با مشارکت ۴۰۰ شخصیت از جمله نمایندگانی از حزب صالح * افزایش حملات حوثی ها همزمان با تلاش برای تمدید آتش بس

جباری رئیس هیئت مشورتی کنفرانس ریاض به همراه مکاوی معاون وی در کنفرانس مطبوعاتی در سفارت یمن در ریاض (عکس از اقبال حسین)

جباری رئیس هیئت مشورتی کنفرانس ریاض به همراه مکاوی معاون وی در کنفرانس مطبوعاتی در سفارت یمن در ریاض (عکس از اقبال حسین)

امروز ریاض خود را برای برگزاری کنفرانس گفتگوی یمنی- یمنی، آماده می کند. این کنفرانس که تحت نظارت شورای همکاری خلیج برگزار می شود توسط عبدربه منصور هادی ریئس جمهور شرعی یمن افتتاح خواهد شد. بیش از ۴۰۰ شخصیت از نیروهای مختلف سیاسی یمن، از جمله نمایندگانی از حزب کنگره عمومی خلق که ریاست آن را علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن به عهده دارد، در این کنفرانس مشارکت دارند.

یاسین مکاوی نایب رئیس هیئت مشورتی کنفرانس گفت: «این کنفرانس برای تصمیم گیری است نه برای گفتگو». وی افزود: «در روز سوم اعلامیه ریاض صادر خواهد شد که محوریت آن بر سه مسائل اساسی خواهد بود، که عبارتند از: محافظت از امنیت و ثبات یمن، پایبندی به مشروعیت، معامله نکردن با اعلامیه موسوم به قانون اساسی حوثی ها».

در همین راستا، روز گذشته و در آستانه پایان یافتن مدت آتش بس پنج روزه که عربستان سعودی برای امداد رسانی به یمنی ها اعلام کرده بود، شدت درگیری ها در شهرهای مختلف یمن، به ویژه تعز، ضالع و عدن افزایش یافت.

شبه نظامیان حوثی و نیروهای وفادار به صالح، به تقویت نظامی خود در استان های جنوبی ادامه دادند، این در حالی است که حوثی ها برخی مناطق در شهر تعز را با سلاح سنگین و خمپاره هدف قرار دادند که منجر به کشته شدن ۱۲ نفر و زخمی شدن ۵۱ تن دیگر از غیر نظامیان شد. این تحولات میدانی در حالی صورت می گیرد که تلاشهایی برای تمدید آتش بس در حال انجام است. یک منبع برجسته سیاسی یمنی در صنعا روز گذشته به «الشرق الأوسط» گفت: «تماس های زیادی در سطوح مختلف برای رسیدن به توافق جهت تمدید آتش بس در حال انجام است».

از سوی دیگر، دکتر ریاض یاسین، وزیر خارجه یمن برای «الشرق الأوسط» فاش کرد که کشتی ایرانی (ایران مشهد)، با محموله خود بندر عباس بازگشت، این امر در حالی صورت می گیرد که تهران بلأخره موافقت کرد کشتی پیش از فرود محموله خود در یمن، از سوی سازمان ملل در جیبوتی مورد بازرسی قرار گیرد. وی گفت: «بازگشت کشتی که ایران مدعی است حاوی کمک های انسانی و امدادی است، باعث ایجاد شک و تردید می شود، و دلیلی بر وجود مواد ممنوعه در محموله آن است».