کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران - عکس از آژانس عکس خبری اروپایی

کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران – عکس از آژانس عکس خبری اروپایی

تیم ملی فوتبال ایران با صعود به جام جهانی و بازی دیدنی در دو بازی اول خود توانست شادی را به میان مردم ایران بیاورد. اما مساوی در برابر قهرمان آفریقا و دفاع دیدنی و باخت ۰-۱ در برابر آرژانتین یکی از بهترین تیم های جهان، باری بیشتر از شادی برای کارلوس کی‎روش سرمربی این تیم داشت.

این سرمربی پرتغالی که دستیاری سر آلکس فرگوسن در منچستر یونایتد را در کارنامه خود دارد، توانست تجربه خود را به ایران بیاورد و به خوبی آن را به کار بندد. یکی از عمده دستاوردهای او جذب بازیکنان دورگه ایرانی به ایران و دعوت از آنان برای پیوستن به ترکیب تیم ملی بود.

کی روش توانست خود را به عنوان سرمربی کارآمد ثابت کند و به تبع آن حمایت تیم و طرفداران را برای خود تضمین کرد. چنین پشتیبانی هایی برای ادامه همکاری سرمربی تیم ملی منوط به حمایت ارگان های قدرتمند از این امر است.

امیر ابهری، کارشناس فوتبال، درباره کارنامه درخشان کی روش به شرق پارسی گفت: «در طی این مدتی که کی روش در تیم ملی ایران حضور داشت اتفاقات خیلی خوبی برای تیم ملی ما افتاد که تا به حال سابقه نداشته است. او توانست نظم و انظباط و تاکتیک تیمی را وارد تیم کند که قبلا چنین چیزی نبود. همچنین توانست که بازیکنان دورگه ای را که در کشورهای دیگر بازی می کردند به تیم بیاورد که ما قبلا چنین چیزی نداشتیم و همه این اتفاقات باعث شد که تیم ایران در همان مرحله اول به جام جهانی صعود کند.»

وی افزود: «ما فعلا در رنکینگ جهانی رتبه خوبی داریم و در صورتی که امشب تیم ایران پیروز میدان شود قطعا رنکینگ جهانی ما و عملکرد کی روش می تواند ثمرات خوبی برای تیم ملی ما داشته باشد. اما به نکته ای دیگر اشاره کنم و آن این است که همه تصور می کردند در جام جهانی ما از نیجریه و آرژانتین گلهای زیادی می خوریم در حالی که این اتفاق نیفتاد و بلکه بر عکس نیجریه در مقابل ایران کم آورد و آرژانتین ۹۰ دقیقه دوید تا توانست به ایران گل بزند در حالی که قبلا حتی مارادونا هم گفته بود که کمترین گلی که به ایران بزنیم سه گل است و این برای تیم آرژانتین خیلی گران تمام شد که دقیقه ۹۰ بخواهد گل بزند. تمامی این موارد نشان از عملکرد خوب کی روش دارد.»

با این وجود اخبار تاییدنشده‌ای مبنی بر پایان همکاری کی‌روش از مدتی قبل مطرح بود. سرانجام نشریه “پابلیکو” پرتغال شامگاه چهارشنبه (۱۸ ژوئن/ ۲۸ خرداد) خبر جدایی کی‌روش ۶۱ ساله را منتشر کرد.

ظاهرا محدودیت‌های مالی به جدایی کی‌روش از تیم فوتبال ایران منجر شده است. نشریه “پابلیکو” به نقل از کی‌روش نوشته است: «من پس از جام جهانی به کار در ایران پایان خواهم داد. طرف ایرانی از من خواسته بود بمانم و هنوز هم به ماندنم علاقه نشان می‌دهند، اما از طرف دولت به‌اندازه کافی پشتیبانی وجود ندارد.» به گفته سرمربی ایران، این موضوع نشان می‌دهد که چنین علاقه‌ای در واقعیت وجود ندارد. کی‌روش افزوده است: «گفت‌وگوها پایان یافته و من تصمیم به ترک ایران گرفته‌ام.»

پس از انتشار این خبر، برخی رسانه اخباری مبنی بر دستور رییس دولت برای تمدید قرارداد سرمربی فعلی تیم ملی ایران منتشر کردند، اما خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه ۲۸ خرداد، به نقل از نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایران، درستی شایعه دستور حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، برای “تمدید هر چه زودتر قرارداد کارلوس کی‌روش” را رد کرد.

علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال ایران روز ۲ تیر در مورد شرایط کی روش برای ادامه همکاری با ایران گفت: «کی روش برای ماندن دو شرط دارد یکی اینکه مبلغ قرارداد او تامین شود و دوم اینکه امکانات و لوازم مورد نیاز برای او فراهم شود. امیدواریم دولت محترم با ما همکاری لازم را انجام دهد تا این سرمربی بزرگ را در ایران حفظ کنیم.»

مشکلات مالی از جمله موانع اصلی تمدید قرارداد با کی‌روش برشمرده می‌شود. امروز ۴ تیر، هادی آیت اللهی، نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال ایران، اظهار داشت تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش و دستیارانش هر سال بیش از ۱۵ میلیارد تومان هزینه دارد و وزارت ورزش و جوانان و همچنین فدراسیون فوتبال به تنهایی قادر به تامین این اعتبار نیستند.

به گفته ابهری «فعلا جو احساسی در ایران حاکم شده و فدراسیون هم خواستار ماندن کی روش است. چرا که قرارداد کی روش بعد از بازی با بوسنی تمام می شود. آنها اعلام کردند که می خواهند کی روش در تیم بماند اما هم خود کی روش می داند که چه کسانی جلوی پای او سنگ اندازی می کردند و هم فدراسیون. لذا ماندن کی روش شرایط خاص خود را دارد. کی روش خیلی تمایل دارد در تیم بماند و حتی اعلام کرده که عاشق ایران است اما باید دید که فدراسیون با این مربی عاشق ایران چه می کند.»

او مدعی شد که تمام تلاش فدراسیون فوتبال ایران آن است که کی روش را در تیم ملی ایران نگه دارند. آیت الهی گفت: «اصرارمان بر این است که کی‌روش به ایران برگردد تا با او سر میز مذاکره بنشینیم زیرا قبلا با وی در این خصوص صحبت شده بود.»