رکورد زنی دایناسور به طول ۱۵ متر و ارتفاع ۱۰ متر

قاهره – حازم بدر

محققان گروه شیمی و بیوشیمی دانشگاه بث انگلیس موفق شدند ردپای گونه جدیدی از دایناسور مصری شاخدار در مراکش را کشف کنند. نتایج تحقیق در سایت ساینس دایرکت اعلام شده اما جزئیات کامل این تحقیق در شماره ژانویه نشریه پژوهشی تخصصی دوره کرتاسه
) منتشر می شود.Cretaceous Research)
این گونه تازه کشف شده در آفریقا و آمریکای جنوبی و اروپا و آسیا زندگی می کرده است. ارنست استرومر در سال ۱۹۱۲ موفق به کشف اولین ردپای این دایناسور در منطقه الواحات در مصر شد. نام علمی این دایناسور شاخدار «اسپینوسور ایجپتیکاس» است. آثار ردپای دایناسور که به آلمان فرستاده شده بود جریان حمله به موزه زمین شناسی در جریان جنگ جهانی دوم از بین رفت.
به دنبال از بین رفتن این قطعه پژوهشگران‌آثار ردپایی از این قبیل را مورد توجه قرار می دهند. حالا کشف این گونه جدید در جنوب شرق مراکش به دلیل اندازه این دایناسورها حائز اهمیت است.
دکتر هشام سلام استاد زمین شناسی در دانشکده علوم دانشگاه منصوره در مصر به الشرق الاوسط گفت «اغلب گونه های کشف شده در این منطقه مرزی با الجزایر به دوره کرتاسه برمی گردد که دایناسورهای غول پیکر ۱۷ متری را در برمی گیرد. اما پژوهشگران برای اولین بار موفق به کشف گونه جدید دایناسور به طول ۱۵ متر و ارتفاع ۱۰ متر شدند. این ردپا در همان سنگ هایی کشف شدند که پیشتر هم آثار دیگری در میان آنها کشف شده بود. این نشان می دهد که دایناسورها با سایزهای متفاوت در یک جا در نزدیکی ساحل زندگی می کرد و ماهی غذای اصلی آنها به شمار می رفت.»
البته پژوهشگران موفق به کشف ردپای دایناسورهای دو متری یا کم تر نشدند و فرض را بر این گذاشتند که جانداران کوچک تر در جاهایی زندگی می کردند که فاصله زیادی با رود یا دریاچه داشته است.