هیئت هماهنگی به «الشرق الأوسط»: شرکت ما در گفتگوهای مسکو به پاسخ روسیه بستگی دارد

جان کری در دیدار روز گذشته خود در ژنو با دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل پیش از سفر هفته آینده به دمشق (آ.ف.ب)

جان کری در دیدار روز گذشته خود در ژنو با دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل پیش از سفر هفته آینده به دمشق (آ.ف.ب)

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، توپ بحران سوریه را در زمین بازی روسها انداخت، و اعلام کرد که تلاشهای مسکو در جهت انجام گفتگوهای جدید برای پایان دادن به جنگ ویرانگر در سوریه را تأیید می کند.

کری در دیدار روز گذشته خود در ژنو با استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه، گفت: «دی میستورا در تلاشی بسیار پیچیده ولی مهم برای ایجاد صلح در سوریه مشارکت می کند».

وی افزود: «امیدواریم که تلاشهای روسیه مفید واقع شود، و امید داریم تلاشهای سازمان ملل که دی میستورا فرستاده ویژه این سازمان آن را رهبری می کند تأثیر گذار باشد».

با نزدیک شدن شمارش معکوس گفتگوهای مسکو که قرار است ۲۶ ماه ژانویه کنونی برگزار شود، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، با هشدار به شخصیت های معارض که تصمیم گرفتند از حضور در این نشست به علت عواقب ناشی از آن خودداری کنند، گفت: «گمان کنم هر کسی که ناگهان تصمیم بگیرد در گفتگوها شرکت نکند موقعیت خود را در روند کلی مذاکرات از دست خواهد داد».

و در حالی که نیروهای انقلابی و معارضان سوریه تصمیم گرفتند به مسکو نروند، هیئت هماهنگی (معارضان داخلی) جلسات خود را برای اخذ موضع نهایی در قبال این موضوع تشدید کرد. ماجد حبو، دبیر کل هیئت هماهنگی به «الشرق الأوسط» گفت : «موضع نهایی اعضا بعد از شانزدهم ماه جاری اعلام خواهد شد، و این مدت تعیین شده برای دریافت پاسخ روسیه به خواسته هایی است که پیش از این برای آن ها فرستاده بودیم و شامل تضمین هایی مبنی بر اینکه دعوت سیاسی باشد نه شخصیتی، و همچنین تضمین هایی برای موفقیت گفتگوها است».

در این میان، همه چشم ها به قاهره دوخته شده است، جایی که گروههای ائتلاف و و هیئت هماهنگی، جلساتی برای تکمیل گامهای بهبود روابط برگزار می کنند. حبو فاش کرد که دیدارهای گسترده ای که قرار بود در ۲۲ ماه ژانویه کنونی در قاهره برگزار شود، قرار است به جلسات محدودی برای آماده سازی دیدارهای گسترده در ماه آوریل آینده تبدیل شود تا فاصله بین نیروهای معارض کم تر شود.