مونیخ در اولین روز برگزاری پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ- رویترز

مونیخ در اولین روز برگزاری پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ- رویترز

پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ روز جمعه ۱۱ بهمن ۹۲ در شهر مونیخ آلمان با حضور بیش از سیصد سیاستمدار و کارشناس امور امنیتی کشورهای مختلف جهان به مدت سه روز آغاز به کار می کند.

بر اساس دعوت نامه ولفگانگ ایسچینگر، رییس نشست امنیتی مونیخ، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در این نشست حضور خواهد داشت.

پیش از این شایعاتی مبنی بر حضور رییس جمهور ایران در این نشست در برخی از رسانه ها طرح شد که در نهایت وزیر امورخارجه این کشور در این نشست شرکت می کند.

کنفرانس امنیتی مونیخ یکی از مهم ترین کنفرانس های بین المللی در عرصه روابط و امنیت بین الملل است.

این کنفرانس در سال ۱۹۶۰ میلادی به منظور بحث و گفت و گو میان اعضای اتحادیه آتلانتیک شمالی (ناتو) تشکیل شدو در سال ۱۹۶۳ توسط یک ناشر آلمانی به نام «ایوالد فون کلیست» در شهر مونیخ پایه گذاری شد.

نام این نشست در ابتدا با عنوان “نشست بین المللی امور دفاعی” بود که بعدها به یک نشست سیاسی امنیتی تغییر نام داد.

از نظر تحلیلگران سیاست بین الملل، کنفرانس امسال اهمیت ویژه ای به لحاظ بحث امنیت پیدا کرده است. سید جواد میری، کارشناس حوزه سیاست بین الملل، در گفت و گو با “شرق پارسی” درباره اهمیت اجلاس امنیتی مونیخ گفت: «اگرچه این اجلاس در کنار اجلاس های مهمی مانند داووس در سطح اروپا محسوب می‌ شود، اما امسال مسائلی مانند بحران یورو، تعیین ژئوپولتیک انرژی، نفت و گاز آمریکا، آینده همکاری دو سوی آتلانتیک، مسایل سوریه و مالی، امنیت سایبری، آینده دفاع اروپایی، دیپلماسی در عصر دیجیتال، مسئله هسته‌ای ایران و مسئله سوریه از مهمترین مسائلی است که ما در سال گذشته میلادی و سال پیش رو در سطح جهانی با آن رو به رو هستیم که در این کنفرانس به این موارد پرداخته می شود”.»

به گفته این تحلیلگر سیاسی «اگرچه ایران در نشست ژنو ۲ حضور نداشت، اما این نشست فرصتی برای طرح دیپلماسی دیدگاه‌ های جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیت محسوب می شود. ما در سالهای گذشته در این مورد بسیار ضعیف بودیم و به نظر می رسد امسال بتوانیم در این حوزه دیدگاه های مهمی را طرح کنیم.»

از سرشناس‌ ترین میهمانان افتخاری کنفرانس امسال می‌توان به هلموت اشمیت، صدراعظم اسبق آلمان، والری ژیسکار دستن، رییس‌جمهوری اسبق فرانسه، هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده امریکا و نیز دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا اشاره کرد.

همچنین جان کری و چاک هیگل، وزیران خارجه و دفاع آمریکا و سوزان رایس، مشاور امنیتی باراک اوباما و شماری از سناتور های آمریکایی و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از دیگر افراد شرکت کننده در این کنفرانس هستند.

در چهل و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ علی اکبر صالحی به عنوان وزیر خارجه ایران شرکت کرده بود که در آن زمان ایران به دلیل پرونده هسته‌ ای و اتخاذ برخی مواضع از سوی محمود احمدی نژاد از نظر جایگاه بین‌ المللی شرایط خوبی نداشت، بر این اساس و با توجه به شرکت حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل و اجلاس داووس که مورد توجه مجامع بین المللی قرار گرفت، تحلیل گران سیاسی معتقدند که حضور ایران در این نشست با سال ‌های گذشته متفاوت خواهد بود.

در وب ‌سایت رسمی کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام شده است که نشست مربوط به ایران روز یکشنبه ساعت ۱۱:۴۵ صبح به وقت محلی آغاز می‌شود.