ملک سلمان: امیدواریم در تلاش های بین المللی برای مبارزه با تروریسم هماهنگی ایجاد شود *** خروج دسته جمعی گردشگران از تونس

هزاران کویتی با بر افراشتن پرچم کشور خود و سر دادن شعارهایی که دعوت به وحدت ملی می کرد، قربانیان «الصوابر» را در کویت تشییع کردند – عکس از رویترز

هزاران کویتی با بر افراشتن پرچم کشور خود و سر دادن شعارهایی که دعوت به وحدت ملی می کرد، قربانیان «الصوابر» را در کویت تشییع کردند – عکس از رویترز

در پی روز خونینی که تروریسم «داعش» کویت و تونس و فرانسه را هدف قرار داد و منجر به کشته و زخمی شدن دهها نفر شد، ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی خواستار همکاری بین المللی برای مبارزه با خطر تروریسم شد.

پادشاه عربستان سعودی، برای فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه و الباجی قائد السبسی رئیس جمهور تونس و شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت، سه پیام تسلیت و همدردی جداگانه فرستاد.

پادشاه عربستان در پیامی که برای رئیس جمهور فرانسه در پی انفجاری که در نزدیکی شهر لیون رخ داد فرستاده بود گفت: «به حضرت عالی و مردم فرانسه و خانواده های قربانیان تسلیت گفته و با بازماندگان همدردی می کنیم و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل داریم، و امیدواریم در تلاش های بین المللی برای مبارزه با این آفت خطرناک (تروریسم) هماهنگی صورت گیرد تا جامعه بین المللی از شر آن رهایی یابد».

از سوی دیگر حمله تروریستی به مسجد «امام صادق» در منطقه صوابر در مرکز پایتخت کویت که در میان نماز جمعه صورت گرفت با محکومیت بین المللی روبه رو شد، و روز گذشته، در میان فریادهایی که خواستار وحدت ملی شدند، اجساد برخی قربانیان تشییع شد.

حکومت کویت و مجلس ملی برای مهار اثرات این حادثه جلسات اضطراری برگزار کردند. و در پی آن کویت اعلام کرد که اقدامات امنیتی در تأسیسات نفتی را تشدید خواهد کرد. مقامات موفق شدند که صاحب خودرویی که فرد انتحاری را منتقل کرده بود بازداشت کنند. همچنین نزدیک به ۲۰ مظنون دیگر نیز بازداشت شدند. شیخ محمد الخالد الصباح وزیر کشور کویت تعهد کرد که «دستان شروری که در امنیت ملی دستکاری می کنند قطع خواهد شد».

در تونس نیز، پس از حمله خونین به یک هتل در ایالت توریستی سوسه، اعلام شد که یک سری از اقدامات امنیتی اتخاذ شده است که شامل بسته شدن نزدیک به ۸۰ مسجد «خارج از کنترل» می شود به علاوه اقدامات قانونی دیگری نیز اتخاز خواهد شد که انجمن ها و احزاب «مخالف با قانون اساسی» را در بر می گیرد. این در حالی است که هزاران توریست خارجی در خروجی دسته جمعی از تونس خارج شدند.