مردم یمنی پرچم این کشور را به احتزاز در آوردند - عکس رویترز

مردم یمنی پرچم این کشور را به اهتزاز در آوردند – عکس رویترز

مشهورترین مردان در تاریخ معاصر یمن دو نفر بودند، یکی علی عبد الله صالح رئیس جمهور مخلوع این کشور است که بدون داشتن فرهنگ با قدرت نظامی به قدرت رسید، و دیگری دکتر عبد الکریم الاریانی دیپلمات مشهور بود که از خانه علم و دانش آمده بود. عموی وی دومین رئیس جمهور یمن بود و خود او هم اهل دانش و فرهنگ بود، که تصمیم گرفت در ایالات متحده به مطالعه شیمی و علم ژنتیک بپردازد.

همان گونه که در فیلم ها هم رخ می دهد، اولی یک شخصیت شرور است که هنوز هم ویران می کند و می جنگد و خراب می کند، و دومی انسان خوبی است که زمانی که جنگ میان یمنی ها در گرفت، تصمیم گرفت خود را تبعید کند و ابتدا در قاهره و سپس در آلمان زندگی کند. دو روز پیش الاریانی در بیمارستانی در آلمان از دنیا رخت بست، تا صالح به ویرانی یمن ادامه دهد.

الاریانی همیشه شخصیت مهمی در تاریخ مدرن یمن بود، و برای این که رئیس جمهور صالح، صلاحیت مدیریت فعالیت های دیپلماتیک را نداشت به او تکیه می کرد، زیرا به خوبی آگاه بود که دکتر الاریانی، با شخصیت ملی و لیبرال و فرهنگ بالایی که داشت، غیر قابل تعویض بود.

پس از آن، به هنگام آغاز انقلاب، و خروج میلیون ها یمنی که خواستار کناره گیری صالح از قدرت شدند، رابطه بین آن دو شکسته شد. سیاستمداران به الاریانی متوسل شدند، و او ایده تغییر را مهندسی کرد، به طوری که صالح از قدرت کناره گیری کند و پس از آن پروژه انتقال مسالمت آمیز قدرت صورت گیرد که زمینه را برای انجام انتخابات و تدوین یک قانون اساسی جدید آماده کند. سپس بعد از آن که صالح طرح انتقال قدرت را خراب کرد و از نیروهای خود برای به دست گرفتن دوباره قدرت استفاده کرد، یمنی ها به او متوسل شدند. او از صالح خواست تا به توافق احترام بگذارد و از حزب کناره گیری کند، اما واقعیت با خیال پردازی فیلم ها تفاوت دارد. هنگامی که الاریانی در برلین به علت نارسایی قلبی در حال جان دادن بود، صالح در یکی از مخفی گاه ها در یمن پنهان شده، و هر راه حلی که بهای آن کنار رفتن از کرسی قدرت باشد را رد می کند. صالح خستگی ناپذیر است و یکی از حاکمانی است که طولانی ترین دوره قدرت را در جهان دارد، و این همه خونریزی و ویرانی به این دلیل است که او حاضر نیست از کرسی قدرت دست بردارد.

برای سال ها طولانی، صالح عادت کرد هنگامی که گرفتار می شود برای نجات خود از تمامی مردان محترم پیرامون خودش استفاده کند، یا حتی به جای خودش آن ها را مورد استفاده قرار دهد. یک دهه و نیم پیش صالح بر روی یک توافقنامه مرزی با همسایه خود، عربستان سعودی، کار می کرد، و برای توجیه تصمیمات خصمانه خود، الاریانی نخست وزیر خود را سرزنش کرد و مدعی شد که او ایجاد یک رابطه خوب با ریاض را رد می کرد، و او علت تنش بود. صالح از همراهی الاریانی با خود جلوگیری کرد، و در گوش همسایگان زمزمه کرد که او حاضر به شرکت دادن الاریانی نشد زیرا او بر ضد توافق است. سال ها گذشت و پس از آن مشخص شد که الاریانی یکی از شخصیت های یمنی بود که بیشترین تمایل را به پایان دادن به تنش های خارجی، و بهبود روابط با کشورهای منطقه دارد و او بود که در داخل آشتی با یمنی ها با جنوب را رهبری کرد. و هنگامی که در یمن انقلاب شد او مهندس توافق معروفی بود که مفاد آن کنار رفتن صالح از قدرت، و انتقال قدرت به رئیس منتخب مردمی بود.

خلیجی ها و همچنین فرستاده سازمان ملل، ابتکار الاریانی را پذیرفتند، و صالح را مجبور کردند  تا برای جلوگیری از دشمنی و درگیری بین یمنی ها بر سر جانشینی دیکتاتور برکنار شده، معامله ای را امضا کند. برای همین صالح دکتر الاریانی را مورد حمله قرار داد و دیگران را بر علیه او تحریک کرد، او نیز به قاهره رفت، اما سیاستمداران برای یافتن راه حلی در برابر ناسازگاری صالح و شرکای حوثی او، به متوسل شدن به الاریانی ادامه دادند، ولی الاریانی بیمار شد، و فوت او، باعث شد تا یمنی ها شخص حکیمی که به آن نیاز دارند و از شمال تا جنوب بر آن توافق نظر دارند را از دست بدهند.