بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل

در حالی که دو روز به کنفرانس ژنو ۲ باقی مانده است بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در نشست خبری در نیویورک خبر از ارسال دعوت نامه رسمی جهت شرکت ایران در کنفرانس ژنو ۲ داد.

نشست ژنو ۲ با وجود ماه‌ ها رایزنی ‌های بین ‌المللی برای فراهم ساختن زمینه ‌های آن، با اما و اگرهای زیادی رو به‌ رو بوده است.

دبیر کل سازمان ملل اعلام کرده است در روزهای گذشته چندین بار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران صحبت کرده و ایران اعلامیه ژنو ١ را به عنوان اساس کنفرانس ژنو ٢ پذیرفته و متعهد شده نقشی مثبت و سازنده در سوریه ایفا کند.

از سوی دیگر در حالی که وزیر خارجه ایران روز دوشنبه ۳۰ دی ماه به منظور شرکت در سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان عازم عشق آباد محل برگزاری اجلاس شده است، حسین امیر عبداللهیان، معاون امور عربی و آفریقایی، خبر دریافت دعوتنامه شرکت در نشست ژنو ۲ را اعلام کرد.

این مقام وزارت خارجه ایران در گفتگو با خبرگزاری ایرنا در همین حال پاسخی به این پرسش که آیا ایران در این نشست شرکت خواهد کرد، نداد.

موافقت مخالفان سوری برای شرکت در کنفرانس و تکذیب مصاحبه بشار اسد، رییس‌ جمهور سوریه با اینترفکس روسیه درباره ادامه حضور اسد در قدرت، از سوی دفتر ریاست ‌جمهوری سوریه، موضوعات قابل توجهی هستند که طی این روزها در رسانه های جهانی انتشار وسیعی داشته است.

در همین حال بر اساس خبرها، سخنگوی ائتلاف ملی سوریه گفته است؛ائتلاف ملی سوریه از شرکت در کنفرانس ژنو ۲ انصراف خواهد داد، مگر اینکه بان کی مون دعوت خود از ایران را پس بگیرد.

همچنین در این نشست خبری، بان کی مون اعلام کرد ایران در میان ۱۰ کشوری است که به تازگی به فهرست دعوت شدگان به این کنفرانس اضافه شده اند. به جز ایران برای بحرین، استرالیا، بلژیک، مکزیک، هلند، لوگزامبورگ، یونان، جمهوری کره و نیز واتیکان دعوتنامه فرستاده شده تا در کنفرانس ژنو ۲ شرکت کنند. ۳۰ کشور دیگر پیشتر دعوت به این کنفرانس را پذیرفته بودند.

کنفرانس ژنو ۲ از روز چهارشنبه در شهر مونترو در کشور سوئیس برگزار می شود.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به دعوت ایران اعلام کرد: “آمریکا این دعوت را مشروط به حمایت صریح و علنی ایران از اعمال اعلامیه ژنو و از جمله استقرار هیات ناظر بر گذار سیاسی در سوریه می داند”.

موضع سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی اعلام می شود که چندی پیش وزیرامور خارجه این کشور از نقش حاشیه ای ایران در کنفرانس ژنو۲ صحبت کرده بود. براساس گفته های خانم ساکی، در صورتی که ایران حمایت خود از اعلامیه ژنو را علنی نکند این دعوت باید پس گرفته شود.

دبیر کل سازمان ملل متحد از طرف های سوری در مذاکرات خواسته “تنها یک هدف، پایان رنج مردم سوریه و آغاز گذار به سوریه ای نو” را در نظر داشته باشند.

دکتر الهه کولایی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی و روابط بین الملل، در گفت و گو با شرق پارسی درباره دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو ۲ گفت: “دعوت ایران به نشست ژنو ۲ اقدام قابل توجه و تحسین برانگیزی است. همانطور که اطلاع دارید ایران هم اکنون به عنوان وزنه قدرتمندی به خصوص در طی بیست سال گذشته و پس از فروپاشی شوروی در منطقه غرب آسیا شناخته می شود. اما با سیاستهای نادرست ایالات متحده سعی شده که از نقش ایران در این منطقه انکار شود”.

دکتر کولایی همچنین با اشاره به پیامدهای کنفرانس ژنو ۲ در برقراری صلح و ثبات در منطقه گفت: “حضور کشورهای مختلف و ایران اگرچه در ظاهر امر یک اقدام نمادین است اما راهکاری خوبی برای برقراری صلح در منطقه با توجه به رشد و افزایش خشونتها و افراطی گری قابل تامل است. از سوی دیگر دعوت ایران برای تلاش در جهت پذیرش صلح است و این واقعیت را می توان پذیرفت که ایران در کنار قدرتهای جهانی نقش سازنده ای ایفا می کند. همانطور که رئیس جمهور ایران نیز بارها از این مورد سخن گفته اند”.