فسیلی متعلق به دوره کرتاسه در آفریقا کشف شد
مجله زمین شناسی (Cretaceous Research) که مختص مطالعات دوره کرتاسه است، از کشف قدیمی‌ترین فسیل تمساح در صحرای غربی مصر خبرداد که این فسیل از لحاظ حجم و گونه در نوع خود بی‌نظیر است.
به گزارش الشرق الاوسط، این تمساح توسط گروه کاوشگری مصری-آمریکایی پیدا شده و و نام آن را «تمساح واحه» گذاشته‌اند.
این مجله از طریق وبسایت خود اعلام کرده است که «فسیل‌های یافته شده نشان از آن دارند که این تمساح در نوع خود بی‌نظیر بوده و متعلق به دوره کرتاسه است. این تمساح همچنین تفاوتی چشمگیر با تمساح‌های کشف شده از همین دوره در آمریکای جنوبی و ماداگاسکار دارد».
قرار است این مجله، پژوهش‌های مرتبط با این اکتشاف را در اکتوبر آینده به صورت علمی در اختیار عموم قرار دهد.
هشام سلام استادیار گروه زمین شناسی در دانشگاه منصوره مصر و یکی از اعضای گروه اکتشافی در این باره به «الشرق الاوسط» می‌گوید که «تمساح واحه» متعلق به دوره کرتاسه فوقانی است که به ۷۳ میلیون سال پیش برمی‌گردد، و این همان دوره‌ای است که دایناسور دیوپکفالوس که در ژانویه امسال کشف شد، در آن زندگی می‌کرد.
وی همچنین توضیح می‌دهد که گروه کاوشگران توانسته است به وسیله فسیل‌های جمع شده که شامل جمجمه، فک پایینی، ستون فقرات، دست و پا است حجم تمساح را تشخیص دهند که طول آن حدود ۵ متر و وزن آن به ۷۵۰ کیلوگرم می‌رسد.
علیرغم تفاوت زیاد میان «تمساح واحه» و «دیوپکفالوس» که براساس پژوهشی که مجله «نیچر اکولوژی اند اوولوشن» در ۲۹ ژانویه منتشر کرد، طول آن ۱۰ متر و وزن آن ۵ تن بوده است؛ اما سلام تاکید می‌کند با توجه به اینکه هر دو در یک دوره زندگی می‌کردند به نظر می‌رسد که رابطه آنها رابطه شکارچی و شکار بوده است.
وی همچنین توضیح می‌دهد که این تمساح گوشتخوار و دیوپکفالوس علفخوار بوده‌ است و حیوانات گوشتخوار حتی با توجه به تفاوت جثه‌ای خود با علفخوران با این حال می‌توانند بر آنها مسلط شده و آنها را شکار کنند.
سلام می‌گوید که این اکتشاف ایده‌ای راجع به اواخر دوره کرتاسه در آفریقا به علما می‌دهد که تا به اکنون چیزی راجع به آن ثبت نشده بود.
یک شکاف زمانی بزرگ در قاره آفریقا وجود دارد که از لحاظ علمی مستند نشده است و این برهه زمانی چیزی حدود ۳۰ میلیون سال است و در میانه ۶۶ تا ۹۴ میلیون سال پیش در پایان عصر کرتاسه قرار گرفته است.
طی بیست سال اخیر تلاش‌های علمی فراوانی برای پر کردن این شکاف انجام شد تا اینکه ابتدا دایناسور «دیوپکفالوس» و سپس «تمساح واحه» کشف شدند.
این کاوشگر که در این اکتشاف مشارکت داشته است همچنین عنوان می‌کند این کاوش در راستای سلسله کاوش‌هایی است که برای دست یافتن به نوع سیستم زندگی «دیوپکفالوس» انجام شده است و در آینده‌ای نزدیک پژوهش‌هایی راجع به لاک‌پشت و ماهی‌هایی متعلق به آن دوره نیز منتشر می‌شود.
 گروه کاوشگرانی که این تمساح را کشف کردند متشکل از اعضای مصری و آمریکایی بودند که از جمله آنها ساره صابر دانشجوی فوق لیسانس دانشکده علوم در دانشگاه اسیوط، پاتریک اوکونور دانشجوی علوم زیست پزشکی دانشگاه اوهایو و اریک سیورت دانشجوی علوم پزشکی اینتگرتیو دانشگاه پزشکی جنوب کالیفورنیا است.