شاهزاده مقرن و السیسی در جریان پیشرفت پروژه توسعه کانال سوئز قرار گرفتند

شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان و السیسی رئیس جمهور مصر در کنفرانس اقتصادی {مصر آینده} (عکس از خبرگزاری سعودی)

شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان و السیسی رئیس جمهور مصر در کنفرانس اقتصادی {مصر آینده} (عکس از خبرگزاری سعودی)

کنفرانس «حمایت و توسعه اقتصادی – مصر آینده» که در شرم الشیخ برگزار شده است، روز گذشته شاهد امضای توافقنامه های زیادی با شرکت های جهانی بود. ارزش این توافقنامه ها بیش از ۱۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است. دولت مصر توافق نامه های زیادی در خصوص حفاری نفت و گاز به ارزش بالای ۱۸ میلیارد دلار امضا کرد، که بزرگترین آنها توافق با شرکت «بریتیش پترولیوم» انگلیس، به ارزش ۱۲ میلیارد دلار بود. وزارت نیروی مصر نیز توافق نامه و یادداشت تفاهم هایی با ۴ شرکت بین المللی به ارزش کلی بالای ۲۳ میلیارد دلار امضا کرد.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی به حضور قوی خود در دومین روز کنفرانس ادامه دادند. روز دوم کنفرانس، با حضور عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور و شیخ محمد بن راشد معاون رئیس کشور امارات نخست وزیر و حاکم دبی، شاهد امضای قرارداد تأسیس یک پایتخت جدید اداری در مصر بود. فعالیت های روز گذشته با حضور شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان و السیسی رئیس جمهور مصر در جلسه ویژه پروژه توسعه کانال سوئز به پایان رسید و دو طرف در این جلسه یک فیلم مستند در مورد عملکرد پروژه کانال دیدند.

از سوی دیگر جان کری وزیر خارجه آمریکا به نوبه خود از تصمیم گیری برای از سرگیری کمک های نظامی به حال تعلیق در آمده به مصر، در آینده نزدیک خبر داد و همچنین بر حمایت کشورش از نبرد مصر بر ضد تروریسم، به ویژه در سینا تأکید کرد. وی گفت که با السیسی درباره نقش مصر در ائتلاف بین المللی ضد «داعش» و مقابله مصر با افراط گرایی دینی در منطقه ، بحث و تبادل نظر کرد.

کری با تأکید بر پایبندی واشنگتن به شراکت با مصر، از تلاش های دولت مصر برای تحقق اصلاحات اقتصادی در این کشور قدردانی کرد. وی این کنفرانس را «گامی مهم» برشمرد که بر عملکرد بخش خصوصی در آینده تمرکز دارد.

در همین راستا، دانا رورا بیکر، یکی از اعضای مجلس سنای آمریکا در ایالت کالیفرنیا، پیش بینی کرد که السیسی در ماه ژوئن (خرداد) آینده در مقابل کنگره آمریکا سخنرانی کند.