اعلام همبستگی کشورهای عربی و اسلامی با سعودی

بعد از حملات رسانه‌ای ظالمانه‌ای که سعودی بعد از ناپدید شدن جمال خاشقجی تبعه سعودی با آن رو به رو شد، بسیاری از کشورها با دولت و ملت سعودی اعلام همبستگی کردند.

به گزارش الشرق الاوسط، حکومت کویت روز گذشته بر همبستگی کامل خود با سعودی برای مقابله با هر آنچه حاکمیت آن را تضعیف می‌کند و به جایگاه والای آن اهانت می‌کند، تأکید کرد.
شورای وزیران کویت در خصوص حمله ظالمانه‌ای که سعودی با آن مواجه است و اتهامات و ادعاهای دورغینی که در رابطه با ناپدیدشدن خاشقجی با آن رو به رو است ابراز تاسف کرد.
در این راستا انس الصالح وزیر کشور کویت نیز به نوبه خود از حمله‌ای که جایگاه سعودی را نشانه گرفته و قصد اهانت به آن را دارد ابراز تاسف کرد.
وی با تأکید بر ضرورت منتظر ماندن تا اعلام نتایج تحقیقات، از نقش مثبت و پیش‌روی سعودی در حمایت از صلح و ثبات عربی، اسلامی و جهانی تقدیر و تشکر کرد.

از سوی دیگر کشور سودان نیز در خصوص پیشامدهای سوءاستفاده برخی کشورها از قضیه ناپدیدشدن جمال خاشقجی بر سعودی، با آن ابراز همبستگی کرد.
وزارت خارجه این کشور دیروز با صدور بیانیه‌ای از همه دعوت کرد که با وحدت و همبستگی، عرصه را بر سوءاستفاده‌گران تنگ کنند.
این بیانیه از سعودی و ترکیه دعوت کرد که این پرونده را از لحاظ قانونی و سیاسی با درایت بررسی کرده و در این راه از روابط خود و نقش اساسی خود در جهان اسلامی غافل نشوند.
جماعت انصار سنت محمدی در سودان نیز بر ایستادگی خود با سعودی تأکید کردند و با اشاره بر حمایت بدون تبعیض این کشور از امت اسلامی، تمام حملات مغرضانه رسانه‌ای که هدف از آن تضعیف سعودی و مسلمانان در جهت قدرتمند ساختن دشمنان برای دستیابی به اهداف خود در منطقه است را محکوم کردند.

مجلس شورای بحرین نیز بر ایستادگی مجدد خود در کنار سعودی تأکید کرد و از مواضع محکم خود در برابر توطئه کنندگان و تهدیدکنندگان پرده برداشت.
این شورا همچنین حمله رسانه‌ای ظالمانه را که سعودی با آن مواجه است و جایگاه این کشور را نشانه گرفته‌است محکوم کرد.
بحرین کسانی را که به دنبال ادعاها یا اتهامات دروغین هستند را نیز محکوم کرده و تأکید کرد رهبری ملک سلمان بن عبدالعزیز با پیروی از سنت‌ها مورد تأیید دور و نزدیک است.
این کشور عنوان کرد که اهمیت سعودی به سلامت و امنیت شهروندانش هر کجا که باشند همانند اهمیت آن به ثبات کشورها و سلامت ملت‌هایشان است.

کشور کومور نیز روز گذشته در بیانیه‌ای با اشاره به نقش سعودی در مبارزه با تروریسم و تقویت صلح و رفاه در طول تاریخ، تأکید کرد کومور پیگیر پیامدهای بحران ناپدیدشدن روزنامه‌نگار سعودی در ترکیه و حملات رسانه‌ای تند و تیزی است که سعودی را نشانه گرفته‌است.
این کشور بر ضرورت کشف حقیقت از طریق تحقیق جامع توسط کمیته مشترک سعودی و ترکی تأکید کرد و بر همبستگی کامل خود با سعودی در جهت ایستادگی در برابر کسانی که جایگاه منطقه‌ای و جهانی آن را نشانه گرفته‌اند تأکید کرده و ادعاهای رسانه‌ها را محکوم کرد.

فؤاد سنیوره رئیس‌جمهور سابق لبنان نیز با سعودی در برابر حملات رسانه‌ای اعلام همبستگی کرد و عنوان کرد که تمام این شایعات در جهت تخریب وجهه سعودی و هدف قرار دادن سیاست و اقتصاد آن است.
وی ضمن اشاره به اینکه سعودی همواره در طول تاریخ به اعتدال اهمیت زیادی داده و ستونی از ستون‌های اعتدال در دین و مبارزه با تروریسم بوده‌است تأکید کرد این کشور همواره باعث استقرار امنیت در سطح جهان و جهان اسلامی بوده‌است.
وی همچنین عنوان کرد کمیته تحقیق مشترک از شبهات این پرونده که همه از آن در جهت مصالح خود سوءاستفاده می‌کنند پرده می‌دارد.
از سوی دیگر نجیب میقاتی رئیس‌جمهور سابق لبنان نیز عنوان کرد سعودی همواره مهد اسلام و اعتدال بوده‌است.
وی در خصوص پرده برداشتن از شبهات این پرونده و روشن شدن حقایق ابراز امیدواری کرد.
سعد حریری نخست‌وزیر لبنان نیز با سعودی ابراز همبستگی کرد و اعلام کرد جایگاه والای سعودی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی، آن را به یکی از قطب‌های ثبات‌زا تبدیل کرده و این کشور همواره یاری رسان کشورهای عربی بوده‌است.
او همچنین تأکید کرد تمامی هجمه‌هایی که علیه سعودی در پرونده خاشقجی انجام می‌شود، در واقع مخدوش کننده ثبات بوده و منطقه را به سمت تحولات منفی می‌کشاند.

موریتانی نیز به شدت حملات و ادعاهای مغرضانه‌ای را که کمکی به کشف حقایق نمی‌کند محکوم کرده و بر ضرورت صبوری به جای قضاوت تأکید کرد.
این کشور ضمن اشاره به روابط برادرانه و محکم خود با سعودی تأکید کرد موریتانی با اهمیت زیادی پیگیر پیامدهای ناپدیدشدن جمال خاشقجی بر سعودی است.

در این میان، پس از دیداری که جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا روز گذشته با همتای خود جاویش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در لندن داشت، از تشکیل کمیته مشترک سعودی-ترکی برای بررسی ابهامات پرونده خاشقجی استقبال کرد.