نمایی از کنفرانس لیما - عکس از خبرگزاری فرانسه

نمایی از کنفرانس لیما – عکس از خبرگزاری فرانسه

اعضای سازمان ملل متحد پس از دو روز مذاکرات فشرده‌ای که هر روز بیش از زمان تعیین شده برای نشست به درازا کشید، بالاخره درباره چگونگی مقابله با تغییرات اقلیمی به توافق رسیدند.

«مانوئل پولگار ویدال» وزیر محیط زیست پرو بامداد روز یکشنبه اعلام کرد: «سند به تصویب رسید. به نظر من این اقدام خوبی است و می‌تواند ما را به مراحل بهتری هدایت کند.»

کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در پرو، که با حضور نمایندگان بیش از ۱۹۰ کشور جهان برگزار شد، قرار بود روز جمعه پایان یابد اما به علت اختلاف نظر بین کشورهای شمال و جنوب، ۳۰ ساعت دیگر ادامه یافت و در نهایت به توافق در باره چارچوب تعهدات کشورها برای کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌‌ای در سال ۲۰۱۵ منجر شد که یکی از اهداف این کنفرانس بود.

اختلاف عمیق کشورهای غنی و فقیر بر سر چگونگی و وظایف کشورها در مقابله با تغییرات اقلیمی باعث شده بود که بحث‌ها تقریبا به بن‌بست برسد.

این توافق نامه چهارصفحه‌ای که «توافق لیما برای اقدام در زمینه اقلیم/Lima Call for Climate Action» نامگذاری شده، چارچوب سند بین‌المللی را تعیین می‌کند.

در عین حال توافق به دست آمده در کنفرانس لیما محدود است و بسیاری از تصمیم‌گیری‌های حساس را به نشست بعدی پاریس در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی موکول کرده است.

توافقی که امروز به دست آمد، از همه کشور‌ها می‌خواهد طرح‌های خود را برای مبارزه با روند گرم شدن زمین تا اوایل سال‌جاری به دبیرخانه تغییرات اقلیم سازمان‌ملل ارائه کنند.

این طرح با موافقت کشورهای درحال توسعه شامل چین و هند روبرو شد که نگران بودند مانند پیش نویس‌های گذشته موانع سختی را بر دوش اقتصاد این کشور‌ها برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در مقایسه با کشورهای ثروتمند بگذارد.

گروه‌های حامی محیط زیست این توافق را ضعیف و غیرموثر توصیف کرده‌اند.

آمریکا یکی از کشورهایی است که به خاطر تولید گازهای گلخانه‌ای مورد انتقاد فعالان محیط زیست است هرچند این کشور می‌گوید دیگر بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز دی‌اکسید کربن در جهان نیست.

یکی از اهداف نشست پرو، رسیدن به توافق برای کاهش تصاعد گازهای کربنی از سوی ایالات متحده و تعهد چین برای توقف روند افزایش این گازها تا سال ۲۰۳۰ بوده است.

هدف از این سند جهانی، محدودسازی گرم شدن زمین هر سال کمتر از دو درجه سلسیوس (یا ۳٫ ۶ درجه فار‌‌نهایت) و رساندن آن به سطح قبل از صنعتی شدن است؛ زیرا ادامه روند جاری می‌تواند فاجعه‌ای را برای زمین پیش از پایان قرن حاضر رقم بزند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لیما، این تعهدات باید امکان کاهش در مجموع ۴۰ تا ۷۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۵۰ فراهم کند. این میزان کاهش برای پیشگیری از افزایش سقف دو درجه‌ای گرمای زمین ضرورت دارد.

همایش لیما بیستمین نشست از نشست‌های سالانه امضاکنندگان چارچوب کنوانسیون سازمان ملل درباره تغییرات اقلیم و دهمین نشست امضاکنندگان پروتکل «کیوتو» در این زمینه بود.