«هیئت تحریر الشام» تاکنون فقط به یکی از شروط توافقنامه سوچی عمل کرده است

«هیئت تحریر الشام» به همراه دیگر گروهک‌های افراطی، دو سوم مساحت منطقه عاری از سلاح را تحت تصرف خود دارند.
به گزارش الشرق الأوسط، این منطقه در حومه حلب و بخش‌هایی از استان‌های مجاور آن قرار دارد. مساحت این منطقه حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر است.
این گروهک در ژانویه سال ۲۰۱۲ سر بر آورد و در راستای گروهک «داعش» که در عراق بود، فعالیت می‌کرد.
در سال ۲۰۱۳ از پیوستن به داعش سر باز زد و با گروهک «القاعده» به رهبری ایمن الظواهری پیمان بست.
رهبر این گروه باسم ابو محمد الجولانی در ژوئیه سال ۲۰۱۴ خبر از تشکیل «دولت اسلامی» همانند داعش داد.
واشنگتن، اتحادیه اروپا و سازمان ملل این گروهک را تروریست می‌دانند.
«هیئت تحریر الشام» با دیگر گروهک‌های معارض، به جنگ با نیروهای نظام پرداخت و در سال ۲۰۱۵ توانست به همراه گروهک‌های اسلامی دیگر، تمام استان ادلب را تحت تصرف خود در آورد و نیروهای دولتی را از آنجا بیرون براند.
در پی جنگ‌های داخلی ادلب، در سال ۲۰۱۷ از پیوستن به گروه‌های دیگر خبر داد که تحت عنوان «هیئت تحریر الشام» فعالیت می‌کنند و رهبری آن را الجولانی بر عهده دارد.
علیرغم تغییر چندین باره اسم آن، اما نگاه دمشق و هم پیمان آن مسکو و دیگر کشورهای غربی به آن عوض نشده است و هنوز نام «جبهه النصره» را بر آن اطلاق می‌کنند.
براساس آمار دیده بان حقوق بشر در سوریه «هیئت تحریر الشام» هم اکنون ۳۰ هزار مبارز داد که ۱۰ هزار نفر از آنها خارجی هستند.
پس از پیشروی نیروهای نظام، دایره حکومت «هیئت تحریر الشام» محصور به ادلب شد و هم اکنون بخش بزرگی از آن را تحت تصرف خود دارد.
بعد از سلسله حملات «هیئت تحریر الشام» به همراه دیگر گروهک‌ها در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، این گروهک توانست با تصرف ۶۰ درصد از ادلب، تبدیل به قوی‌ترین گروه در این منطقه شود.
از آگوست گذشته با گروهک هایی‌ همچون «حرکت احرار الشام»، «حرکت نورالدین زنکی» و «فیلق الشام» پیمان بست و با عنوان «الجبهه الوطنیه للتحریر» در تعدادی از مناطق ادلب در حال فعالیت است.
او هم اکنون کلیدی‌ترین مسیرهای تجاری ادلب را در اختیار دارد؛ مسیرهایی که به مناطق تحت کنترل نظام و یا ترکیه منتهی می‌شوند.
گفتنی است، «هیئت تحریر الشام» و دیگر گروهک‌های معارض همیشه مانع از آتش بس و توافق برای کاهش تنش می‌شوند؛ زیرا علیرغم اینکه خود را از القاعده جدا می‌داند، ولی همیشه به همراه داعش به خاطر افراط گرایی از تمام توافقنامه‌ها مستثنی شده‌‌اند.
در ۲۲ آگوست گذشته، جولانی سکوت خود را شکست و از عزم خود برای مقابله با حملات دمشق پرده برداشت و گفت «حتی فکر کردن به تسلیم شدن و تحویل دادن سلاح به دشمن، خیانت محسوب می‌شود».
توافق روسیه و ترکیه در ماه گذشته ادلب را از وقوع حمله‌ای گسترده نجات داد که نیروهای نظام طی چند هفته با ارسال سلاح به مرزهای این استان، در حال تدارک برای آن بودند.
این توافقنامه به تشکیل منطقه‌ای عاری از سلاح به مساحت ۱۵ الی ۲۰ کیلومتر اشاره دارد.
این محدوده، مناطقی را که تحت تصرف معارضان و افراط گرایان در حومه حلب، حاشیه غربی آن، حاشیه شمالی حماه و حاشیه شمالی لاذقیه است را نیز شامل می‌شود.
قرار است این منطقه از سلاح سنگین خالی شود و مبارزان افراطی همچون هیئت تحریر شام از آن جا خارج شوند.
«هیئت تحریر شام» تاکنون درباره این توافقنامه اظهار نظر رسمی نکرده است اما براساس گزارش‌های دیده بان حقوق بشر و منابع محلی، اقدام به خارج کردن سلاح سنگین خود از این منطقه کرده است.
تاکنون پایبندی این گروهک به شرط دوم این توافقنامه معلوم نیست؛ چرا که باید تا روز دوشنبه آینده نیروهای مبارز خود را از این منطقه خارج کند.