از راست به چپ: آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت، حسن روحانی رییس جمهور ایران – عکس از آسوشیتد پرس

از راست به چپ: آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت، حسن روحانی رییس جمهور ایران – عکس از آسوشیتد پرس

آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت اظهار داشت: «امنیت این منطقه، در گرو روابط سالم و خوب همه کشورهای منطقه است.»

وی ضمن آن که داشتن روابط سالم با کشورهای همسایه را برای ایران و منطقه «مفید» خواند، گفت: «اختلاف و دوری کشورهای منطقه، موجب خرسندی دشمنان مشترک خواهد شد.»

آیت الله خامنه ای خواستار گسترش روابط تجاری واقتصادی میان ایران و کویت شد و گفت: «زمینه ها برای گسترش بیش از پیش روابط اقتصادی دو کشور فراهم است و باید صفحه جدیدی در روابط اقتصادی ایران و کویت گشوده شود.»

به گزارش سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی ایران، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت ضمن تبریک میلاد امام حسین در این دیدار، درباره گسترش روابط با ایران گفت: «کویت برای گشودن صفحه جدیدی در روابط دو کشور آمادگی کامل دارد و در مذاکرات تهران نیز برای افزایش سطح روابط اقتصادی و تجاری توافق شد.»

امیر کویت، که کشورش در حال حاضر روابط خوبی با ایالات متحده آمریکا دارد، با تایید سخنان آیت الله خامنه ای روابط کویت با عراق را نیز «بسیار خوب» توصیف کرد و مسئولان عراقی را «دوستان کویت» خواند. وی همچنین اظهار امیدواری کرد مسائل و مشکلات سوریه، بر اساس خواسته و نظر مردم، از راههای مسالمت آمیز حل و فصل شوند.

تاکید سران دو کشور بر گسترش روابط اقتصادی با امضای شش توافقنامه در زمینه های حمل و نقل هوایی، گمرک، ورزش، گردشگری، حفاظت محیط زیست، و امور امنیتی به سمت عملی شدند سوق داده شد.

حسن روحانی رییس جمهور ایران و امیر کویت دیروز یکشنبه ۱۱ خرداد ماه دیدار کردند. وبسایت رییس جمهور ایران خبر داده است، در جهت توسعه و تعمیق مناسبات ایران و کویت، طی این دیدار ۶ سند همکاری به امضای وزرا و مقام‌های عالی رتبه‌ دو کشور رسید.

کویت تلاش دارد با خرید گاز طبیعی از ایران، دومین صدرکننده بزرگ گاز در منطقه، اهمیت مبحث انرژی را بیشتر از نگرانی ها درباره برنامه هسته ای ایران مطرح کند. به گزارش بلومبرگ علی صالح العمیر وزیر نفت کویت دیروز اعلام کرده بود: «این توافق نامه به کویت اجازه می دهد صادرات از ایران را هم در در نظر بگیرد.»

افشار سلیمانی، کارشناس حوزه نفت و انرژی، در این باره به شرق پارسی گفت: «دولت روحانی سعی کرده یک رفتار منطقی و غیر ماجراجویانه ای را پی گیری کند و بر اساس منافع ملی حرکت کند. روابط ایران با کشورهای منطقه به خصوص در حوزه اقتصادی و تجاری و خرید نفت و گاز از ایران باید گسترش یابد.»

وی افزود: «گسترش روابط ایران و کویت نیز در این راستا برای هر دو کشور مهم است و تاثیر جدی در منطقه و با دیگر کشورهای عربی می تواند داشته باشد. از سوی دیگر توسعه روابط ایران و کویت می تواند رفتار کشورهایی که بعضا با ایران دارای زاویه هستند را تحت تاثیر قرار دهد.»

این کارشناس معتقد است که «گویا در مذاکراتی که امروز صورت گرفت درمورد رابطه ایران و عربستان هم صحبت شد که توسعه روابط ایران و کویت هم می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. باید در نظر داشت بستر مناسبی برای همکاری هر دو کشور ایران و کویت می تواند فراهم شود.»

تمایل کویت به گسترش همکاری ها با ایران نشان از آن دارد که کشورهای منطقه با نگاهی واقع گرایانه تلاش ایران برای کاهش تنش ها در منطقه را دنبال می کنند و روابط خود با ایران را گام به گام آغاز می کنند. در این میان مبحث انرژی و اقتصاد هم بهانه ای برای این امر است که گسترش روابط را در پیش دارد و می تواند در آینده به برداشتن تحریم های اقتصادی علیه این کشور کمک کند.

با توجه به تحریم هایی که آمریکا و اروپا بر ایران اعمال کردند، این کشور تلاش دارد خلاء شریک تجاری برای صدور انرژی را با همسایگان خود پر کند و همزمان با محدود کردن برنامه های هسته ای خود قدرت های جهانی را قانع کند تحریم ها را از صنایع انرژی این کشور بردارند.

امیر کویت دومین رهبر کشور عربی است که از زمان انتخاب روحانی به عنوان رییس جمهور ایران به این کشور سفر کرده است. سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان اولین رهبر عربی بود که طی سفری به ایران طرح خط لوله صادرات گاز ایران به عمان را امضا کرد.

سلیمانی در این باره گفت: «در سیاست خارجی و دیپلماسی پویا کشورها باید در حول محور منافع مشترک همکاری کنند و اختلافات را کنار بگذارند و توسعه مناسبات ایران و کویت هم از این قاعده مستثنی نیست و توسعه روابط ایران و کویت هم الگویی می تواند برای دیگر کشورها باشد.»

وی اظهار داشت: «در مذاکرات امروز هر دو کشور خواستار توسعه روابط در حوزه گاز هم شدند که این اتفاق می تواند رخ دهد. چرا که ایران و کویت با یکدیگر همسایه هستند و در بحث افزایش تولید گاز ایران باید تحرکات بیشتری داشته باشد و کویت هم به عنوان کشوری که می تواند در این زمینه سرمایه گذاری کند مد نظر قرار گیرد. این کار امکانپذیر است و با توجه به پیشرفتهایی که در حوزه تجهیزات انرژی صورت گرفته به زودی باید شاهد این اتفاق در منطقه باشیم.»

طبق اعلام عبدالمحسن المدج، معاون اول امیر کویت و وزیر بازرگانی و صنایع این کشور حجم مبادلات تجاری دوجانبه میان ایران و کویت تنها ۱۵۰ میلیون دلار است که خیلی کمتر از حد انتظار دو کشور است.