جان کری وزیر امور خارجه آمریکا-عکس از آسوشیتدپرس

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا-عکس از آسوشیتدپرس

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به نمایندگان کنگره این کشور گفت: «هر گونه تحریم جدید علیه ایران می تواند روند مذاکرات را مختل کند و خطر ناکام ماندن مذاکرات را افزایش دهد.»

کری به کمیته بانکی سنا گفته است که احتمال دارد ایالات متحده آمریکا برخی از طرفین مذاکرات هسته ای را در صورتی که فشارها و جریمه های اقتصادی بیشتری بر ایران وارد شود، از دست دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی این هشدار را مطرح کرد که کمیته بانکی سنای آمریکا جلسه ای را در جلسه ای روز چهارشنبه ۱۳ نوامبر، برای بررسی بسته تحریمی جدید علیه ایران برگزار کرده بود.

گزارش ها نشان می دهد، کنگره آمریکا درباره اعمال تحریم های جدید و تشدید فشارها هنوز یکصدا و متحد نیستند.

کری پیش از این به خبرنگار بی بی سی گفته بود که ما در مذاکرات ژنو برای دستیابی به توافق «بسیار نزدیک» بودیم.

وی همچنین روز چهارشنبه قبل از جلسه به خبرنگاران گفت: «چیزی که ما از همه درخواست می کنیم، این است که همه فضای آرام را حفظ کنند و با دقت نگاه کنند که چه می توانیم به دست بیاوریم و واقعیت ها چه هستند.»

جن ساکی سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز گفت که کری معتقد است هر گونه فشار جدید علیه ایران می تواند روند مذاکرات با مخدوش کند.

ساکی افزود: «بهترین اقدام این است که در حال حاضر اعمال تحریم های جدید را به تعلیق در بیاوریم. این به این معنی نیست که نمی توانیم در آینده این تحریم ها را اعمال کنیم، بلکه تنها به این معنا است که ما فشار جدیدی وارد نکنیم تا ببینیم مذاکرات با ایران پگونه پیش می رود.»

وزیر امور خارجه آمریکا یشتر گفته است اختلافات بین ایران و کشورهای ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان) درباره برنامه هسته‌ای، هیچ‌کدام آن‌قدر عمده نیستند که جلوی توافق را بگیرند.