بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و جان کری وزیر خارجه آمریکا - عکس از خبرگزاری فرانسه

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و جان کری وزیر خارجه آمریکا – عکس از خبرگزاری فرانسه

واشنگتن: هبه القدسی – رام الله: کفاح زبون – الشرق الاوسط – جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه خصوصی با تعدادی از رهبران بلندپایه گفت: در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینیان، اسرائیل ممکن است به “کشوری با نظام آپارتایدی” تبدیل شد.

به گزارش دیلی بیست، اظهارات جنجال برانگیز جان کری روز جمعه پشت درهای بسته عنوان شد و نوار ضبط شده سخنان کری توسط منبعی که در آن جلسه بود به بیرون درز پیدا کرد.

جان کری خاطر نشان کرد: «راه حل دو کشوری تنها گزینه واقعی برای حل این قضیه است. برپایی یک کشور به یک نظام آپارتایدی منجر می شود که در آن (فلسطینی ها) شهروندان درجه دوم هستند یا اینکه در نتیجه کشوری خواهد شد که در آن اسرائیل توانایی‌اش را برای اینکه کشوری با اکثریت جمعیت یهودی باشد از دست می دهد.»

دیلی بیست نوشت: نشست روز جمعه با مشارکت مقامات بلندپایه و کارشناسانی از آمریکا و کشورهای غرب اروپا و روسیه و ژاپن برگزار شد.

کری افزود: محمود عباس رهبر تشکیلات خود گردان فلسطینی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تا پنجشنبه گذشته بر اهمیت رسیدن به راه حل دو کشوری تاکید کردند و متعهد شدند تا برای تحقق این امر تلاش کنند.

عبارت آپارتاید اشاره ای است به نظام جدا سازی و سرکوب که بر اساس نژادی در آفریقای جنوبی در سال های ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۴ برقرار بود. اظهارات کری جنجال بسیاری به پا کرد چرا که این نخستین باری است که یک مقام ارشد آمریکایی در جریان مذاکرات با طرف اسرائیلی از عبارت “آپارتاید” استفاده می کند گرچه اظهارات کری حالت هشدار گونه نسبت به آینده بود.

در حالی که جان کری و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در اظهارات خود درباره کشمکش اسرائیل و فلسطین از به کار گیری این عبارت (آپارتاید) دوری کرده بودند اما جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا (۱۹۷۷-۱۹۸۱) درسال ۲۰۰۶ با انتشار کتابی به عنوان (فلسطین: صلح نه آپارتاید) به این موضوع پرداخت.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مبارزات انتخاباتی خود در ۲۰۰۸ در پاسخ به سوالی درباره کشمکش اسرائیلی ها و فلسطینیان از به کار گیری کلمه آپارتاید امتناع ورزید وگفت: این یک عبارت عاطفی است که از لحاظ تاریخی غیر دقیق است.

کری در اظهارات خود خاطر نشان کرد که روند صلح اسرائیل و فلسطین به بن بست نرسیده است. ما در جریان این مذاکرات به رویارویی آشکار رسیدیم ولی این به معنای اعلام شکست مذاکرات نیست.

سخنان کری بیانگر ناامیدی عمیق ایالت متحده نسبت به شکست مذاکرات بین اسرائیل و فلسطینی ها است. این درحالی است که آخرین دور مذاکرات دو گروه روز سه شنبه برگزار می شود؛ گفتگوهایی که حدود نه ماه به طول انجامید. پس از امضای توافقنامه آشتی توسط فتح و حماس محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین پیشنهاد تمدید گفتگوها بین اسرائیل و فلسطین را رد کرد.

جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در توییت خود یاد آور شده است که زیپی لیونی وزیر دادگستری اسرائیل و ایهود اولمرت نخست وزیر پیشین اسرائیل نیز در گذشته در مواردی از این عبارت استفاده کرده‌اند.

جن ساکی به کارگیری عبارت آپارتاید توسط وزیر امور خارجه آمریکا را کم اهمیت دانست و گفت: منظور وزیر امور خارجه این بوده که اسرائیل در صورت عدم تعهد به التزامات خود به یک کشور نژاد پرست تبدیل خواهد شد. تنها گزینه راه حل دو کشوری است که در آن دو ملت در کنار هم در امنیت و آسودگی زندگی کنند. دو ملت اسرائیل و فلسطین شایستگی برخورداری از رفاه و امنیت را دارند.