نایی منحصر به‌فرد از دوره هخامنشی - عکس از شبکه ایران

نایی منحصر به‌فرد از دوره هخامنشی – عکس از شبکه ایران

هیئت مشترک باستان شناسی ایران و ایتالیا، بنایی را در نزدیکی تخت جمشید در جنوب ایران کشف کرده‌اند که به گفته باستان شناسان، احتمالا در دوره کوروش ساخته شده است.

باستان‌شناسان معتقدند این بنا احتمالا نیایشگاهی بوده که در دوره کوروش و به دست هنرمندان بابلی ساخته شده است. شاهد این امر کشف آجر‌های منقوش لعابدار به نقش موشخوشو، نماد مردوک، خدای بابلیان است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، علیرضا عسگری چاوردی، سرپرست ایرانی هیئت کاوش در “تل آجری” گفت: “طی کاوش‌های باستان شناسی هیئت مشترک ایرانی- ایتالیایی در حریم تخت جمشید، در شهر پارسه بنایی شگفت انگیز متعلق به روزگار نخستین هخامنشیان در فارس کشف شد. ابعاد این بنا حداقل ۳۳ در ۳۳ متر است و هزاران آجر لعابدار در ساخت آن بکار گرفته شده است.”

آقای چاوردی همچنین گفت: “کشف بنایی با این عظمت، حجم و تعداد آجرهای لعابدار در منطقه فارس برای نخستین بار انجام می شود.”

سرپرست هیئت کاوش با اشاره به اهمیت آجرهای لعابدار کشف شده گفت: “آجرهای لعابدار بکار رفته در این بنا مزین به ترکیبی از نقوش اسطوره های ایران و بین النهرین باستان است. تا آن حدود که حتی قالب های بکار رفته در تزئین نقش حیوانات با قالب نقش اسطوره های دروازه ایشتار در بابل بین النهرین یکسان است.”

به گفته آقای چاوردی، «از این بنا کتیبه‌ای به خط میخی آکدی بابلی بدست آمده است. مجموع نقش‌ها، فنون بکار رفته در تزئین آجرهای لعابدار، استفاده گسترده از ملات قیر در اندود آجرها، بکارگیری انواع رنگ و نقش در تزیین بنا با استفاده از موتیف‌های اسطوره‌ای نظیر نقش سمبل ایزد مَردوک در بابل همراه با انواع گل‌های لوتوس شانزده پَر همه از جمله دلایلی است که نشان می‌دهد این بنا در دوره کوروش هخامنشی بنا شده‌است.»

این فصل از مطالعات باستان‌شناسی شهر پارسه تخت جمشید در چارچوب برنامه‌های پژوهشی پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد، سازمان میراث فرهنگی فارس و دانشگاه بولونیا ایتالیا انجام شده است.

برنامه مطالعات میدانی این فصل از شهر پارسه از اول مهرماه آغاز شده و در آبان ماه به پایان خواهد رسید. سرپرست ایرانی مطالعات شهر پارسه علیرضا عسکری چاوردی از دانشگاه شیراز و سرپرست ایتالیایی برنامه پی یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا است.

نمونه‌از از نقش روی آجر؛ احتمالا متعلق به قسمت گردن موشخوشو - عکس از شبکه ایران

نمونه‌از از نقش روی آجر؛ احتمالا متعلق به قسمت گردن موشخوشو – عکس از شبکه ایران