کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل - عکس از خبرگزاری مهر

کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل – عکس از خبرگزاری مهر

دبیرکل پیشین سازمان ملل گفت یکی از مهم ترین تحولات اخیر، توافق موقت هسته ای با ایران بوده است که در نوامبر گذشته در ژنو شاهد آن بودیم.

کوفی عنان، رییس گروه متنفذین و دبیرکل پیشین سازمان ملل پس از دیدارش با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با حضور در جمع خبرنگاران گفت: “به عقیده‌ی ما این تلاش‌ها اکنون باید ادامه پیدا کند تا توافق نهایی ایجاد شود.”

او گفت: “در این باره باید اعتماد و احترام متقابل را در این منطقه و فراتر از آن از نو بسازیم. این کار راحتی نیست و به استقامت و شکیبایی نیاز دارد. مردم دنیا در حال حاضر به دنبال این هستند که در حکمرانی کشورهای‌شان نقش داشته باشند. جوامع قوی و دموکراتیک روی ۳ پایه‌ی صلح و ثبات و توسعه، حاکمیت قانون و در نهایت احترام به حقوق بشر ساخته می‌شوند و می‌خواهیم بگوییم که توسعه پایدار صلح و ثبات می‌خواهد و صلح و ثبات ریشه در حاکمیت قانون و احترام به حقوق بشر دارد.”

کوفی عنان، رئیس بنیاد متنفذین را در سفر به ایران سه تن دیگر از اعضای این بنیاد همراهی می کنند. اسقف دزموند توتو، اسقف اعظم بازنشسته کیپ تاون و برنده جایزه صلح نوبل، مارتی آتی ساری رئیس جمهوری پیشین فنلاند و برنده جایزه صلح نوبل و ارنستو زدیلیو رئیس جمهوری پیشین مکزیک همراهان کوفی عنان دراین سفر هستند.

هدف از این سفر سه روزه «دیدار و رایزنی با مقام های عالی رتبه ایران درباره نقش منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی در حل و فصل مشکلات اعلام شده است .

گروه متنفذین که به ابتکار نلسون ماندلا در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد، متشکل از ۱۲ رهبر مستقل جهانی است که نفوذ و تجربه جمعی خود را برای گسترش و پیش برد صلح، عدالت و حقوق بشر در جهان به کار می گیرند.

گروه متنفذین پیشتر با انتشار بیانیه ای، از امضای موافقت نامه موقت بین ایران و گروه پنج به علاوه یک به گرمی استقبال کرده بود.

دیگر اعضای این گروه دوازده نفری عبارتند از: جیمی کارتر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا و برنده جایزه صلح نوبل؛ اخضر ابراهیمی، مبارز آزادی خواه الجزایری و وزیر خارجه پیشین و میانجی صلح سازمان ملل؛ فرناندو کاردوسو رئیس جمهور پیشین برزیل؛ و خانم ها: گرو هارلم برونتلاند، پزشک، معاون گروه بنیاد متنفذین و نخستین نخست وزیر نروژ؛ الا بهات، بنیان گذارانجمن زنان خود سرپرست هند که بیش از یک میلیون عضو دارد؛ حنا جیلانی، وکیل و مبارز دمکراسی خواه و از رهبران پیشرو جنبش زنان پاکستان؛ مری رابینسون، نخستین رئیس جمهوری زن ایرلند و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل؛ گراسا میکل وکیل بین المللی و مبارز حقوق کودکان و زنان و اولین وزیر آموزش و پرورش زیمبابوه.