یک گروه کاوشگری مصری-فرانسوی که مشغول حفاری و کند و کاو در دلتای نیل است، دیروز اعلام کرد روستایی را کشف کرده که قدیمی‌ترین روستای این محدوده بوده و مربوط به عصر حجر است.
به گزارش الشرق الاوسط، وزارت میراث باستانی مصر عنوان کرد که این گروه کاوشگری به سرپرستی دکتر فردریک جیو، توانسته است در طی عملیات کاوشگری در تپه سماره واقع در استان دقهلیه مصر، این روستا را که قدیمی‌ترین روستا در دلتای نیل بوده و متعلق به عصر حجر است کشف کند.
دکتر ایمن عشماوی رئیس بخش آثار باستانی مصر در این باره گفت که اهمیت این اکتشاف در این است که این بناها که متعلق به عصر حجر است در این منطقه ناشناس بوده و هیچ کدام از آنها جزو شهر باستانی تانس در استان غربیه مصر تا به اکنون کشف نشده بود.
وی همچنین عنوان کرد که این گروه در لایه‌های زیرین تپه نیز به کند و کاو در  بقایای بناهایی متعلق به دوران نوسنگی ( ۴۲۰۰-۲۹۰۰ سال قبل از میلاد) پرداخته است که این بناها تا دوره دودمان دوم مصر پا برجا بوده است.
فردریک جیو سرپرست گروه کاوشگری نیز گفت که این گروه مخازن ذخیره سازی زیادی کشف کردند که در آنها بقایای استخوان حیوانی و گیاهی است، همچنین سفال و ادوات سنگی نیز پیدا شده که دال بر وجود جوامعی در دلتای نیل در حدود ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد است.
وی در ادامه اشاره کرد که اطلاعاتی که در پی کند و کاو تپه سماره از سال ۲۰۱۵ تا به اکنون به دست آمده است، فرصتی منحصر به فرد در اختیار علمای آثار باستانی قرار می‌دهد تا از طریق آن با جوامع ما قبل تاریخ که هزاران سال قبل از دوره دودمان اول مصر ( دوره وحدت مصر سفلی و علیا به دست نارمر) در دلتای نیل وجود داشتند آشنا شده و شیوه زندگی آنها را مورد بررسی قرار دهند.
از سوی دیگر دکتر نادیه خضر رئیس سازمان مرکزی اقلیم مشرف به دریا در مصر تاکید کرد که ادامه عملیات کاوشگری در موسم آتی و تجزیه و تحلیل مواد آلی کشف شده، دیدگاهی روشن در خصوص جوامعی که در دوره‌های باستانی در دلتای نیل مستقر شده بودند و همچنین شیوه کشاورزی آنها به ما می‌دهد.