماه‌های گذشته، گزارش‌هایی مبنی بر کشف مواد مخدر از ایرانیان مقیم گرجستان یا اقدام برخی از آنان به فروش مواد مخدر منتشر شده‌است. از جمله در شهریور امسال اعلام شد که پلیس گرجستان، سه شهروند ایران را به خاطر «فروش مواد مخدر غیرقانونی» دستگیر کرده‌است.
گرجستان روز شنبه ۱۰ آذر نیز اعلام کرد که شش ایرانی را که متهم به نگهداری، و خرید و فروش غیرقانونی مواد مخدر هستند بازداشت کرده‌است. این شش تن روز جمعه بازداشت شده‌اند و بر اساس اعلام وزارت کشور گرجستان، در جریان بازداشت آنها، ۱٫۵ کیلوگرم هروئین کشف شده‌است.
اواسط مهر ماه امسال دولت صربستان معافیت ایرانی‌ها از سفر بدون بی‌ویزا به این کشور را لغو کرد. بلگراد دلیل این تصمیم را اقدام شماری از ایرانیان برای ورود غیرقانونی به اتحادیه اروپا از طریق صربستان یا اعلام پناهندگی عنوان کرده‌است.