هزینه‌ها ۷۴ و درآمدها ۵۴ میلیارد دلار است.. ۱۳ میلیارد دلار برای حمایت مالی تخصیص داده شد

کویت: میرزا الخویلدی

کشور کویت روز گذشته بودجهٔ جدید خود را با پیش‌بینی کسری ۲۵٫۳ میلیارد دلار اعلام کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، نایف الحجرف وزیر دارایی کویت گفت: بودجهٔ سال مالی ۲۰۱۹–۲۰۲۰ با پیش‌بینی کسری حدود ۲۰ میلیارد دلار پیش از کسر نسبت ذخیره برای نسل‌های آینده و حدود ۲۵٫۳ میلیارد دلار بعد از کسر این نسبت است.
وی گفت: کسری بودجهٔ جدید از طریق ذخیرهٔ کل حکومت پوشش داده می‌شود.
کشور کویت سالانه ۱۰ درصد از درآمدهای خود را به صندوق نسل‌های آینده واریز می کند و سازمان کل سرمایه‌گذاری که نمایندهٔ صندوق اصلی حکومت کویت است، آن را مدیریت می‌کند.
الحجرف گفت: درآمدها به ۱۵۴ میلیارد دلار می‌رسد در حالی که میزان هزینه‌ها در بودجهٔ جدید ۷۴٫۱۱ میلیارد دلار است.
وی افزود: بودجه بر اساس نرخ ۵۵ دلاری بشکهٔ نفت و تولید روزانه ۲٫۸ میلیون بشکه بسته شده‌است و انتظار می‌رود در طول دورهٔ بودجه نرخ نفت از بشکه‌ای ۵۵ تا ۶۵ دلار متغیر باشد.
مشکل بودجهٔ کویت این است که میزان وابستگی آن به درآمدهای نفتی ۹۰ درصد است و تلاش‌های دولت کویت برای کم کردن این وابستگی خیلی نتیجه بخش نبوده‌است.
الحجرف در این باره عنوان کرد رشد درآمدهای غیرنفتی ۵٫۴ درصد بوده‌است و حقوق‌ها در بودجهٔ جدید ۴۰ میلیارد دلار است که رشد ۸ درصدی دارد. حمایت مالی نیز ۱۳ میلیارد دلار است و میزان هزینه‌های سرمایه‌گذاری ۱۷ درصد کل هرینه‌ها خواهد بود.
وی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های حکومت در خارج گفت: سازمان سرمایه‌گذاری ۶۵ سال است که تابع سیاست سرمایه‌گذاری محافظه‌کارانه است. ترسی از سرمایه‌گذاری در اروپا و به خصوص بریتانیا در سایهٔ تحولات برکسیت وجود ندارد.