همزمان با شروع سال تحصیلی جدید، بیش از ۴ میلیون دانشجو و دانش‌آموز سوری در مناطق تحت کنترل نظام سوریه به مدارس می‌روند، اما شرایط و منابع درسی در تمام نقاط کشور یکسان نیست.
 به گزارش «الشرق الاوسط» منابع خبری از وجود تفاوت‌هایی بین مناطق تحت کنترل رژیم و مناطق «نیروهای دموکرات سوریه» کردی – عربی حمایت شده از سوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا خبر دادند.
تقریبا ۶۰ درصد از مساحت کل کشور سوریه تحت کنترل رژیم است و با منابع درسی سوریه سازگار است، اما بعضی از مناطق دیگر در شمال غربی سوریه در معرض خطر حملات هوایی و زمینی قرار دارند و وضعیت درسی آنها مشخص نیست.
در ادلب و حومه آن که بخش عمده آن توسط جبهه‌های اپوزیسیون و افراطی کنترل می‌شود، بیم بمباران توسط نیروهای رژیم و روسیه را دارند.
اداره آموزش و پرورش این مناطق درباره این موضوع با صدور بیانیه‌ای با اشاره به مورد هدف قرار دادن مدرسه حیش توسط جنگنده‌های روسی، تصمیم به تعطیلی مدارس خان شیخون و معره النعمان گرفت.
در بهار سال جاری پس از اینکه نیروهای نظامی به حومه دمشق بازگشتند، صدها دانش‌آموز به سوی دبیرستان حومه شرقی مرکزی در کفربطنا روی آوردند.
وضعیت در مناطق جنوبی که اخیرا تحت کنترل دولت قرار گرفته است، به گونه‌ای دیگر است، به طوری که در این مناطق با مشکل خدمات و کمبود امکانات ورزشی مواجه نیستند.
این در حالی است که در مناطق کردنشین، تظاهراتی از سوی مسیحیان در اعتراض به برنامه‌های درسی صورت گرفته است، به طوری که برنامه‌های آموزشی دولتی را ترجیح دادند.
وجود اختلافات در مدارس الحسکه در شمال شرقی سوریه که برنامه درسی دولتی را دنبال می‌کنند، باعث تعطیلی این مدارس شد.
این امر باعث دودستگی در سرزمین‌های کردنشین که یک دسته حامی نیروهای خودگردان و بخشی دیگر حامی دولت هستند، منجر شد.